Anterialis Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Skal kjøpe en antenne til det trådløse nettverket mitt, da jeg ikke har god nok signalstyrke. Jeg har sett på denne: SMC Directional Home Antenna Skal denne kobles til PCen min, eller på den trådløse routeren min? Hvordan fungerer dette, og hvordan skal det da kobles til? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Bedre antenner gjør ofte underverker for trådløsnettverk som fungerer dårlig. Det fins to typer: Directional (sender/mottar bare i en retning), som den du nevner, og omnidirectional (sender/mottar i alle retninger). 1) Dersom du bare skal koble routeren til én maskin, bør du ha en directional koblet til routeren og en directional koblet til maskinen. 2) Dersom routeren skal koble til flere maskiner, bør denne ha en omnidirectional, mens hver enkelt maskin bør ha en directional. De fleste routere leveres med omnidirectional antenne, men disse er ofte dårlige, og det er mye å hente på å kjøpe en bedre, f eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304362. Når det gjelder directional, har jeg svært god erfaring med http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302660. Man må dog bruke en del tid på å stille den inn. Edit: Trykkleif Endret 8. november 2006 av jultomten Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 ok =) Men er det noen som kort kan forklare meg hvordan dette funker, altså hvordan man kan konsentrere (directional) signalene, kontra spre dem, og hvordan disse antenne burde instilles? Feks la oss si at det er 40 meter mellom trådløs router, og nettverkskort (fri sikt). Skal directional antenner da siktes rett inn på routeren? Og hva med sånne omnidirectional antenner (de som er bak trådløse routeren default), skal de stå rett opp for best mulig signal, eller vinkles mot evt. datamaskiner på samme måte som directional antenner? Takk =) Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Morn Rettnings antennen slik du linket til sikter du inn på routeren ja, og omi-dir på routeren har stråling rundt seg horisontalt om de står rett opp. Men den antenna du linka kjøpte jeg selv 2 stk av for å bruke mellom 2 wrt54g i wds, og disse var mildtsagt ræva. Anbefaler å legge i noen kroner og kjøpe en dyrere antenne! Mvh Kenbjork Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Ok. Men om jeg ikke har fri sikt (jeg har jo eget rom, som går ut til gangen, og routeren er lenger ned i gangen), skal jeg da sikte mot døra (inbille seg at signalene går først opp gangen så svinger inn på rommet) eller sikte rett mot routeren og da gjennom veggene? Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 skal jeg da sikte mot døra (inbille seg at signalene går først opp gangen så svinger inn på rommet) eller sikte rett mot routeren og da gjennom veggene? 7257799[/snapback] Det siste! Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Enig med fa2001 her jeg ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå