Gå til innhold

Israel har ødelagt alle muligheter for fred


Anbefalte innlegg

Det er godt mulig at palestinerne har sine svin på skogen, men i mine øyne er det ingenting her i verden som kan rettferdigjøre bruken av artilleri mot verdens tettest befolkede område...

 

Så IDF skal bare stå og se på at de blir beskutt fra Gazastripen? Er det noen som burde kritiseres så er det palestinerne som ikke er i stand til å håndheve suverenitet på eget område. Klart at Israel prøver å få en slutt på angrepene fra GS når palestinerne selv ikke gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er godt mulig at palestinerne har sine svin på skogen, men i mine øyne er det ingenting her i verden som kan rettferdigjøre bruken av artilleri mot verdens tettest befolkede område...

 

Så IDF skal bare stå og se på at de blir beskutt fra Gazastripen? Er det noen som burde kritiseres så er det palestinerne som ikke er i stand til å håndheve suverenitet på eget område. Klart at Israel prøver å få en slutt på angrepene fra GS når palestinerne selv ikke gjør noe med det.

7244871[/snapback]

Poenget mitt er at artilleri er feil måte å bekjempe dette på. Et lite vindkast er nok til å sende en typisk artilleri-granat til feil sted og dermed ramme uskyldige og sivile. Og derfor er det feil å bruke artilleri på steder som dette...

 

Edit: Man ser jo tydlig hva som blir følgene av dette bombardementet.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Når det er sagt så er råskapen på Palestinsk side uhyrlig.

Det er slikt som skjer i alle områder som ikke har noen effektiv politistyrke. Palestinerene har ikke det fordi Israel sørger for å handlingslamme dem, siden de også slåss mot Israel. Grunnen til at de slåss mot Israel er delvis religiøst (kan ikke forsvares fra palestinsk side), og delvis at Israel har okkupert mye av det palestinske område (kan ikke forsvares fra israelsk side).

 

Det siste kunne muligens forsvares om det hadde vært en rent forsvarsmessig sak, men når de lar superreligiøse nybyggere slippe til forsvinner hele den grunnen, og gjør det opplagt at grunnen er religiøs. De er dermed ihvertfall ikke bedre enn palestinerene, som for tiden kan forsvares med at de sloss for å få tilbake områdene Israel har tatt.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Når det er sagt så er råskapen på Palestinsk side uhyrlig.

Det er slikt som skjer i alle områder som ikke har noen effektiv politistyrke.

 

Det er vel heller viljen det står på. Det er ikke manko på folk som løper rundt med akm/rpg-7 på Gazastripen under både Hamas og Fatah sin kommando, at de ikke greier å bli enige om hvordan skuta skal styres samt holde orden er ikke Israel sin feil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når det er sagt så er råskapen på Palestinsk side uhyrlig.

Det er slikt som skjer i alle områder som ikke har noen effektiv politistyrke. Palestinerene har ikke det fordi Israel sørger for å handlingslamme dem, siden de også slåss mot Israel. Grunnen til at de slåss mot Israel er delvis religiøst (kan ikke forsvares fra palestinsk side), og delvis at Israel har okkupert mye av det palestinske område (kan ikke forsvares fra israelsk side).

 

Det siste kunne muligens forsvares om det hadde vært en rent forsvarsmessig sak, men når de lar superreligiøse nybyggere slippe til forsvinner hele den grunnen, og gjør det opplagt at grunnen er religiøs. De er dermed ihvertfall ikke bedre enn palestinerene, som for tiden kan forsvares med at de sloss for å få tilbake områdene Israel har tatt.

7245158[/snapback]

 

Nei dette skjer ikke på "alle" områder. Greit nok at PA er vingeklippet, men rapporten fokuserer på at æresbegrepet, og kvinner/barns underordnede stilling i kulturen er hovedårsakene.

Lenke til kommentar
Det er vel heller viljen det står på. Det er ikke manko på folk som løper rundt med akm/rpg-7 på Gazastripen under både Hamas og Fatah sin kommando, at de ikke greier å bli enige om hvordan skuta skal styres samt holde orden er ikke Israel sin feil.

Jeg synes så tydelig jeg husker noe om et valg relativt nylig, men så likte ikke Israel resultatet. Lov og orden er ikke praktisk mulig å innføre før man har noenlunde fred og bevegelsesfrihet.

Lenke til kommentar
Poenget her er ikke om noen innrømmer sin feil eller ikke, i så måte begynner det jo å bli temmelig vanlig at israel først skyter og så beklager.

7244260[/snapback]

 

For er par minutter siden hørte jeg Jonas Gahr Støre si på radioen (Fritt oversatt):

"Det hører med til sjeldenhetene at Israel beklager en krigshandling", men det kan da godt hende at Jonas Gahr Støre er på bærtur, noe som ikke ville vært første gang.

 

Virker fortsatt som om du ignorerer årsaken her, som jeg påpekte. Det er tilstadighet kritikk av Israel her, men du velger å kalle deg "nøytral" eller "på sidenlinjen", men fortsetter å utelukke kritikk av palestinerene som framprovoserte dette..

7244762[/snapback]

 

Poenget er at det ikke går an å rettferdiggjøre det Israel gjorde.

7244771[/snapback]

Det kaller jeg et meningsløst utsagn.

Dette utsagnet kan godt brukes andre veien, og er fortsatt like meningsløst.

 

Jeg skjønner veldig godt at mange er sinte fordi uskyldige barn og kvinner blir drept, men alt for mange diskuterer med følelsene og ikke med fornuften.

 

Poenget mitt er at artilleri er feil måte å bekjempe dette på. Et lite vindkast er nok til å sende en typisk artilleri-granat til feil sted og dermed ramme uskyldige og sivile. Og derfor er det feil å bruke artilleri på steder som dette...

 

Det er jo interessant at så mange her finner seg langt bedre kvalifisert enn det Israelske forsvaret til å vurdere hvordan en krig skal utføres.

 

Israel har lite å tjene på at palestinske barn blir drept da de i gjengjeld får en massiv anti-PR kampanje mot seg.

At så mange mener at Israelerne dreper barn med vitende vilje, grunnet pur ondskap minner skrekkelig mye på en irrasjonell ideologi som bygger på alt annet enn objektivitet.

 

Da USA gikk inn i Iraq hadde de alt å tjene på at ferrest mulig sivile liv gikk tapt.

Allikevel var det ikke mangel på rapporter om at sivile ble drept på grunn av feilberegninger og annet.

Dette mener jeg viser at selv om man i dag besitter verdens mest avanserte våpensystemer slett ikke har så god kontroll som alt for mange mener er en selvfølgelighet.

 

Mange mener at Israel har et hat mot palestinerne, men en mindre kjent sak som sjelden kommer fram i lyset er det arabiske jødehatet som har eksistert lenge før Israel eksisterte.

Dette jødehatet blir framstilt i det arabiske media som en helt legitim ideologi og rekker langt utenfor kun Israel-konflikten.

 

Det er en kjent sak at barn i mange arabiske samfunn (spesielt palestinske) blir utsatt for ekstrem propaganda (hjernevasking i mine øyne) som uten tvil er rot til islamsk ekstremisme.

At det blir drept mange palestinske barn er en direkte følge av denne ekstreme "politikken" som føres i så mange palestinske hjem.

 

Jeg har selv sett en notatblokk brukt i palestinsk skole der utsiden er prydet med en femåring kledd i militært antrekk.

Dette ble fremvist av en stolt muslim.

 

I den vestlige verden er det fullstendig utenkelig å skulle bruke barn i en krig.

Det er en forestilling så ekstrem at de ferreste skjønner at det faktisk finnes mennesker som bruker nettopp barn i en krigføring.

 

At palestinske barn brukes i krigen mot Israel hersker det liten tvil om, men fokuset er allikevel alltid på at "Israel nok en gang har drept uskyldige barn i sin groteske og onde krigføring".

 

Å ta så sterk side i denne konflikten som så veldig mange gjør mener jeg viser en manglende evne til å belyse konflikten fra et objektivt perspektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I den vestlige verden er det fullstendig utenkelig å skulle bruke barn i en krig.

Det er en forestilling så ekstrem at de ferreste skjønner at det faktisk finnes mennesker som bruker nettopp barn i en krigføring.

 

 

7245935[/snapback]

 

Er det kanskje fordi slike ekstreme tilstander som "de" lever under er like utenkelige?

Lenke til kommentar

smoothie

Virker fortsatt som om du ignorerer årsaken her, som jeg påpekte. Det er tilstadighet kritikk av Israel her, men du velger å kalle deg "nøytral" eller "på sidenlinjen", men fortsetter å utelukke kritikk av palestinerene som framprovoserte dette..

 

Nå må du slutte å vri på det jeg sier,du quoter jo nettop et innleg hvor jeg sier følgende.der ytterliggående palestinere som ikke tar hensyn til hverken egne eller andres liv

Alikevel klarer du å si at jeg ikke er kritisk til dem :cry:

Selvfølgelig er jeg kritisk,jeg er ikke bare kritisk men jeg tar avstand fra alle som dreper uskyldige, noe jeg forøvrig også har sagt tidligere.

Støre var forresten nettop på nyhetene (nei jeg har ikke link) der han sa at dette var helt feil av Israel , fordi en beskytter ikke sine egne ved å drepe et allerede hårdt presset folk,heller tvert om.

Lenke til kommentar
Bro2

 

For er par minutter siden hørte jeg Jonas Gahr Støre si på radioen (Fritt oversatt):

"Det hører med til sjeldenhetene at Israel beklager en krigshandling", men det kan da godt hende at Jonas Gahr Støre er på bærtur, noe som ikke ville vært første gang.

 

Kommer vel ann på hvordan en ser det, om en ser det i forhold til anntall overtredelser så er det sjeldent ja,men de har beklaget slike anngrep tidligere,uten at det hjelper stort .

Lenke til kommentar

smoothie

Virker fortsatt som om du ignorerer årsaken her, som jeg påpekte. Det er tilstadighet kritikk av Israel her, men du velger å kalle deg "nøytral" eller "på sidenlinjen", men fortsetter å utelukke kritikk av palestinerene som framprovoserte dette..

 

Nå må du slutte å vri på det jeg sier,du quoter jo nettop et innleg hvor jeg sier følgende.der ytterliggående palestinere som ikke tar hensyn til hverken egne eller andres liv

Alikevel klarer du å si at jeg ikke er kritisk til dem :cry:

Selvfølgelig er jeg kritisk,jeg er ikke bare kritisk men jeg tar avstand fra alle som dreper uskyldige, noe jeg forøvrig også har sagt tidligere.

 

Så hvorfor har du ikke det med i starten av tråden f.eks.? Hva med å gjøre en like stor sak ute av at det dør haugevis med sivile Isralere? Nå er det du som forresten må lese hva jeg skriver, da jeg aldri har påstått at du ikke er kritisk. Kanskje du kan lese det første ordet du siterte meg på igjen :)

 

Støre var forresten nettop på nyhetene (nei jeg har ikke link) der han sa at dette var helt feil av Israel , fordi en beskytter ikke sine egne ved å drepe et allerede hårdt presset folk,heller tvert om.

7246007[/snapback]

 

Og Støre sitter med noen fasit? Neppe. Jeg tror nok IDF har litt større peiling på hva de gjør enn hva råtta Støre har...

Lenke til kommentar

smoothie

Virker fortsatt som om du ignorerer årsaken her, som jeg påpekte. Det er tilstadighet kritikk av Israel her, men du velger å kalle deg "nøytral" eller "på sidenlinjen", men fortsetter å utelukke kritikk av palestinerene som framprovoserte dette..

 

Nå må du slutte å vri på det jeg sier,du quoter jo nettop et innleg hvor jeg sier følgende.der ytterliggående palestinere som ikke tar hensyn til hverken egne eller andres liv

Alikevel klarer du å si at jeg ikke er kritisk til dem :cry:

Selvfølgelig er jeg kritisk,jeg er ikke bare kritisk men jeg tar avstand fra alle som dreper uskyldige, noe jeg forøvrig også har sagt tidligere.

 

Så hvorfor har du ikke det med i starten av tråden f.eks.? Hva med å gjøre en like stor sak ute av at det dør haugevis med sivile Isralere? Nå er det du som forresten må lese hva jeg skriver, da jeg aldri har påstått at du ikke er kritisk. Kanskje du kan lese det første ordet du siterte meg på igjen :)

 

Det er jo bare å starte en tråd om det,jeg har startet en tråd om Israels anngrep.

Eller mener du at om noen begunner en tråd om feks Nord korea så må de også ta med alle andre korrupte stater??

 

Snekker`n

 

Støre var forresten nettop på nyhetene (nei jeg har ikke link) der han sa at dette var helt feil av Israel , fordi en beskytter ikke sine egne ved å drepe et allerede hårdt presset folk,heller tvert om.

7246007[/snapback]

 

 

smoothie

 

Og Støre sitter med noen fasit? Neppe. Jeg tror nok IDF har litt større peiling på hva de gjør enn hva råtta Støre har...

7246038[/snapback]

 

 

Hei er ikke du en av dem som hyppigst etterlyser saklighet ? :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

At det ikke er flere palestinske sivile som blir drept er jo en gåte, siden palestinerne aktivt bruker kvinner og barn for å dekke angrepene sine. Her om dagen strømmet det kvinner til en bygning der palestinske terrorister skjulte seg for å være levende skjold for disse, så Israel ikke skulle kunne svare på angrepene. Og så ser man hvordan palestinske barn blir plassert midt i skuddlinjen. Hva slags mennesker er det som bruker barn på den måten?!

Lenke til kommentar
At det ikke er flere palestinske sivile som blir drept er jo en gåte, siden palestinerne aktivt bruker kvinner og barn for å dekke angrepene sine. Her om dagen strømmet det kvinner til en bygning der palestinske terrorister skjulte seg for å være levende skjold for disse, så Israel ikke skulle kunne svare på angrepene. Og så ser man hvordan palestinske barn blir plassert midt i skuddlinjen. Hva slags mennesker er det som bruker barn på den måten?!

7247576[/snapback]

 

Det er vel hakket bedre enn å drepe barn, tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
At det ikke er flere palestinske sivile som blir drept er jo en gåte, siden palestinerne aktivt bruker kvinner og barn for å dekke angrepene sine. Her om dagen strømmet det kvinner til en bygning der palestinske terrorister skjulte seg for å være levende skjold for disse, så Israel ikke skulle kunne svare på angrepene. Og så ser man hvordan palestinske barn blir plassert midt i skuddlinjen. Hva slags mennesker er det som bruker barn på den måten?!

7247576[/snapback]

 

 

Hvem brukte dem som levende skjold?

De kom jo dit fordi de viste at deres slekninger elles ville bli massakrert av israelske soldater.

Hadde du bare stått og sett på at dine søsken,foreldre eller andre slekninger ble drept av soldater fra et annet land??

Det hadde ikke jeg.

At så palestinske hamas soldater blander seg med sivile og dermed utsetter dem for vold er en annen sak og som jeg tar avstand fra,men den saken du nevner var noe helt annet som sagt .

Lenke til kommentar
råtta Støre

7246038[/snapback]

 

Dokumentasjon?

7246063[/snapback]

 

På at han er en råtte? Det var mer en beskrivelse på hvordan jeg ser han, mest på tanke på hvordan han oppførte seg når muhammedtegningene-krisen var på sitt værste.

 

smoothie

Virker fortsatt som om du ignorerer årsaken her, som jeg påpekte. Det er tilstadighet kritikk av Israel her, men du velger å kalle deg "nøytral" eller "på sidenlinjen", men fortsetter å utelukke kritikk av palestinerene som framprovoserte dette..

 

Nå må du slutte å vri på det jeg sier,du quoter jo nettop et innleg hvor jeg sier følgende.der ytterliggående palestinere som ikke tar hensyn til hverken egne eller andres liv

Alikevel klarer du å si at jeg ikke er kritisk til dem :cry:

Selvfølgelig er jeg kritisk,jeg er ikke bare kritisk men jeg tar avstand fra alle som dreper uskyldige, noe jeg forøvrig også har sagt tidligere.

 

Så hvorfor har du ikke det med i starten av tråden f.eks.? Hva med å gjøre en like stor sak ute av at det dør haugevis med sivile Isralere? Nå er det du som forresten må lese hva jeg skriver, da jeg aldri har påstått at du ikke er kritisk. Kanskje du kan lese det første ordet du siterte meg på igjen :)

 

Det er jo bare å starte en tråd om det,jeg har startet en tråd om Israels anngrep.

Eller mener du at om noen begunner en tråd om feks Nord korea så må de også ta med alle andre korrupte stater??

 

Ikke sammenlignbart. Her er det snakk om 2 parter; Israel og Palestinere. Det vi diskuterte nå var det jeg mener er manglende kritikk av palestinerenes handlinger som er årsaken til at Israel må forsvare seg.

 

Nå er det ikke akuratt fra deg jeg forventer å få noe symptai for Israel fra, det er snarere norsk media jeg har fokuset på. På tide å forholde seg til skikkerlig tall og se ting i en litt større sammenheng enn å lage nyheter ute av fordommer, myter og politiske korrekte påstander.

 

Snekker`n

 

Støre var forresten nettop på nyhetene (nei jeg har ikke link) der han sa at dette var helt feil av Israel , fordi en beskytter ikke sine egne ved å drepe et allerede hårdt presset folk,heller tvert om.

7246007[/snapback]

 

 

smoothie

 

Og Støre sitter med noen fasit? Neppe. Jeg tror nok IDF har litt større peiling på hva de gjør enn hva råtta Støre har...

7246038[/snapback]

 

 

Hei er ikke du en av dem som hyppigst etterlyser saklighet ? :whistle:

7246103[/snapback]

 

Hva er så usaklig med det jeg skrev? Jeg står på mitt, Støre er fortsatt en råtte, og jeg vil nok tro at IDF har mye mer erfaring og kunnskaper om det de driver med enn hva Støre har... Der hvor Støre kommer med en mening, kommer mange andre med andre meninger. Det betyr ikke at de har mindre eller mer rett enn Støre. Men skal vi spørre noen som har erfaring og kunnskaper om å forsvare et bitteliteland i araberverden så tror jeg kanskje IDF har litt mer å si om saken.

Lenke til kommentar

smoothie

 

Ikke sammenlignbart. Her er det snakk om 2 parter; Israel og Palestinere. Det vi diskuterte nå var det jeg mener er manglende kritikk av palestinerenes handlinger som er årsaken til at Israel må forsvare seg.

 

Nå er det ikke akuratt fra deg jeg forventer å få noe symptai for Israel fra, det er snarere norsk media jeg har fokuset på. På tide å forholde seg til skikkerlig tall og se ting i en litt større sammenheng enn å lage nyheter ute av fordommer, myter og politiske korrekte påstande

 

Neivel,men hvorfor forlange at jeg plutselig skal ta med den andre siden og dens grusomheter, det er jo enten bare å komme med dem her for å utfylle tråden eller å starte en egen tråd, ser forresten ikke at det er slike krav i poster som feks "Iran brøt atom-segl, hva nå ? " tråden, burde det da ikke der være med hvilke andre land som hadde skaffet seg atomvåpen på ulovlig vis :innocent:

Lenke til kommentar

smoothie

 

Ikke sammenlignbart. Her er det snakk om 2 parter; Israel og Palestinere. Det vi diskuterte nå var det jeg mener er manglende kritikk av palestinerenes handlinger som er årsaken til at Israel må forsvare seg.

 

Nå er det ikke akuratt fra deg jeg forventer å få noe symptai for Israel fra, det er snarere norsk media jeg har fokuset på. På tide å forholde seg til skikkerlig tall og se ting i en litt større sammenheng enn å lage nyheter ute av fordommer, myter og politiske korrekte påstande

 

Neivel,men hvorfor forlange at jeg plutselig skal ta med den andre siden og dens grusomheter, det er jo enten bare å komme med dem her for å utfylle tråden eller å starte en egen tråd, ser forresten ikke at det er slike krav i poster som feks "Iran brøt atom-segl, hva nå ? " tråden, burde det da ikke der være med hvilke andre land som hadde skaffet seg atomvåpen på ulovlig vis :innocent:

7248122[/snapback]

 

Fordi du har utnevnt deg selv som nøytral og på sidelinjen, men kommer samtidig med ensidig kritikk av Israel, Snekker`n. Derfor skal du også ta med den andre siden og dens grusomheter. Ellers kan du jo egentlig bare droppe "jeg fordømmer all drap" osv, siden du velger å kun snakke om den ene siden...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...