Gå til innhold

Hvordan innstallere XGL ?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg har nettopp fått inn Ubuntu, og vil gjerne prøve med XGL :D

Mitt eneste problem er at jeg aldri har brukt Linux i det hele tatt :(

Er det noen som kan gi meg en kort trinn-for-trinn innstruksjon til dette?

 

Skal jeg bruke den "terminal" til å innstallere?

 

Husk, jeg er HELT grønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke den første som er grønn på Linux :) Og har selv hatt problemer med XGL. Så vet at det kan være litt stress (selv om jeg bruker en annen distro).

 

Men FORDI det er så mange som oss, som ikke har så bra peiling, har folk tatt seg tid til å skrive tutorials, guider og andre ting. Ubuntu har selv ett stort forum, der ligger det garantert en guide.

 

Hvis det derimot ikke gjør det, så tyr vi til trofaste onkel Google. Jeg gjorde ett eneste søk, på akkurat emnetittelen din.

 

"How to install XGL on Ubuntu"

 

Og....?

 

Voilá

 

Søk før du poster neste gang ;)

Lenke til kommentar
Du er ikke den første som er grønn på Linux :) Og har selv hatt problemer med XGL. Så vet at det kan være litt stress (selv om jeg bruker en annen distro).

 

Men FORDI det er så mange som oss, som ikke har så bra peiling, har folk tatt seg tid til å skrive tutorials, guider og andre ting. Ubuntu har selv ett stort forum, der ligger det garantert en guide.

 

Hvis det derimot ikke gjør det, så tyr vi til trofaste onkel Google. Jeg gjorde ett eneste søk, på akkurat emnetittelen din.

 

"How to install XGL on Ubuntu"

 

Og....?

 

Voilá

 

Søk før du poster neste gang ;)

7244146[/snapback]

Ok, jeg prøver, så poster jeg hvis det oppstår problemer :)

Takk:)

Endret av glucchip
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt nørd og jeg la inn Linux for nesten første gang kun for å få xgl på maskinen og det gikk smertefritt ved første forsøk, så det skal ikke være særlig vanskelig. Jeg fulgte da en howto som lå på ubuntuforums som nå er utdatert tror jeg. Denne skulle nok fungere nå. Vær oppmerksom på at XGL kun bør brukes om du har et ATI-kort eller andre, eldre kort, hvor du om det er tilfelle også må installere en grafikkort-driver. Har du nVidia bruker du AIGLX.

Endret av spock84
Lenke til kommentar

Er ikke noe galt med XGL og nvidia. Problemet er at XGL skjeldent støtter annen 3D rendring.

 

Ergo, med AIGLX kan du spille, samtidig som du sitter på en server med 3D front-end.

 

Jeg med mitt ATI kort, har vært heldig nok til at jeg kan fremdeles rendre 3D, mens jeg kjører XGL. Slik som det er nå, støtter ikke ATI drivere AIGLX. Med mindre man velger å bruke open-source driverne, som støtter dette, men ikke kort nyere enn X850. Dessuten vil ytelsen falle betraktelig ved bruk av open source kontra ATI sin.

Lenke til kommentar

Du BRUKER aiglx med nvidia også så er det sagt..men du trenger ikke å sette opp noe annet en betadriverne eller de nyeste driverne. Grunnen til mange ikke bruker xgl lengre er nettop på grunn av at xorg7.1 kommer med aixgl ved de nyeste nvidia driverne.. Dette gjelder selvsagt kun Nvidia..hvis du har ati så må du nøye deg med xgl

Lenke til kommentar
XGL fungerer da heilt fint med nvidia også...

(Men vist man har nvidia, så kan man jo bruke betadrivere, og droppe XGL/Aiglx)

7244976[/snapback]

 

Trenger ikke leke beta nå lenger :) Bare se her!

7245011[/snapback]

Kan noen gi meg en link til alt jeg trenger å laste ned for å få Aiglx på min ubuntu?

Tusen takk :)

Endret av glucchip
Lenke til kommentar

Eg bruker 9625, og det fungerer heilt fint sjølv om beryl meiner eg ikkje bruker AIGLX.......

 

Sitat frå eit anna forum:

You don't need AIGLX nor Xgl with this new NVidia beta driver. NVidia drivers have supported accelerated indirect rendering for a long time (even before AIGLX was created), the only missing thing for OpenGL compositing window managers was glx_ext_texture_from_pixmap OpenGL extension. The new driver supports it, so you can run Compiz directly on it (without AIGLX or Xgl), simply turn on Composite extension in xorg.conf (and also add option AddARGBGLXVisuals to xorg.conf).
Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Når folk begynner å følge guiden min i stede for å søke seg ihjel på nettet så går alt bra..står mye det samme der at du skal adde addARBGXVisuals i xorg.conf...

 

EDIT: Link

 

EDIT2:

 

The AIGLX project has been merged into X.Org and is available as of X.Org 7.1. Currently, Mandriva 2007, Fedora Core 6, Ubuntu 6.10 (Edgy Eft), and Gentoo have the ability to run AIGLX out of the box, and installation repositories are available for older versions of the distributions. Sabayon Linux 3.0 livecd/livedvd ships with AIGLX available from the boot prompt.
Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...