Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen har tilgang til nettet mitt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Les i manualen som følgte med ruteren om hvordan det gjøres.. Skal være ganske enkelt å sette på passord. Prøv å skriv inn 192.168.2.1 i nettleseren din da skal du få opp innstillingene til ruteren din.

7245355[/snapback]

har ikke manualen :hmm:

192.168.2.1 alltid brukt den da :)

Bruk MAC adresse sperring, og passord.

7245349[/snapback]

mac sperring er egentlig?

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Gå på Wirless -> encryption. Sett opp kryptering der.

7245383[/snapback]

Det er kryptering på tror jeg. Står key 1: ******* og for å få tilgang til nettet, måtte jeg skrive inn denne på den bærbare maskinen min. Etter det fungerte det.

Så er nettverket litt sperret?

Lenke til kommentar

Kryptering alene hjelper da lite om man ikke setter et passord. MAC-adresse filtrering er at man kun tillater tilgang til nettet fra en forhåndsbestemt liste over datamaskiner (rent teknisk er det en liste over nettverkskort, men samma ulla i dette tilfellet). Du finner din egen MAC-adresse ved å gjøre følgende:

- Start > Run > Skriv inn "CMD" og trykk ENTER

- Skriv "ipconfig /all"

- Sjekk hva det står ved siden av "Physical address:" -- dette er MAC-adressen (vær oppmerksom på at du sannsynligvis har flere enn ett nettverkskort og du må velge riktig MAC-adresse. Med mindre du også har plugget i en nettverkskabel så er riktig MAC-adresse den som er etterfulgt av en korrekt IP-adresse -- som f.eks. 192.168.2.XXX)

I tillegg til MAC-adresse filtrering bør du sette et passord på nettverket, og gjerne også kryptering (WPA/WPA2 er best, WEP er et minimum).

PS! Du skriver at du ikke har manuelen, noe som er bare tøys -- internett har manualen. :) Du finner den enten ved hjelp av Google eller på hjemmesiden til hvem det nå er som har lagd den trådløse routeren din.

Lenke til kommentar
Kryptering alene hjelper da lite om man ikke setter et passord. MAC-adresse filtrering er at man kun tillater tilgang til nettet fra en forhåndsbestemt liste over datamaskiner (rent teknisk er det en liste over nettverkskort, men samma ulla i dette tilfellet). Du finner din egen MAC-adresse ved å gjøre følgende:

- Start > Run > Skriv inn "CMD" og trykk ENTER

- Skriv "ipconfig /all"

- Sjekk hva det står ved siden av "Physical address:" -- dette er MAC-adressen (vær oppmerksom på at du sannsynligvis har flere enn ett nettverkskort og du må velge riktig MAC-adresse. Med mindre du også har plugget i en nettverkskabel så er riktig MAC-adresse den som er etterfulgt av en korrekt IP-adresse -- som f.eks. 192.168.2.XXX)

I tillegg til MAC-adresse filtrering bør du sette et passord på nettverket, og gjerne også kryptering (WPA/WPA2 er best, WEP er et minimum).

PS! Du skriver at du ikke har manuelen, noe som er bare tøys -- internett har manualen. :) Du finner den enten ved hjelp av Google eller på hjemmesiden til hvem det nå er som har lagd den trådløse routeren din.

7245442[/snapback]

ja, jeg fant physical adress. Hvor skal jeg gjøre av denne? den var på 12 tegn :ohmy:

Ja manualen er nok på nettet, det stemmer :roll:

Hvilken type kryptering bruker du?

7245641[/snapback]

hvor lang er en fisk?

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...