Gå til innhold

Nytt objektiv eller linsekonverter?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nylig et Canon EOS 20. Har brukt det ganske mye sammens med et Tamron 70-300 mm objektiv. Begynner nå å bli litt mer ambisiøs å har lyst på et større objektiv, men jeg har ikke lyst til å legge all verdens penger inn i det. Lønner det da seg å kjøpe en linsekonverter, eller finnes det noen rimelige og gode objektiver ute på markedet som dere kan anbefale?

Takker på forhånd =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma laver en 135-400 og en 175-500 de begge kan levere gode billeder. De har ikke HSM (sigmas USM) men det har den du har nu heller ikke. De koster i omegnene af 5 kilo.

Sigma laver en 80-400 med stabilistator, og en 50-500 uden men med HSM. Jeg har haft begge og de er gode - den sidste væsentlig hurtigere end den første. de koster 8-9000 kr - memn det er tunge ! I samme prisklasse laver tamron en 200-500, der ikke er helt så hurtig men tager mindst ligeså skarpe billeder.

Sigma laver vist også en 300 mm f4, men den kender jeg ikke.

har du 10-13000 kr laver canon en 100-400 usm is L eller en fast 400 f5,6 L. tager du ofte billeder i dårligt lys kan en 300 mm f4 L IS måske være en mulighed sammen med en converter. (jeg har lige købt en godt brugt uden IS til 3500 på ebay)

Convertere er bedst med fast lysstærk optik, eller virkelig gode lysstærke teler. 1,4 giver ikke så meget kvalitetstab, mens 2,0 giver noget mere. Canons er gode, men Kenkos skulle også være fine - og på nogle huse virker aturofokus selvom blænden kommer over 5,6 med kenko.

jeg har taget en del billeder med 50-500 og bruger altid stativ og gerne også trådudløser og alligevel vil jeg helst over 1/500-800 i lukketid.

hvis det er dyrebilleder og fugle så har du nok fundet ud af det er YDERST sjældent man bruger zoom - de står altid på max tele. fastoptik er skarpere end zoom, og jeg har derfor skiftet min 50-500 ud med en 400 mm f5,6 og en 300 mm samt en kenko 1,4 x konverter - men jeg har ikke fået testet meget endnu.

Lenke til kommentar
[...] Har brukt det ganske mye sammens med et Tamron 70-300 mm objektiv. [...] har lyst på et større objektiv, men jeg har ikke lyst til å legge all verdens penger inn i det. Lønner det da seg å kjøpe en linsekonverter, [...]

7243874[/snapback]

Hvis det er lengre brennvidde du ønsker, så heter det telekonverter.

Telekonvertere har diverse ulemper:

- De reduserer effektiv blender, som betyr at du må bruke lengre lukkertid eller høyere ISO-innstilling. Hvis objektivet ikke er lyssterkt (og følgelig dyrt), mister du også autofokus. 20D krever minst f/5.6 effektiv blender. Med en 1.4x telekonverter må da objektivet ha minst f/4, med en 2x minst f/2.8. Jeg regner med at din 70-300mm har f/5.6 ved 300mm, så da mister du autofokus både ved 1.4x (f/8) og 2x (f/11).

- De forstørrer objektivets uskarpheter.

- I tillegg bidrar telekonverterene også selv til uskarpheten, særlig de rimeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...