Gå til innhold

Hvorfor kommer det forstyrrelser på alle pc monitorer!!

janken

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en noen måneder gammel sony monitor

når jeg har forskjellige bilder på skjermen kan jeg se flere striper som går i bøyer på skjermen.

På en eldre skjerm( IBM) som jeg har stående en annen plass viser dette veldig godt.

Jeg har kommet frem til at det kanskje er elekromagnetiske felt som lager stripene.

Er det fler som er plaget med samme problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstod ikke helt hva du mener.

Jeg har prøvd å stille inn moire på skjermen uten at det vart noe bedre.

Hvoran kan jeg finne den "rette" hz ?

Degasuss hjelper ingenting mot stripene.

[ Denne Melding var redigert av: janken på 2002-11-11 21:12 ]

Lenke til kommentar

Jepp, det kalles moirè. Gå inn på innstillingene på selve skjermen (ikke i windows, men knappene på monitoren) Let etter "moirè reduction" og juster den. Da kan du få bort mye av stripene. Hvis det ikke hjelper så kan du redusere oppløsning og oppfriskingsrate. (La meg gjette: du kjører litt i høyeste laget oppløsning for den skjermen?)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-11 21:10, skrev janken:

Forstod ikke helt hva du mener.

Jeg har prøvd å stille inn moire på skjermen uten at det vart noe bedre.

Hvoran kan jeg finne den "rette" hz ?

Degasuss hjelper ingenting mot stripene.

Hvis du på egenskaper ( properties ) på skjerm/ avansert finner innstillinger for skjermkortet ditt ( hvilket ?), kan du normalt finne mange valgmuligheter både m.h.t. Hz og oppløsning. Sørg for at du har minimum 85 Hz ( hvis det er en gammel maskin, kanskje det høyeste er 75 Hz på f.eks. 800 x 600 e.l. ).

Det kommer an på utstyret skjermkort/ monitor - jeg har f.eks. en Eizo 21" som får moiré hvis jeg kjører 1280 x 960 (pixler), men blir fin på 1280 x 1024.

Lenke til kommentar

hageby1: Hvis man bruker avmagnetiseringen (Degauss) så fjerner det farge-forskyvningen. Hvis magneten har ligget der lenge må man sikkert degausse mange ganger og slå av og på skjermen noen ganger.

Hvis skjermen ikke har avmagnetiseringsfunksjon kan man prøve å avmagnetisere manuelt. Bare før magneten frem og tilbake over skjermen i høy hastighet og med økende avstand til skjermen. Da blir fargene mye bedre i hvertfall (om ikke helt bra) Jeg har selv gjort dette med en utrangert 15" som jeg ville prøve å ødelegge med en sterk magnet. Det lot seg faktisk gjøre å fikse ganske bra. (Den havna i søpla likevel)

Lenke til kommentar

skrev Zink:

Hvis du på egenskaper ( properties ) på skjerm/ avansert finner innstillinger for skjermkortet ditt ( hvilket ?), kan du normalt finne mange valgmuligheter både m.h.t. Hz og oppløsning. Sørg for at du har minimum 85 Hz ( hvis det er en gammel maskin, kanskje det høyeste er 75 Hz på f.eks. 800 x 600 e.l. ).

Det kommer an på utstyret skjermkort/ monitor - jeg har f.eks. en Eizo 21" som får moiré hvis jeg kjører 1280 x 960 (pixler), men blir fin på 1280 x 1024.

Ok, nå forstår jeg det.

Men da jeg så desse Mòire stripene startet jeg fra diskett og kom inn i et backup programm. Regner med at jeg hadde 800`600 eller 600`640 @ 60Hz noe sånt.

Jeg ser ikke desse stripene til dagelig.

Kjenner du til et skjermbilde som hvor det er lett å se desse Mòire stripene?

Blir meget takknemlig om du hjelper meg å finne et slikt skjermbilde.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 18:43, skrev janken:

Jeg ser ikke desse stripene til dagelig.

Kjenner du til et skjermbilde som hvor det er lett å se desse Mòire stripene?

Blir meget takknemlig om du hjelper meg å finne et slikt skjermbilde.

Skulle være lettest å se på en grå bakgrunn, gjerne med mønster. Typisk er skjermbildet med avslutningsboksen i Windows-versjoner før XP.

Det er ikke sikkert du ser moiré i det hele tatt i oppløsningen du vanligvis bruker. Som nevnt av andre, er effekten høyst avhengig av oppløsning. Prøv også å justere høyde og bredde på skjermbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...