Gå til innhold

Skifte batteri på hovedkort

Kaggen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et problem i sommer med at plutselig en dag etter jeg hadde vert på ferie fikk jeg meldingen: BOOT DISK FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Pcen hadde da vert utkoblet fra strøm en uke.

Fikk fikset det, men en fyr sa en dag at jeg burde skifte batteriet, selv om pcen har vert tilkoblet strøm hele tiden bortsett fra til og fra LAN... Nettet mitt på pcen funker ikke, og det var da han fyren nevnte at batteriet burde skiftes... men har BIOSen noe med nettinstillingene å gjøre?

Visst jeg da skifter det, hva slags innstillinger må da settes opp igjen??

Takker for bra svar.. :)

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at CMOS-batteriet eventuelt er flatt har lite sannsynlig noe med nettverksinnstillingene dine å gjøre. Det som EVENTUELT kan ha skjedd er at default-setting i BIOS har integrert nettverkskort satt til AV. Men det er som nevnt LITE sannsynlig. De integrerte nettverkskortene er PÅ som default på de fleste kort jeg har erfaring med.

Det som skjer når CMOS-batteriet er flatt og nettspenning fjernes, er at innstillinger for harddisker, CDROM, floppy, klokke, timings for RAM, integrerte lydkort osv - blir satt til standard-innstillingene.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Det at CMOS-batteriet eventuelt er flatt har lite sannsynlig noe med nettverksinnstillingene dine å gjøre. Det som EVENTUELT kan ha skjedd er at default-setting i BIOS har integrert nettverkskort satt til AV. Men det er som nevnt LITE sannsynlig. De integrerte nettverkskortene er PÅ som default på de fleste kort jeg har erfaring med.

Det som skjer når CMOS-batteriet er flatt og nettspenning fjernes, er at innstillinger for harddisker, CDROM, floppy, klokke, timings for RAM, integrerte lydkort osv - blir satt til standard-innstillingene.

7243457[/snapback]

Takk :)

Hvor finner jeg nettinnstillingen i biosen da?

Lenke til kommentar

Takk

Innstillingene var som vanlig etter jeg hadde kjørt til LAN for litt siden (kjørte i ca. 1,5 t)...

Hvor finner jeg nettinnstillingen i biosen?

EDIT: Beklager dobbelpostinga. Var litt stressa her..

EDIT 2: Var inne og så meg litt rundt i BIOSen... en plass stod det noe om LAN cable, og at den var disablet...

og hehe, biosen min er en Phoenix Award... :)

Håper noen har et svar fort, skal nemlig på LAN i helgen, og det er litt kjedelig uten internett mildt sagt...

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar
EDIT 2: Var inne og så meg litt rundt i BIOSen... en plass stod det noe om LAN cable, og at den var disablet...

og hehe, biosen min er en Phoenix Award...  :)

Se 'Integrated Peripherals' og undermenyen 'Onchip PCI Device'.

Men siden lan'et var aktivert før, så ville jeg gjenoppretta med Clear cmos (se manual) og satt 'Optimized Default' i bios. Fordi, og som 'Caze' er inne på, LAN er normalt aktivert per default.

Du kan jo ha fått inn noe på lanet og problemet kan ligge i windows. Du merka ikke at ytelsen i spill sank drastisk mens du var der? Sikker på at du ikke har trojaner e.l.?

Lenke til kommentar

og hehe, biosen min er en Phoenix Award...  :)

Se 'Integrated Peripherals' og undermenyen 'Onchip PCI Device'.

Men siden lan'et var aktivert før, så ville jeg gjenoppretta med Clear cmos (se manual) og satt 'Optimized Default' i bios. Fordi, og som 'Caze' er inne på, LAN er normalt aktivert per default.

Du kan jo ha fått inn noe på lanet og problemet kan ligge i windows. Du merka ikke at ytelsen i spill sank drastisk mens du var der? Sikker på at du ikke har trojaner e.l.?

7294485[/snapback]

Virket litt avansert dette, for meg... hmmm... var inne og sjekket om jeg kunne logge på msn for en måned siden (problemet har vart leeenge).. det kunne selfølgelig ikke logge på, så jeg tok "feilsøk".. ip kom grønn V på, men på det som stod under der, "standard gateway", kom det opp en gul trekant med utropstegn i... og, når jeg dobbeltklikker på nettrafikk ikonet står alle opplysningene der unntatt nettopp "standard gateway"....

Så håper noen fikk bruk for denne infoen for å hjelpe meg... please!! prøv så godt dere kan, å levere lekser på pcen min går ikke uten nettet, noe som jeg er helt avhengig av, får bruke pcen i 5 min. av og til når den er ledig.. SUKK :cry:

noen som vet hvor

Lenke til kommentar

Vi må nesten få vite nøyaktig hva som sto der, var det 'LAN cable check: disabled'? Og når du var der inne, enablet du det valget?

Foreslår at du får en kyndig person til å komme hjem til deg. Fordi det blir så mange detaljer hvis en skal ta oppkoblingen fra a til å via forumet, og underveis er det nødvendig med greie tilbakeldinger.

Kan prøve likevel. Hvis du har koblet riktig og nettverkskabelen er i orden, start opp maskina. Åpne BIOS og velg 'Optimized default' -> Save & Exit.

Oppe i windows (som er sjekket fri for virus og annet snusk?), trykk på 'Start'-knappen og velg 'Kjør'. Skriv (uten apostrofer) 'cmd' og trykk enter.

Skriv i vinduet 'ipconfig' og trykk enter. Det kommer opp ei liste der, kopier den og lemp inn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...