Dan Hansen Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Som topic sier så trenger jeg et kraftig videolys. Har et Canon MV700 kamera som i og for seg tar dugelige bilder, men det er to ting jeg sliter litt med, lys og lyd. Lyden kan jeg forsåvidt ikke gjøre stort med, men lys burde vel være mulig. Kameraet har ordinær blitzsko å feste i. Utover dette har jeg ikke noe spesielt krav til lyset annet enn at det må være kraftig, og gjerne rekke en 5 til 10 meter, og samtidig dekke kameravinkelen. Alle tips mottas med stor takk Mvh Dan Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Tja, problemet ditt er kameraet.... Lyden på interne micer er ubrukelig og bildebrikene er små. En rødevideomic kan løse lydproblemet ganske bra om du har mini jack inngang. Lys derimot koster fort litt penger, hva skal det brukes til? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Hehe, kødder du eller ... Canon MV700 er vel det billigste man kunne få i Canonserien for noen år siden og at lyden suger bigtime er en kjensgjerning, men dessverre lar det seg ikke fikse ettersom den ikke har muligheter for ekstern mikrofon. Nå er ikke det akkurat det mest prekære heller ettersom jeg stort sett filmer på ulykkessteder hvor det likevel vil bli pålagt tale og den originale lyden fra stedet bare kjører lavt i bakgrunnen. Men lys derimot er avgjørende. Har nå vært på flere ulykker hvor alt stopper opp fordi det simpelthen er for mørkt, og jeg kunne løst det med en god lampe. Kravet er stort sett at jo kraftigere jo bedre, og kan det festes i braketten på kameraet er det et pluss. Kan lampen også flyttes over på andre kameraer ved en eventuell oppgradering er det heller ingen ulempe. Prisklasse? Tja, så billig som mulig selvfølgelig, men smertegrensen går ved noen tusenlapper. Mvh Dan Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Tok meg ikke bryet med å sjekke kameraet, men ingen mic inngang så det ingen måte å løse det problemet på. Av lys så finnes det naturlig nok i ymse prisklasser, men du skal ha ganske kraftig pære for å få lang "rekkevidde". Finnes vel flere små billige lamper til å sette på kamera, men både 5 og 10 watt som en del av de er blir vel strengt tatt litt lite. Sony har vel ett lys som er 20w med batteriet på selve lyset, batteriene kan brukes på feks. Sony sine hdv kameraer, feks. Z1 eller pd170 dvcam. Ett annet alternativ er PAG C6 som har ett stort batteri du må ha i en stor lomme eller hengede på skulder, fordelen er lang batteritid(ca 2timer med 20w pære, og man kan putte i 30w pære). Problemet er at begge alternativer jeg nevner her koster rundt 3500,-, altså ikke veldig billig. Lys av denne typen monteres i kameraskoen og kan brukes på alt annet man måtte finne på å kjøpe av videokameraer. Jeg bruker selv Pag c6+ mitt dvc30 med gode erfaringer så langt. Mistet ikke mye pga. dårlig lys før, men bildene blir for å si det mildt mye bedre med lyset. Sist men ikke minst kan(med sikkelig mic altså...) jeg kjøre superkorte intervjuer av feks. politi på stedet. Som "nødløsning/ekstralys" har av og til maglite lykt med meg hengende i belteholder. Problemet ditt er uansett kameraet som rett og slett har for små bildebrikker til å få bilder når det er veldig mørkt. Og sånn( http://atvs.vg.no/player/player.php?id=551...ndwidth=2902610 ) blir det med PAG C6, frostfilter(for å myke opp lyset litt). Lyden er faktisk fra kameramontert shotgun mic så jeg ble overrasket over hvor bra det faktisk funka... Endret 8. november 2006 av chma Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Men lys derimot er avgjørende. Har nå vært på flere ulykker hvor alt stopper opp fordi det simpelthen er for mørkt, og jeg kunne løst det med en god lampe.Du bruker et MV700? Da kan du gjøre mange ting bedre rett og slett ved å kjøpe et annet kamera for de tusenlappene du hadde tenkt å bruke på lys Men prøv Nye Expo Service i Storgata 51 i Oslo. De skal ha god peiling på fotolys, og kanskje også videolys. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Skal vel hardt kjempes jeg kan få et kamera som løser lysproblematikken for snaut to tusen kroner. Ellers går jeg bare og venter på at økonomien skal tillate en NV-GS500, men ut fra hva jeg har forstått trenger jeg fortsatt et godt videolys for det bruket jeg har tiltenkt. chma: der har du for så vidt mitt bruksområde også ... Mvh Dan Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 En mulighet er å sjekke ut bhphotovideo og Bescor lysene de selger(blant annet) som finnes i litt mer fornuftige prisklasser. Eneste jeg ikke har tid til å sjekke i farta er hvordan ladingen foregår osv siden det er amerikansk... Kom på i farta at jeg har sett noe videolys fra Hama, men husker hverken specs eller hvor dem solgte det(i oslo ett sted). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Kom på i farta at jeg har sett noe videolys fra Hama, men husker hverken specs eller hvor dem solgte det(i oslo ett sted). Det Digitale Mørkerom har vel et lite utvalg, ellers har også Foto & Video litt av hvert... Hvis du er i Oslo, kan du jo stikke innom, de vet sikkert litt mer som produktene i butikken... Lenke til kommentar
chma Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Ah, der ja... Hama alternativ, ikke så galt prisa heller. http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=2665 Blir mye billiger enn både PAG og sony alternativene, dog så er PAG litt annen kvalitet(både i forhold til sony og hama). Eneste betenkeligheten jeg har med Hama lyset er at 30w på det lille batteriet, men det er vel noe som heter at man ikke kan få i pose og sekk? Batteriet til Pag lyset veier alene 1kg...de eneste som ikke syns det er tungt nok drasser på skulderkameraer Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Hvor lenge vil det batteriet vare da tror du/dere? Hvis man filmer med "full pupp"? Sjelden jeg filmer mer enn noen få minutter til sammen på et skadested. Mvh Dan Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Hvor lenge vil det batteriet vare da tror du/dere? Hvis man filmer med "full pupp"? Sjelden jeg filmer mer enn noen få minutter til sammen på et skadested. Enkel utregning gir 1800mAh*6V = 10.8Wh => (10.8Wh/30W)=0.36h = 21.6 min. Viktig å huske på at dette er teoretisk maximum, reelt blir det nok en del kortere... Men du har jo muligheten til å skru ned til hhv. 10W og 20W også da, det vil jo forlenge levetiden. I praksis betyr nok dette at det holder til din bruk :o) Edit: I tillegg er det nok mulig å ha flere batterier. Det kan jo i hvert fall være kjekt å ha to, så kan det ene lades mens du bruker det andre... Endret 9. november 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Hvordan tror du/dere spredningen og/eller rekkevidden er på denne? Mvh Dan Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hva med å kjøpe seg noen kraftige leds og lage en hjemmelagd lyskaster heller ? De bruker mindre lys, og tipper du sparer en del penger. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Nja, tid er også penger, så spørsmålet er hvor lenge jeg gidder å knote hvis jeg får en bra løsning til snaut tusenlappen. Ellers har jeg vært inne på tanken mange ganger allerede. Har også sett en del sykkellykter som lyser rimelig bra for bare en hundrings, men de sprer ikke lyset helt jevnt tror jeg. Mvh Dan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Nja, tid er også penger, så spørsmålet er hvor lenge jeg gidder å knote hvis jeg får en bra løsning til snaut tusenlappen. Ellers har jeg vært inne på tanken mange ganger allerede. Har også sett en del sykkellykter som lyser rimelig bra for bare en hundrings, men de sprer ikke lyset helt jevnt tror jeg. Mvh Dan 7251069[/snapback] Du kan jo lage deg en slags brakett til blitzskoen og kjøpe 2 sykkellykter og feste de på... Lenke til kommentar
chma Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Du kan jo lage deg en slags brakett til blitzskoen og kjøpe 2 sykkellykter og feste de på... 7252936[/snapback] Jeg ville heller betalt ett laken(eller 3 i mitt tilfelle) for ting man VET funker når man trenger det enn å stole på at jallahjemmemekk holder. Tjente inn Pag lyset i løpet av en ukes tid, bilder jeg ikke ville fått solgt uten lys som funker med bra batteri. Sikkelig videolys er ikke dyrt uten grunn, skal ikke uttale meg om hvordan kvalitet hama er, men ser mistenkelig ut som Sony sitt lys som MANGE av PD170/Z1 kameraene til sony blir utstyrt med når nrk eller frilansere er ute å jobber. Vet at de har det Hama lyset på Oslo Kameraservice og sikkert andre steder, så om man befinner seg i oslo en dag er det ikke værre enn å ta turen. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Det er riktig. Kvalitet koster gjerne litt mer, og selv har jeg allerede tapt noen tusenlapper på dårlig lys, så det blir vel til den Hamaen tenker jeg. Mvh Dan Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Har nå lånt med meg hjem en slik og det ble betraktelig bedre. Hvordan er denne i forhold til Hamas'en? Den har jo 30w mens Sonyen bare har 20w. De ligger begge i samme prisleie og ser ellers veldig like ut. Noen som har prøvd noen av disse? Mvh Dan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå