Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forbedring av mottaksforhold?

Anbefalte innlegg

Min nabo 50-50 meter unna har et trådløst nettverk og det har jeg fått tillatelse til å henge meg på!

Problemet er at mottaket hos meg er meget dårlig.

I utgangspunktet er jeg er ikke så keen på å drive med antenner og styr oppe hos min nabo så hva kan jeg gjøre for å bedre forholdene hos meg.

Maskinen kan i dag bare stå i ett vindu og der er signalstyrken lav!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Dere kan prøve andre sendekanaler - prøv 1, 6, og 11.

Prøv uten kryptering - da økes rekkevidden.

Ellers er det nok lite.

Lenke til kommentar

Med en god antenne burde det ikke være noe problem å få inn nettverket om du mottar noe signal slik det er nå. Du skriver ikke noe om hva slags utstyr du har, så det er vanskelig å gi noen konkrete tips.

Hvis du vil starte på scratch, så kan jeg anbefale en Linksys WRT54GL router (pris ca 550.-) som du legger inn hyperwrt eller dd-wrt firmware i.

Hvis du setter opp denne som klient, så kan du koble deg opp mot naboens router ved å bruke samme kanal, ssid og kryptering.

Faktisk så tror jeg dette vil fungere uten problemer.

Skulle signalstyrken mot formodning bli for svak, kan du kjøpe en antenne hos f.eks wlansupply.no

De ha gode flatpanelantenner på 14dBi + pigtail(kabel) til ca 1000.-

Lenke til kommentar

Hadde i utgangspunktet bare tenkt å ha laptopen min her men ser helt klart fordelen av å få opp ruteren min :thumbup:

Jeg har en Linksys WRT54G og har akkurat lagt inn hyperwrt firmwaret.

Har kikket gjennom alle menyer, men ser ikke helt hvordan jeg setter min som klient.

En liten walkthrough hadde vært kjempebra nå!!

Takker for alle svar :)

Med en god antenne burde det ikke være noe problem å få inn nettverket om du mottar noe signal slik det er nå.  Du skriver ikke noe om hva slags utstyr du har, så det er vanskelig å gi noen konkrete tips.

Hvis du vil starte på scratch, så kan jeg anbefale en Linksys WRT54GL router (pris ca 550.-) som du legger inn hyperwrt eller dd-wrt firmware i.

Hvis du setter opp denne som klient, så kan du koble deg opp mot naboens router ved å bruke samme kanal, ssid og kryptering.

Faktisk så tror jeg dette vil fungere uten problemer. 

Skulle signalstyrken mot formodning bli for svak, kan du kjøpe en antenne hos f.eks wlansupply.no

De ha gode flatpanelantenner på 14dBi + pigtail(kabel) til ca 1000.-

7247722[/snapback]

Lenke til kommentar

Glimrende!

Bare jeg kommer meg hjem fra jobb nå så skal vi se!!

Takk skal du ha :)

Hei, du må sette den i client mode (STA).  Dette finner du under WIRELESS, wireless mode.  Så er det bare å legge inn samme kanal, ssid og kryptering som naboen.  Siste versjon av hyperwrt finner du på www.thibor.co.uk

7262092[/snapback]

Lenke til kommentar

Er helt grønn på rutere så jeg spør, hvordan endrer jeg kanal(er på jobb nå så jeg har ikke ruteren foran meg)

Naboen er seff borte i helgen så jeg får prøve meg litt frem kanalmessig.

Nettverket er ukryptert og ssid har jeg så da gjenstår kanalvalget!

Lenke til kommentar
Er helt grønn på rutere så jeg spør, hvordan endrer jeg kanal(er på jobb nå så jeg har ikke ruteren foran meg)

7262121[/snapback]

Du får ikke endre kanal på naboen din sin router. Det må han gjøre.

Men prøv nå i helgen å se om du får kontakt fra din router til naboen din`s router.

Så får dere heller "fin-tune" trådløsen når naboen din kommer hjem.

Du sier at trådløsen ikke er kryptert, det er bare ett +, i forhold til å få routerne deres til å komunisere. Men dere bør kryptere over helga etter at dere har fått finstillt og alt funker.

Vet ikke hvordan det er på hyperwrt fw, men på dd-wrt sin fw så kan jeg under Status > Wireless,trykke på Site Survey.

Og da får jeg opp andre naboers nett og se hvilken kanaler de sender på. Og deretter velge en kanal som ikke kræsjer med deres.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

7262121[/snapback]

Du får ikke endre kanal på naboen din sin router. Det må han gjøre.

Men prøv nå i helgen å se om du får kontakt fra din router til naboen din`s router.

Så får dere heller "fin-tune" trådløsen når naboen din kommer hjem.

Du sier at trådløsen ikke er kryptert, det er bare ett +, i forhold til å få routerne deres til å komunisere. Men dere bør kryptere over helga etter at dere har fått finstillt og alt funker.

Vet ikke hvordan det er på hyperwrt fw, men på dd-wrt sin fw så kan jeg under Status > Wireless,trykke på Site Survey.

Og da får jeg opp andre naboers nett og se hvilken kanaler de sender på. Og deretter velge en kanal som ikke kræsjer med deres.

7262165[/snapback]

Så jeg kan altså ikke velge kanal på min ruter for å "tilpasse" meg naboen`s kanal?

Funksjonen med site survey hørtes fin ut, om den ikke finnes i hyperwrt fw, kan jeg da uten vidre legge inn dd-wrt fw istedet?

Takk og takk, dette er supernyttige saker :)

Lenke til kommentar
Du kan bruke site survey i hyperwrt til å finne nettverket hans (hvis det er innen rekkevidde).  Da vil du få se hvilken kanal og SSID han bruker.

Det er ikke noe problem å velge samme kanal som naboen bruker.

7262276[/snapback]

Kjempegreier!!

Beklager hvis noen av spm virker elementære men er som sagt på jobb så jeg spør nå uten å ha ruteren foran meg. Vil gjerne ha alt klart til jeg kommer hjem!!

Under hvilken fane/funksjon endrer jeg kanal?

Lenke til kommentar

Bra diskusjon, jeg har liknende utfordringer på hytta. Skjønner veldig godt problemstillingen med at man ikke har særlig lyst til å måtte gå inn til naboen for å trikse med ruterplassering osv. For min del må jeg antagelig heller betale sønnen i huset for å plassere ruteren i et vindu vendt mot meg. (Vindus-ruter!!)

Kanskje en ting å teste ut for trådstarter:

På hytta har jeg laget en DIY parabol av lokket på kulegrillen (!), med en sånn usb-wlan-dongle plassert i midten, som fikk meg gjennom sommeren. Neste år har jeg lyst til å teste ut en sånn flatpanelantenne som det blir tipset om her. Som jeg vil kamuflere litt. Det så jo litt rart ut i sommer med et østvendt grillokk med plastpose og kabel høyt opp på hytteveggen...

Brukte netstumbler til å tune. Veit jo at dette var helt amatør, men moro lell.

Det som er bra med det, er at jeg har bredbånd på hytta. Det dumme er at jeg er trådbundet. Hm. Har jo også noen trådløsrutere liggende på jobben...må testes ut.

Men dere som har konkrete erfaringer: del dem! Sånn at det ikke bare blir synsing.

Vh

Lenke til kommentar
Men dere som har konkrete erfaringer: del dem! Sånn at det ikke bare blir synsing.

7262475[/snapback]

Jeg prøvde ut min WRT54GL mot en nabo som ligger ca 50M unna.

Han har en router med orginal antenne og standard effekt.

Signalstyrken som ble oppnådd var -80dB. Vi hadde ca 16dB mere signal enn minimum for å kommunisere. En slik link er stabil og fin så lenge ikke for mange naboer bruker samme kanal. Hvis linken hadde vært svakere, kunne man satt en metallplate bak antennene (noen cm bakom) og dermed fått bedre signalstyrke (og mindre interferens).

Lenke til kommentar

Hmm, snodig. Jeg har nå gått gjennom samtlige menyer og undermenyer men jeg er bare ikke istand til å finne noe som er i nærheten av STA eller client mode.

Under status--> wireless finner jeg heller ikke site survey men kanal og ssid fant jeg ved bruk av network stumbler. Naboe er på kanal 6 og jeg er på 11.

Han kjører tydligvis b standard og jeg g så jeg har satt ruteren til mixed mode.

Problemet er altså STA mode. Firmwaret jeg la inn er fra 2005 så jeg skal se etter noe nyere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...