Gå til innhold

Buden bort på middag

asoris

Anbefalte innlegg

Du er bortbuden på middag til en ny bekjent.Du serveres noe du overhode ikke kan fordra.

Hvordan vil du komme deg ut av det uten å såre kokken? :innocent:

Spiser det du klarer før du føler behov for å brekke deg?

Serverer smilende grimaser som understreker betydningen av de usanne ordene som glipper ut av munnen din da du sier mmmm... dette smakte jammen fortreffelig?

Påstår du ikke er sulten selv om du risikerer at mavens romling vil avsløre det motsatte? :hmm:

Endret av asoris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av en eller annen grunnen klarer jeg å få ned mat jeg vanligvis ikke ville tenkt å spise på hjemme hvis jeg blir servert det hos andre. F. eks spiste kokt Uer (en fisk) hos en kompis av meg engang i tida uten å mukke, mens hjemme rørte jeg så vidt kokt fisk. Sniker man seg unna virker man uansett uhøflig, så man får bare prøve å få det ned.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

En fyr jeg vet om var utvekslingsstudent i Frankrike. Han ble godt kjent med en familie der og endte opp med å bli invitert hjem på lunch. For de som ikke vet det er lunch måltid nr. 1 i Frankrike, og har man gjester så skal det gjerne slås på stortromma med alle slags delikatesser. Denne familien hadde virkelig stelt i stand mye god mat til sin norske gjest og kanskje t.o.m brukt litt mer penger enn de egentlig hadde råd til.

Blant det som ble servert var dessverre for denne stakkars norske studenten, snegler i hvitløk. Han prøvde nok alt han kunne, men maktet rett og slett ikke å dytte i seg disse slimete skapningene. Dette resulterte i et meget fornærmet fransk vertskap og alle bånd ble brutt etter denne skandaløse lunchen.

Moralen er: spis!

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har dette problemet. Har aldri noen gang smakt noe som jeg hadde problemer med å spise.

Når det er sagt så tror jeg på at ærlighet varer lengst.

Edit: det gjelder selvsagt kun om du ikke greier å få det i deg.

Endret av kakk
Lenke til kommentar

Spiser det jeg får servert og sier det smaker godt.

Var på besøk hos en familie i Sør-Korea og der ikk jeg servert krabbe med skall på som skulle spises hel, glassmaneter, små tørkede fisk, kimshi (som er sur gammel kål) og noen mystiske pannekaker som smakte tran.

Krabben var faktisk god, men ellers smakte det drit, siden jeg ikke kan koreansk og de ikke kunne engelsk var det desverre vanskelig å få sagt verken at det var verken godt eller dårlig.

Hjemme er jeg nok en av de mest kresne som finnes.

Lenke til kommentar

Jeg gjør alltid som min mor når hun inviterer folk på middag,og spør på forhånd om de liker det jeg tenkte å lage. Om de ikke gjør det lager jeg det heller ikke. Om noen ikke skulle like det som lages ville jeg ikke blitt sur om de ikke likte det. Om jeg så de presset ned mat de ikke likte ville jeg blitt mer irritert. Skjønner ikke hvorfor folk skal ta seg så nær av at man bare liker forskjellige ting.

Personlig klarer jeg ikke spise ting jeg ikke liker,så da bare lasser jeg på med tilbehør,og ingen har sagt noe til nå. Jeg er ikke en kresen person så dette hender svært sjeldent.

Lenke til kommentar

Jeg er altetende. Kan du spise det, kan jeg spise det, enkelt og greit. Blekksprut, snegler, blodpudding, hund, apehjerne, you name it. "å ikke like" er psykisk. Hvor mange likte øl eller kaffe de første gangene?

Edit: dessuten avviser jeg aldri noe uten å ha prøvd det. Blir jeg servert noe jeg ikke har smakt smaker jeg, eller ser jeg noe jeg ikke har smakt før på en restaurant-meny bestiller jeg konsekvent den retten.

Noen av årets erfaringer:

Hai-biff er tamt, lite smak, men ok med krydder og kokt sjøgress.

Villsvin er nydelig!

Lokal Kroatisk pølse, som ligner på en.. ja... smaker fortreffelig!

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg likte øl og kaffe første gang jeg smakte det!

Men jeg er enig med deg, det går an å lære seg å like alt, men hvorfor? Jeg har det helt fint med å ikke like alt.

7250452[/snapback]

Poenget for min del er at kresenhet har ingen fordeler. Det å ikke være kresen derimot, har mange fordeler.

Man trenger ikke ha vendt seg til alt for å like alt, har man vendt seg til nok forskjellig man i utgangspunktet ikke er begeistret for, går resten av seg selv.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall en fordel om sneglene er kokt før de serveres - med de blir de også. Og "slimet" han studenten så, det kaller vi andre for "saus", men det er av og til vanskelig å bli kvitt tvangsforestillinger som har satt seg fast inni hodet.

Og hva er feil med å fake en liten matvareallergi i ny og ned?

"Jeg tåler rett og slett ikke x." På en måte er det jo sant.

Lenke til kommentar

Eneste måten du kan få det ned på er å flusje det ned masse vann, og spise små porsjoner.

Eneste måte som duger det.

Var på en vinsmaking med jobben og fikk prøve en del viner de hadde der(uansett om det var rød eller hvitvin, alt smakte harskt og ufint) og etterpå var det en 4 retters (1 middag delt opp i 3 med liten dessert på slutten).

Noe av det jeg fikk servert var kongekrabbe og spinat og noe merkelig saus attått.

Eneste jeg syntes var godt, var desserten, men den var altfor liten, og ble servert i noe som var litt større enn et eggeglass.

Lenke til kommentar
Heh, ja, det der sliter jeg med og. Jeg er vegetarianer, og det er jo ikke akkurat akseptert av en eller annen grunn.  :ermm:

Blir jeg invitert på middag, og de serverer kjøtt, så spiser jeg det ikke.

7255016[/snapback]

på en måter er det litt dig, for da har du noe å skylde på når de servere noe som ser helt jævlig ut :thumbup: men det er også dumt at du ikke kan spise kjøtt da :hmm: jeg skjønner ikke hvordan du klarer det jeg, jeg klarer meg ikke uten kjøtt :p

Lenke til kommentar

:hmm: Vanskelig spørsmål.

Jeg ville nok ha prøvd litt først, og hvis jeg ikke hadde klart å fått det ned så ville jeg ha beklaget og vært ærlig med kokken.

Hvis jeg ikke liker smaken, men det går ned og uten grimaser ville jeg ha spist så mye jeg orket. :)

Lenke til kommentar

Hold kjeft.Smil pent og spis.Joda.Går som regel greit det.

Men fikk jeg servert smalahåve(?)så er jeg redd maten ville ha et mye større glis enn meg. Selv om matens bare var halvt.:roll:

Det med sausen/slimet som omgir snila.Det må vel bare være en fordel.

Da behøver man jo ikke tygge.Men bare la det skli ned.Men frister det?Nei! :nei:

Jeg hadde nok fått store problemer da gitt.Med og late som ingenting.

Endret av asoris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...