Gå til innhold

Naturfagsinteressert lillebror. where to go?

Lapette

Anbefalte innlegg

Hei der.

Har en lillebror på 12 år som er utrolig interessert i naturfag - kjemi, dyreliv, atronomi, menneskelig anatomi og slike ting. Han sitter limt foran discoverychannel mange timer daglig, og kan finne på å si "Scott, visste du at spermvalen egentlig ikke har tenner, men kun natriumlikarbonat som illuminerer sinket i tannkjøttet?".

Jeg har funnet ut at jeg må sende ham et sted. et sted hvor noen faktisk kan nikke med hodet å si - "wow, ja, det visste jeg - og det er umenneskelig interessant, få høre mer, så skal du få høre det jeg vet om samme tema".

Finnes det noe "unge naturforskere" for folk på hans alder?

Hjelp meg, jeg blir gal!

(hei, visste dere at griser ikke kan se oppover..?)

Endret av Lapette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg visste at griser ikke kan se oppover!

Jeg har en søster som også er alt for "smart". Hun lærte å skrive da hun var 4 år, og med tanke på at hun er adoptert og kom til Norge da hun var 2 vil jeg si dette er ganske godt gjort. Hun er nå 6 år og på skolen holder de på å lære tall, de har kommet så langt at de skriver 9-tall, noe som er alt for lite utfordrene for henne.

Foreldrene mine har snakket med skolen hennes, men det ser ikke ut til at de tar det alvorlig. Det eneste de gjorde var å gi hun mer lekser enn de andre i klassen, men ikke vanskeligere og mer utfordrende lekser slik hun trenger!

Når en på 6 år ønsker seg vanskeligere Sudokuer enn det som finnes i de fleste aviser bør vel skolen gi hun litt andre oppgaver enn å fargelegge 9-tall.

Lenke til kommentar

på vgs-nivå vet jeg at det finnes alternative tilbud til de som ønsker et større realfagsfokus, selv gikk jeg naturvitenskapelig forskerlinje, der alle fag på et eller annet vis var sentrert om realfag og vitenskapelige tenkemåter. dessverre tror jeg det blir heller vanskelig å finne et slikt tilbud før vgs, annet enn å ha veldig flaks med lærere. engasjerte lærere som bryr seg og tilrettelegger betyr mye. ellers er det vel bare å pøse på med bøker. la broren din boltre seg på biblioteket, og slik kose seg med det han har lyst på av populærvitenskapelig litteratur.

sjekk ut unge forskere, de arrangerer "nerdeleirer" som biomedcamp, space camp, wave camp og cyber camp. de fleste av disse er dog rettet mot eldre tenåringer, men jeg tror det finnes noe for yngre, også. ellers får du skaffe ham abonnement på nysgjerrigper og sjekke ut det som finnes av museer og relaterte aktiviteter, dersom dere bor i nærheten av noen.

forsøk å holde interessen hans vedlike!

Endret av simenn
Lenke til kommentar
Når en på 6 år ønsker seg vanskeligere Sudokuer enn det som finnes i de fleste aviser bør vel skolen gi hun litt andre oppgaver enn å fargelegge 9-tall.

7245870[/snapback]

Skolene er for dårlig på barneskolen sånn sett.

Har en søster på syv år som ligger langt forran de andre i klassen sin når det gjelder matte.

Hun gjorde nesten ferdig hele matteboken sin i løpet av de første ukene. Da fikk hun tilnærmet kjeft av lærerene fordi hun gjorde for mye.

Hun gråt når hun ikke hadde mattelekse.

Det endte opp med at vi kjøpte mattebøker beregnet for noen klassetrinn over henne.

Lenke til kommentar
Hei der.

Har en lillebror på 12 år som er utrolig interessert i naturfag - kjemi, dyreliv, atronomi, menneskelig anatomi og slike ting. Han sitter limt foran discoverychannel mange timer daglig, og kan finne på å si "Scott, visste du at spermvalen egentlig ikke har tenner, men kun natriumlikarbonat som illuminerer sinket i tannkjøttet?".

Jeg har funnet ut at jeg må sende ham et sted. et sted hvor noen faktisk kan nikke med hodet å si - "wow, ja, det visste jeg - og det er umenneskelig interessant, få høre mer, så skal du få høre det jeg vet om samme tema".

Finnes det noe "unge naturforskere" for folk på hans alder?

Hjelp meg, jeg blir gal!

(hei, visste dere at griser ikke kan se oppover..?)

7245450[/snapback]

Uff, en potensiel "ZE NERD". Da tenker jeg ikke på the average nerd med Spiderman pose i handa og humor som utenforstående ikke forstår. Nei, jeg tenker en virkelig nerd. Gjør noe før det er for sent. Heller dumb white guy, enn en nerd. :thumbup:

Lenke til kommentar
Uff, en potensiel "ZE NERD". Da tenker jeg ikke på the average nerd med Spiderman pose i handa og humor som utenforstående ikke forstår. Nei, jeg tenker en virkelig nerd. Gjør noe før det er for sent. Heller dumb white guy, enn en nerd.  :thumbup:

7246884[/snapback]

Nei, din tosk. La han få utvikle sitt intellekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...