Gå til innhold

Det motsatte valg november/desember 2006

Det motsatte valg: Gi din minusstemme  

233 stemmer

1. 1. Det motsatte valg: Gi din minusstemme

• Fremskrittspartiet (22.99%) [33.93%]
      93
    • Høyre (5.35%) [2.23%]
      7
    • Kristelig Folkeparti (27.27%) [14.29%]
      28
    • Senterpartiet (1.07%) [1.34%]
      3
    • Sosialistisk Venstreparti (21.39%) [33.04%]
      78
    • Venstre (0,53%) [0.00%]
      2
    • Det Norske Arbeiderparti (2.67%) [4.02%]
      14
    • Blankt (1.07%) [0.45%]
      2
    • Ville ikke stemt (4.28%) [2.68%]
      6

Anbefalte innlegg

Andre1983: FRP vil ikke at man skal måtte betale for sykehus og skolegang. Derimot vil de at man skal få en slump penger av staten og så kan man velge fritt hvilket sykehus/skole man vil gå på.

7297651[/snapback]

Feil.

FrP mener at staten skal betale for skole/sykehus og en del andre tjenest. FrP mener også at ansvaret for at man får disse tjeneste ligger på stat og ikke kommune.

FrP vil ikke dele ut penger på den måten du beskriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle vet at FRP ikke er noe miljøparti og alle vet at man ikke kan overlate miljøproblemet til vanlige folk uten å sikre at det faktisk er lønnsomt å være miljøvennlig.

7297651[/snapback]

Hva er "et miljøparti"? FrP er opptatt av miljø, men har en annen tilnærming enn f.eks. SV. Hvilken tilnærming som er riktig kommer an på øyet som ser.

Forøvrig er ikke "miljøsatsingen" til noen regjering hittil noe å skryte av - når alt kommer til alt er det til slutt penga som er viktigst.

Lenke til kommentar
Virker som det er veldig polariserte politiske holdninger ifølge stemmene.

7297373[/snapback]

Trenger ikke nødvendigvis å være polariserte politiske holdninger, er vel heller at begge sider angriper den motsatte sides "ytterpunkt". Vil tro at SV får en del minusstemmer både fra Venstre, Høyre og FrP velgere, på samme måte som at FrP får mange minusstemmer fra de sosialdemokratiske og sosialistiske partiene.

Lenke til kommentar
Alle vet at FRP ikke er noe miljøparti og alle vet at man ikke kan overlate miljøproblemet til vanlige folk uten å sikre at det faktisk er lønnsomt å være miljøvennlig.

7297651[/snapback]

Hva er "et miljøparti"? FrP er opptatt av miljø, men har en annen tilnærming enn f.eks. SV. Hvilken tilnærming som er riktig kommer an på øyet som ser.

Forøvrig er ikke "miljøsatsingen" til noen regjering hittil noe å skryte av - når alt kommer til alt er det til slutt penga som er viktigst.

7298102[/snapback]

Miljøparti er et parti som sv, som vil gjøre folk lusfattige p.g.a bilavgifter og la folk kjøre rundt i mange år gamle biler fordi avgiftene gjør det veldig hart for økonomien for å skaffe seg nyere og sikrere biler!

Lenke til kommentar
Feil.

FrP mener at staten skal betale for skole/sykehus og en del andre tjenest. FrP mener også at ansvaret for at man får disse tjeneste ligger på stat og ikke kommune.

FrP vil ikke dele ut penger på den måten du beskriver.

7297822[/snapback]

Ok, kanskje jeg tok feil da..

..jeg tenkte vel på eldreomsorgen hvor de har sakt de vil dele ut penger så eldre kan velge fritt.

Miljøparti er et parti som sv, som vil gjøre folk lusfattige p.g.a bilavgifter og la folk kjøre rundt i mange år gamle biler fordi avgiftene gjør det veldig hart for økonomien for å skaffe seg nyere og sikrere biler!

7298168[/snapback]

Jeg er enig i at SV har en veldig dårlig miljøpolitikk. Bl.a. syns jeg det er alt for mye avgifter på å kjøpe bil og jeg syns vi bør ha en mye mer rettferdig måte å samle inn penger til veibygging enn bompenger.

Derimot syns jeg det ikke skal lønne seg å velge bilen fremfor å velge kollektivt.

Lenke til kommentar
..jeg tenkte vel på eldreomsorgen hvor de har sakt de vil dele ut penger så eldre kan velge fritt.

Det stemmer. FrP er tilhenger av at de eldre selv skal kunne velge hvilket eldrehjem de vil være på. Om det koster noe særlig mer enn å ikke ha valgfrihet tror jeg ikke. Å tvinge de eldre til å være på et eldresenter de ikke ønsker å være på er groteskt.

Lenke til kommentar
...Om det koster noe særlig mer enn å ikke ha valgfrihet tror jeg ikke. Å tvinge de eldre til å være på et eldresenter de ikke ønsker å være på er groteskt.

7298639[/snapback]

Det for vi nok se på vis FRP kommer til makten. Vanskelig å si før vi faktisk har prøvd. Det kommer helt ann på hvor mye utbytte eierne tar ut, og hvor effektivt de greier å drive det.

Lenke til kommentar
...Om det koster noe særlig mer enn å ikke ha valgfrihet tror jeg ikke. Å tvinge de eldre til å være på et eldresenter de ikke ønsker å være på er groteskt.

7298639[/snapback]

Det for vi nok se på vis FRP kommer til makten. Vanskelig å si før vi faktisk har prøvd. Det kommer helt ann på hvor mye utbytte eierne tar ut, og hvor effektivt de greier å drive det.

7298751[/snapback]

Det er allerede mye valgfrihet på dette i Oslo (styrt av H+FrP) og resultatene er gode..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fremskrittspartiet.

Også lyst til å få vekk Kristelig Folkeparti, men hva slags makt og trussel har de egentlig i den nåværende politiske situasjon? Det virker som om sentrum forsvinner mer og mer.

Og det er viktigst å få vekk den farligste først, og det er nok Frp. Det er ikke bare størrelsen på partiet som er horribelt. Også politikken, som kommer til å gjøre det veldig mye mer vanskelig å bo her enn under det nåværende sosialdemokratiet.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Fremskrittspartiet.

Også lyst til å få vekk Kristelig Folkeparti, men hva slags makt og trussel har de egentlig i den nåværende politiske situasjon? Det virker som om sentrum forsvinner mer og mer.

Og det er viktigst å få vekk den farligste først, og det er nok Frp. Det er ikke bare størrelsen på partiet som er horribelt. Også politikken, som kommer til å gjøre det veldig mye mer vanskelig å bo her enn under det nåværende sosialdemokratiet.

7407386[/snapback]

Krf kan faktisk bli nøkkelen til hvem som vinner neste stortingsvalg, slik det ser ut i dag. AP fortsetter med sin flørt med Krf, med god grunn. Slik landskapet ligger i dag er det stort sett avgjørende hvilke side sentrumspartiene stiller seg på. Venstre står helt klart på den borgelige siden, sammen med Høyre. Disse partiene prøver å få FrP med på laget, samtidig som de prøver å distansiere seg fra FrP for å være politisk korrekte.

Lenke til kommentar

KRF er og forblir et parti som er på vippen. De flørter i øst og vest og både Høyre og AP er villig til å samarbeide med dem. Er nok av krefter i AP som vil hive SV til fordel for KRF. Det var umulig rett etter valget (av naturlige grunner), men det er langt fra usansynlig å tro at AP i fremtiden heller går til KRF enn SV. SV er til dels en belastning for partiet, enda større enn hva KRF muligens vil bli.

Personlig klarer jeg ikke helt å gjøre opp om hva som er værst av KRF og SV. SV inskrenker friheten, KRF blander eventyr inn i den politiske styringen.

Lenke til kommentar

Tror neppe Arbeiderpartiet hadde holdt ut med Kristelig Folkeparti så spesielt lenge. Forskjellene mellom disse, på mange områder, er ganske stor. Kristelig Folkeparti er ganske for mye privatisering. Dette hadde jo blitt en ganske stor strid mellom disse. Samtidig så er de også mye mer fokuserte på dette "eventyret" sitt, som Dotten nevner.

Jeg tror ikke det hadde fungert med Arbeiderpartiet. Også var jo faktisk Arbeiderpartiet forberedt, med tanke på alle de år i regjering, at SV kunne komme til å gjøre noen feil. De var totalt nybegynnere i posisjon. Og en gang må jo være den første. Dette respekterer nemlig Arbeiderpartiet. Samtidig så tror jeg ikke KrF har noen sjanse hos noen av partiene. Det skulle iallfall blitt ekstremt urettferdig ovenfor folket om Arbeiderpartiet og Senterpartiet fikk med KrF i regjeringen. Det var nettopp det partiet som folk IKKE ville ha i 2005. Da blir det iallfall ikke demokrati her.

Lenke til kommentar

Hva har folk i mot KrF? De kaller seg et "idealistparti" (hvertfall KrFU) og det er jeg enig i at de er. Har ikke gode løsninger på alt, men handler kun etter sine egne hjertesaker.

KrF vil få min stemme så lenge de holder seg på midten eller litt til høyre..

Jeg synes FrP bør få sin periode for å bevise/motbevise at de fortjener den. Cancel-knappen er vel highlighted så om det skulle gå i dass ryker de vel fort.

Av de jeg stemte på stod det her mellom Ap og SV; Jeg er i mot begges politikk, men havnet på SVs politikk fordi de er lengst til høyre og er den største sikkerhetsrisikoen vi har i Norge (litt tull).

Lenke til kommentar
Hva har folk i mot KrF? De kaller seg et "idealistparti" (hvertfall KrFU) og det er jeg enig i at de er. Har ikke gode løsninger på alt, men handler kun etter sine egne hjertesaker.

Jeg synes FrP bør få sin periode for å bevise/motbevise at de fortjener den. Cancel-knappen er vel highlighted så om det skulle gå i dass ryker de vel fort.

Av de jeg stemte på stod det her mellom Ap og SV; Jeg er i mot begges politikk, men havnet på SVs politikk fordi de er lengst til høyre og er den største sikkerhetsrisikoen vi har i Norge (litt tull).

7408288[/snapback]

Imot Kristelig Folkeparti? Vel, de fremmer kristendommen som sin hjertesak i politikken. Ikke direkte saklig. De har en altfor vanglete politikk. Spesielt når vanglingen ligger mellom Arbeiderpartiet og Høyre. Hadde forstått det hvis det var mellom Senterpartiet og Venstre, men Høyre & Ap? Litt vel store forskjeller til å vangle mellom. Så hvis man stemmer KrF blir man egentlig aldri helt sikker på hva man egentlig får. Venstrepolitikk, eller høyre.

Samtidig så er de imot homofile. De omtaler dem helt umennesklig. Samtidig mens de unnskylder seg med "ønske til KrF er bare å ha en familie med mor og far" :roll:

Lenke til kommentar

7408288[/snapback]

Imot Kristelig Folkeparti? Vel, de fremmer kristendommen som sin hjertesak i politikken. Ikke direkte saklig. De har en altfor vanglete politikk. Spesielt når vanglingen ligger mellom Arbeiderpartiet og Høyre. Hadde forstått det hvis det var mellom Senterpartiet og Venstre, men Høyre & Ap? Litt vel store forskjeller til å vangle mellom. Så hvis man stemmer KrF blir man egentlig aldri helt sikker på hva man egentlig får. Venstrepolitikk, eller høyre.

Samtidig så er de imot homofile. De omtaler dem helt umennesklig. Samtidig mens de unnskylder seg med "ønske til KrF er bare å ha en familie med mor og far" :roll:

7408327[/snapback]

Er med på det med å vingle mellom Ap og H, men de fremmer ikke kristendommen gjennom politikken sin. De fremmer menneskelig idealisme ved kristne verdier som tro, håp og kjærlighet.

KrF jobber hovedsaklig for familien, og for bistand - både innenriks og utenriks.

KrF fordømmer ingen, men de mener ikke at homofile bør få stillinger i kirken (skjønner at dette kan provosere noe, men nå står det en del i bibelen som sier at homofili er galt, og at de derfor ikke kan plassere disse i ledende stillinger som forbilder for andre.

En annen ting som provoserer mange fra disse er selvbestemt abort. Jeg er delvis enig i KrF sine holdninger her. Jeg mener at om man tar "sjansen" ved å ha sex, så får man ta konsekvensene uavhengig av hvor mye man prøvde å unnga barn. Uflaks, men å drepe fosteret synes jeg er for drøyt likevel. Men for all del, skjønner at dette ofte vil være en svært fortvilet situasjon på den andre siden..

(skal prøve å passe på og ikke spore av med off-topic)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...