Flakkmeister Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Har lest en del om Dual DDR, men har egentlig ikke funnet ut hva det egentlig er for noe? Og hvem P4/AMD chipsett støtter dette? Håper dere kan hjelpe meg! (skal ha ny PC, og da vil jeg ha noe skikkelig :wink: ) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Chipsett: Granite bay, Nforce og Nforce 2. Kort sagt har man to minnemoduler i paralell for å doble båndbredden. (Sammenligning: harddisker i RAID0 dobler også båndbredden) Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Er det veldig lenge til SiS 655 kommer i butikkene? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Simen1 skrev (2002-11-11 22:27):Chipsett: Granite bay, Nforce og Nforce 2.Kort sagt har man to minnemoduler i paralell for å doble båndbredden. (Sammenligning: harddisker i RAID0 dobler også båndbredden) Du glemte denne? SiS 655 brikkesettet. Kommer før intel sin granite bay. Asus( P4SDX) har lasert et hovedkort med dette brikke settet. Kommer i november :razz: Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 http://www.tomshardware.com/mainboard/02q4...1111/index.html Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 En vanlig DDR-brikke har 64-bit bred bus, en RDRAM-brikke har 16 ... Når vi kjører disse i dual, øker vi bredden til 128-bit / 32-bit. Teoretisk makshastighet blir da dobbelt så stor. Minnet kan gi 128-bit med data på like lang tid som en single-channel konfigurasjon bruker på å sende 64-bit. Om cpuen bare trenger de første 8 bytene, så vil man ikke få en eneste døyt forskjell i hastigheten. (Man må også huske på at FrontSideBus'en er bare 64-bit bred) Men det dual-channel ikke gjør, er å minke latency'en, eller forsinkelsen fra cpu til minnet. Den kjører på gode gamle 133/166/200Mhz for DDR (også uavhengig av DDR-karakteristikken). Dette har betydning når cpuen trenger bare en eller byte fra minnet, siden det da vil ta like lang tid med dual-channel som single-channel. Programmer med veldig ryddig og enkel minnebruk som går ut på å lese sekvensielt xx-byte ofte, vil ha enorm glede av en dual-channel minnekonfigurasjon. Q3 og andre spill som bruker Q3-motoren er fine eksempler på sånne programmer. Mens mer "rotete" progammer, eller i tilfeller man trenger å lese masse små ting her og der, ikke blir noe som helst raskere. I det store og det hele vil det nok være sånn like mye av begge tilfellene, så vi vil se en god økning i ytelsen, men kanskje ikke en sååå stor som man kanskje kunne tenkt/håpet på. Det er en del tester av nFORCE2 nå, og her kan man lese litt og se hvordan dual-channel oppfører seg. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Ha ikke noen stor forhåpning om å få dual ddr for P4 i november. Jeg har undersøkt med 10 webshops, og de hadde ennå ikke hørt om det engang, hvilket tyder på at det neppe kommer på lager før midten av desember. Og da snakker vi om SIS655, Granite Bay vil ta lenger tid. 18 November blir Granite Bay lansert, og Tom og Anand har visstnok tester klare allerede, så det er bare å være tålmodig i mellomtiden. NForce2 skal være på lager den 18., men denne datoen står som lagerdato i alle webshop verden over, så det skulle ikke overraske meg om den blir noen dager forsinket til norge, i beste fall.... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-11 22:10, skrev Flakkman:Og hvem P4/AMD chipsett støtter dette? HVILKET, ikke hvem. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 off topic Enig med psilocybe! Jeg begynner å bli bekymret for rettskrivingen til enkelte her på forumet. /off topic Når det gjelder dual DDR, så vil nok dette ha mer å si når AMD's Hammer CPU'er kommer på markedet. Hvis ikke Quad DDR har blitt introdusert til da selvfølgelig... :razz: (De utsetter jo for fote, og lanserer på papir...) Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 For å ikke glemme VIA P4X600! Skulle også bli lansert i november med DCDDR. De fleste "tier-one" HK-produsentene vil produsere disse, men VIA har som kjent ikke P4-lisens, og enkelte "tør" ikke trosse Intel. Jeg har hørt fra utenlandske webshops som har tenkt å ta inn disse, så om de norske ikke gjør det, så synd for dem... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 så for dual ddr så kan eg bruke det minnet eg har nå? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Hurley : P4X600 er det nok ingen tier-one produsenter som kommer til å bruke. Asus, Gigabyte, MSI etc har ikke brukt noen P4X*** chipsetter enda eller antydet at de kommer til å gjøre det i fremtiden. Det første dual-channel DDR chipsettet var nForce 1, for P4 er det vansklig å si - 655 og GB kommer trolig ut ganske likt, hvis ikke GB kommer først i butikkene. Det som blir spennende er derimot prisen på GB kort - den kan muligens blir ganske stiv, noe som vil gi i845-serien levetid frem til Springdale (billig-GB) om 1/2 års tid. _________________ Andreas Grimsby Nerd! ___________2.5GHz [ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-11-12 10:30 ] Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 12. november 2002 Forfatter Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 06:42, skrev psilocybe: Quote: Den 2002-11-11 22:10, skrev Flakkman: Og hvem P4/AMD chipsett støtter dette? HVILKET, ikke hvem. Beklager, pleier å være "snill gutt"! :smile: Jeg "litt" småtrøtt når jeg la inn innlegget siden jeg hadde vært oppe siden 04:00 you see :smile: Er jeg tilgitt? Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 10:23, skrev Dollar:Hurley : P4X600 er det nok ingen tier-one produsenter som kommer til å bruke. Asus, Gigabyte, MSI etc har ikke brukt noen P4X*** chipsetter enda eller antydet at de kommer til å gjøre det i fremtiden. Ja, sant...jeg tenkte på Soyo og slik, men tier-one er jo MSI, Asus og Gigabyte. :smile: Ja siddis, du kan bruke DDR du har fra før, men Granite Bay krever at du brukker identiske brikker. Lenke til kommentar
Fredric Drum Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 06:42, skrev psilocybe: Quote: Den 2002-11-11 22:10, skrev Flakkman: Og hvem P4/AMD chipsett støtter dette? HVILKET, ikke hvem. HVILKE, ikke HVILKET :wink: Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 det er jo helt uintresant da vi forstår hva han mener dere er IKKE norks læreren hans da Lenke til kommentar
rondespiret Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 08:59, skrev siDDIs:så for dual ddr så kan eg bruke det minnet eg har nå? Så vidt meg bekjent kan du bruke det minnet du har, men du bør ikke bli overasket om de første DDR-II kortene er kresne på minnet. [ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-14 17:27 ] Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Åkæi :smile: Takker for svar! Men burde jeg kjøpe et AMD oppsett nå md nForce2, eller vente til SiS 655 kommer til P4 (kan jo ikke være så lenge til?) Har lest at Dual DDR har mer å si for P4 pga. båndbredden på prosessorene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå