Unlimited Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Akropolis AS produserer og selger to produkter: Alfa og Beta. Bedriften har følgende opplysninger om produktene: Alfa Beta Salgspris pr stk 60 80 Variabel kostnad 40 48 Tid (min pr. stk) i maskin 1 2 4 Tid (min pr. stk) i maskin 2 3 5 Spørsmål 1 Hvilket produkt bør produseres hvis maskin 1 er flaskehals? Spørsmål 2 Hvilken produktsammensetning er mest lønnsom dersom maskin 1 er flaskehals med 800 maskintimer tilgjengelig og salg av Alfa av markedshensyn er begrenset til 20.000 enheter? Spørsmål 3 Anta at også maskin 2 er flaskehals, og at kapasiteten er begrenset til 1000 timer. Salget av Alfa er fremdeles begrenset til 20 000 enheter. Hva blir nå den optimale produktkombinasjonen? Hvilket dekningsbidrag gir den? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Sett opp grafene iht tidsforbruk så kan du lese det av der! Hvor studerer du btw? Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 hva med å sjekke pensum? det er garantert lignende eksempler der. Lenke til kommentar
Unlimited Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 hva med å sjekke pensum? det er garantert lignende eksempler der. 7247538[/snapback] fant ikke noe der! Lenke til kommentar
Unlimited Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Sett opp grafene iht tidsforbruk så kan du lese det av der! Hvor studerer du btw? 7244041[/snapback] iht tidsforbruk ? studerer ved hist! ... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 iht tidsforbruk ?studerer ved hist! ... 7250464[/snapback] Rettere sagt så må du formulere en LP modell! Skal denne oppgaven leveres? Evnt når? Kan se om jeg kan få gitt deg mer om det iløpet av helgen... men er litt stuck med eksamener og dritt selv for tiden! Forresten hvilke fag er det? Lenke til kommentar
Unlimited Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 den skal leveres imorra! bedøk! Nå har jeg sittet i 4 timer og gått rundt i bøker og her og der... har ikke fått noe hjelp...finner ikke noe i det hele tatt! Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Operasjonsanalyse, nærmere bestemt lineærprogrammering... til og med så enkelt at du slipper å bruke solver i excel evt. simplex. Indekser: i - produkt (1 er alfa og 2 er beta) Konstanter: T1i - tid brukt i maskin 1 til å produsere en enhet av type i T2i - tid brukt i maskin 2 til å produsere en enhet av type i C1i - tidsbegrensning maskin 1 C2i - tidsbegrensning maskin 2 Pi - pris per enhet i Vi - variabel kostnad per enhet i Variable: Xi - antall produserte enheter av type i Vi får da følgende målfunksjon: max Z = sum[ (Pi-Vi)Xi Begrensninger: sum[ XiT1i <= C1i sum[ XiT2i <= C2i Bytt sum[ med summetegn fra i=1 til 2... Så setter du det opp med disse begrensningene og får et ligningssett... i dette tilfellet. for spørsmål 1: max Z = 20X1 + 32X2 begrensning: 2X1 + 4X2 <= 800 tillegsbegrensning i spørsmål 2: X1 <= 20000 for spørsmål 3 greier du sikkert å finne dette ut selv... Du kan løse disse LP-problemene på følgende måter: Tegn opp begrensningene grafisk og maksimer målfunksjonen, den optimale verdien vil alltid finnes i et skjæringspunkt enten mellom begrensningene eller med aksene. Eller enklest: Lag et excel-ark med all informasjon, bruk problemløseren (solver). Maksimer ruten for målfunksjonen og legg inn begrensningene. pwnd by siving. Endret 9. november 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) er noe muffins med den oppgaven, begrensningen for enheter av type alfa ligger langt over det som er vil være naturlig for slike oppgaver, sånn som det er nå så vil tidsbegrensningen være eneste begrensning som påvirker resultatet... sikker på at du har gjengitt riktige tall her?? tips... bytt indeksene mine med gresk alfa og gresk beta om du vil. Endret 9. november 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
Unlimited Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Hei, takk for hjelpen men jeg fikk ikke med sum[ ! sum[ = + eller? Hva er Z? max Z = sum[ (Pi-Vi)Xi = +? (pris per enhet av type alfa - variabel kostnad per enhet av type alfa) gange med antall produserte enheter av type alfa er det sånn det skal regnes? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 summetegn betyr bare at du skal addere sammen det som står til høyre for summetegnet med hensyn på alle indeksene. (pris alfa - kost alfa)*antall alfa + (pris beta - kost beta)*antall beta Z er målfunksjonen... max Z er bare en måte vi i LP beskriver hva vi skal gjøre med denne, altså maksimere. Men jeg tror ikke du trenger å formulere det så jævlig avansert siden der åpenbart ikke har hatt om dette før... mulig jeg har forkludret mer enn jeg har forklart. Uansett så er det viktig å løse problemet metodisk og aller først sette opp ligningene. Lenke til kommentar
Unlimited Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 er det mulig for deg svare på disse spørsmålene? er dyppppppp trøbbel Hvordan finner man: Dekningsgrad: Omsetningen Budsjettert Resultat Budsjettert nullpunktomsetning Sikkerhetsmargin Den Optimale produktkombinasjon Takk Lenke til kommentar
kim Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Dette er jo elementært, tror du bør tenke nøye om hva som interesserer deg og ha studier deretter.. Endret 15. november 2006 av kim Lenke til kommentar
Unlimited Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Dette er jo elementært, tror du bør tenke nøye om hva som interesserer deg og ha studier deretter.. 7291664[/snapback] takk for hjelpen! fikk godkjent oppgaven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå