Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med filer over 4gb

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg laptop for en mnd siden og er strålende fornøyd. Det er bare én ting som plager meg, og det er at jeg ikke klarer å verken pakke ut eller overføre filer på mer enn 4 gb. Dette er svært problematisk siden jeg titt og ofte trenger å pakke ut spill og filmer.

Jeg har Windows XP Home med FAT32-filsystem. Jeg kan ikke huske at jeg fikk velge NTFS/FAT selv. Har forsåvidt aldri forstått forskjellen mellom disse to.

Der det skjærer seg er når unpackingen (winrar) nærmer seg slutten. Da får jeg beskjed om at FAT32 filsystem ikke kan pakke ut filer over 4gb, og at det er for liten diskplass på PCen (noe som bare er tull, siden jeg har godt over 40 gb ledig).

Jeg har prøvd utallige ganger, men det samme skjer hele tida.

Nå prøvde jeg å sende 50 rar-filer på x mb over til den andre pcen i nettverket, extracte der, og sende over .img-fila. Det funket heller ikke. Nå får jeg kun beskjed om at det er for liten diskplass. Jeg har jo for faen meg 42 gb ledig!

Hva er problemet her? Er det umulig å behandle filer over 4gb med Home / FAT? Hvordan kan jeg løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til dette er at FAT32 har en øvre grense på 4 GB. (Du kan heller ikke bruke mer enn 4GB minne mot en 32bits prosessor. stikkord:32 bit)

7244706[/snapback]

Flisespikkeri her, men joda, du kan bruke mer en 4GB minne på 32bits prosessor.

Grensen går her ved 64GB ved bruk av PAE (Physical Address Extention) eller AWE (Address Windowing Extention) mf.

Derimot kan 32 bit's prosesser ikke bruke mer en 4GB minne.

FAT32 er et gammelt filsystem og har ikke vært standard siden Win98/ME, og har heller ikke hatt noen videre utvikling for å endre på ting som 4GB fil begrensningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...