reor Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Både emne og innhold har blitt omarbeidet etter pålegg på forumet. Avklarende innledningh til saken.: Jeg er kjent med at rette instans for utbedring av feil på latop/Pc er forhandleren hvor maskinen er kjøpt. De skaffer også nødvendige deler tilveie. I denne saken er problemstillingen at forhandler ikke lengre reparerer maskiner innsendt til garantireparasjon. Er det tross i dette mulig å fremskaffe deler og få maskinen reparert? Denne tråden dreier seg om ovennevnte forhold. Selvfølgenlig vil saken få et etterspill i forbrukerrådet eller rettsaparatet ovenfor forhandler. Dette vil ta tid og i mellomtiden har man flg valg.: 1. Være uten latop / PC i behandlingstiden. (Noen år) 2. Kjøpe erstatningslatop og la en latop til ca 30.000,-. bli lagret. 3. Prøve å skaffe deler til ødelagt latop. Her dreier det seg om hovedkortet. 4. Kombinere ovennevnte punkter? Problemet eller rettere sakt problemene mine startet med at jeg kjøpte en latop kun etter spesifikasjoner og nu har jeg problemer med å finne ut flg.: 1. Hvem som er produsent. 2. Hvem som har deler til latoppen da jeg må skifte deler. Latoppen er en Whitebox 4,5. Så langt har jeg funnet ut flg.: Platen på baksiden angir.: "Cleo" som jeg antar er produsent. (Taiwan) Modellnr er D87P og med dette i søkerfeltet på diverse søkermotorer har jeg kommet frem til 2 firma i California som skal ha delen (tror jeg). Jeg har ikke funnet noen forhandlere nermere. Er dette riktig måte å søke deler på eller er det bedre måter? Jeg er takknemmelig for tips i saken. Strengen fremkommer "rotete" da både enmetekst og dette innlegg er modifisert. Endret 17. november 2006 av reor Lenke til kommentar
acon Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Heisan! Jeg vet ikke om jeg henvender meg på riktig forum , men håper det. Problemet eller rettere sakt probvlemene mine startet med at jeg kjøpte en latop kun etter spesifikasjoner og nu har jeg problemer med å finne ut flg.: 1. Hvem som er produsent. 2. Hvem som har deler til latoppen da jeg må skifte deler. Latoppen er en Whitebox 4,5 og jeg får ikke kontakt med forhandler i Norge. 7242693[/snapback] Dakars deg! Whitebox svarer ikke på telefon, hender de svarer på mail da Men ikke send den inn til Whitebox.. Sendte min på service for et halvt år siden,... tror jeg dessverre ikke kommer til å få se den maskinen igjen.. Noen som vet reglene på slikt? Dem kan jo ikke bare "beholde" maskinen min? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Det eneste du kan stole på når det gjelder Whitebox er at de gir blanke beng i alt som heter lover, regler, service og support. Trist men leit. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Flytter denne til rett forum fra kjøp/salg Lenke til kommentar
reor Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Min postering er omarbeidet som var kravet. Jeg ser at posteringen har vært flyttet allerede fra forumet det ble postert. Saken dreier seg om hvor man kjøper deler til skadet latop når forhandler ikke er interesert i å gjøre jobben. Trenger all den hjelp jeg kan få i saken. Endret 17. november 2006 av reor Lenke til kommentar
reor Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Komentar til Acon. Kontakt forbrukerrådet i saken. Det hadde jeg gjort. Før dette bør du kunne fremlegge skriftlig korrespondanse med firma. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Skur opp pc`en og sjekk hk produsent evt nummerer som måtte stå der. Og nå skal folk LÆRE.....ikke whitebox :!: fy! Endret 17. november 2006 av darkz Lenke til kommentar
reor Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Problemet "darkz" er at selv med et nummer makter ikke jeg å finne nye deler hverken pr telefon eller web bortsett fra noen firma i California som ikke vil ha noe med saken å gjøre. Det må være kanaler her som jeg ikke vet om enda. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Så saken er at det er et no name hk som nesten ikke finnes? Mye gav du for den da?, hadde det vært et kjent merke ville du garantert fått kjøpt deler. Asus, Dell, Ecs, osv. Evt kan du lete på bruktmarkeder og ebay for å lete etter samme pc og kanskje du er heldig å finner en maskin med fungerende hk. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 hva slags deler er det snakk om? hva feiler maskina? Lenke til kommentar
reor Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Noen komentarer er på sin plass her først til "ventle". Skjermkortet er en intergrert del av hovedkortet hvor en del reagerer på varmen som produseres. Dette medfører at skjermen blir uleselig ganske kjappt. Problemet starter ca 20 minutter etter at maskinen er slått på og skjermen er uleselig 10 minutter senere. Man får ikke tak i "biten" som svikter og hele hovedkortet må skuftes. ..så til "darkz" darkz Postet 17/11-2006 : 11:25 Skur opp pc`en og sjekk hk produsent evt nummerer som måtte stå der. Og nå skal folk LÆRE.....ikke whitebox fy! Å skru opp en latop man aldri har skrudd opp tidligere og heller ikke vet hvordan den skal deles, er vel ikke det lureste man gjør i garantitiden på latopen eller hva...? Skal man fjerne enhver garanti så er jo forslaget den rette måte å gjøre det på... Så et lite komentar til dette med "å lære og whitebox". Jeg er en voksen person som ikke er opphengt i spill og denslags. Ved kort mellomrom ble latopen jeg senere kjøpte "best i test" i 4 forum: Digi.no / Computerworld/ Din side data/ Tv2 hjelper deg. Ekspertutalelser i nevnte forum var forhold som vekket min interesse med hensyn til modell. Det sto ingenting i nevnte forum om "Fy Whitebox , og at ikke folk lærer". Dette er viten noen har fått i ettertid for mitt kjøp og sikkert av gode grunner. Videre komentar til darkz.: darkz Postet i går, 15:34 "Så saken er at det er et no name hk som nesten ikke finnes? Mye gav du for den da?, hadde det vært et kjent merke ville du garantert fått kjøpt deler. Asus, Dell, Ecs, osv. Evt kan du lete på bruktmarkeder og ebay for å lete etter samme pc og kanskje du er heldig å finner en maskin med fungerende hk." Du nevner endel merker og jeg kan gjerne legge til IBM og andre. Det som skjer er at kjente merker som IBM og Dell kontakter de store PC fabrikkene som bygger maskinene i bestillers navn og bestillers spesifikasjoner. Til eksempel er en IBM eller DEllmasin med fin logo gjerne bygget av en helt annen fabrikk enn hva man får intrykk av. Så saken er den at både latop og HK finnes "i bøtter og spann", men at det kan by på problemer å fremskaffe delene. Årsaken til problemene er at Whitebox er vanskelig å få tak i mens både Asus og Dell gjerne selger deler. Jeg har også inntrykk av at det kan være noe proteksjonisme ute å går med at man ikke selger deler andre firma bør ha fortjenesten på. Det kan eksempelvis bli dyrt å gjøre feil her og det kan være en av grunnene til laber respons. Set er nok mulig som du nevner å kjøpe noe brukt , men så langt ser det ikke ut som at dette er nødvendig. Prisen er lett å finne ved å gå inn på Whitebox og plukke fra menyen til aktuell modell. Husk at prisen du kommer frem til er uten noen form for software. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Hadde du i det hele tatt sett innom noen forums før du kjøpte pc`en ville du sett hva folk med peiling mener om whitebox. Har du garanti og whitebox nekter å reparere? Ja da sliter du, for eneste greia du kan gjøre er å kontakte forbrukerrådet. Skru opp en laptop, så fremt det ikke er slike "warrranty if removed", så er det ikke all verden å skru fra hverandre en laptop. Bare å være forsiktig om det er første gang. Men om du er så ubrukelig som du tror at, du ødelegger den så ikke gjør det PS: det var ikke noe problem å skru dell`en min fra hverandre 2 uker jeg hadde kjøpt den for å skifte trådløst kort og fikse litt på kjølinga. Men er det warranty voids der så ikke riv over, da mister du jo garantien. Ikke at det hjelper da det er whitebox men... Endret 20. november 2006 av darkz Lenke til kommentar
reor Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Etter hva jeg har oppfattet komenterer folk både med og uten peiling i debattforum. For to år siden oppfattet ikke jeg varsel om Whitebox i de debattforum jeg til tider besøkte , men sure dette må ha vært feile forum. Nok om det. Innlegget ditt forøvrig ønsker jeg ikke å komentere nermere bortsett fra flg.: " Har du garanti og whitebox nekter å reparere? Ja da sliter du, for eneste greia du kan gjøre er å kontakte forbrukerrådet." Det er riktig at forbrukerrådet er 1. instans i slike klagesaker, men hvis dette ikke fører frem innen rimelig tid kan saken føres videre til forbrukertvistutvalget som har videre fullmakter enn forbrukerrådet. Lenke til kommentar
catosim Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hei Jeg har samme maskin som du, men har (heldigvis) ikke hatt store problemer. Eneste er at maskinen bråker som et uvær når viftene starter. Det er en Clevo - ikke Cleo, du finner den her: http://www.clevo.com.tw/products/D870P.asp Prøv å sende en mail til dem, kanskje du kan få tak i et hovedkort derfra, eller finne ut noe mer. Jeg er enig at det er en del useriøse svar, men det må man tolerere i slike forum. Når det gjelder whitebox har jeg gjort mitt siste kjøp derfra. Er fornøyd med kjøpet av maskinen - og glad jeg ikke har hatt problemer. Forsøkte å bestille 3 maskiner til jobb derfra, for å bruke til lydbruk. Kjempeservice på telefonen og nåe jeg fikk ordrebekreftelsen. Etter 4 uker, flere purringer og intet hørt - avbestilte jeg maskinene. Da gikk det en dag så fikk jeg både mail OG telefon derfra. Synd å si det men alle negative rykter ble bekreftet for min del. Bestilte maskiner en annen leverandør - og det gikk bare noen få dager så var maskinene på plass. Vel vel... håper det løser seg for deg MVH Ca2 Lenke til kommentar
reor Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Takk for nyttig svar og link "Ca2". Jeg kommer til å sende dem mail om både skjermfeil og viftebråk. Lenke til kommentar
reor Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Jeg startet denne tråden med å be om hjelp til å få tak i riktige deler til min latop når forhandler ikke er behjelpelig. Videre har jeg sett på forumet at mange har hatt tilsvarende problemstillinger oppe uten å få noe svar. De aller fleste med slike problemer som jeg har sett har hatt en eller annen modell av Whitebox. Her kommer en beskrivelse på hvordan jeg gikk frem.: Whitebox CL 4,5 hva er det? Well. Snur du latopen kommer du til fabrikasjonsplaten og der er det noen informasjoner som er av interesse. Jeg måtte først ta et foto av fabrikasjonsplaten før jeg gikk i gang å fjerne alle merkelappene som var limt bakpå og som dekket tekst. Det kom frem fabrikant.: Clevo og modell D87P. Altså.: Whitebox CL 4,5 = Clevo D87P. Med fabrikant og modelnummer søkte jeg deretter webben uten å finne så meget. Jeg jaktet deretter på søkermotorer i søkermotorer og fikk flere søkermotorer å søke i. På denne måte har jeg kommet frem til Clevo support samt noen delelager i Europa. Disse er nu kontaktet pr mail og jeg avventer svar. Kanske noen kan nyttegjøre seg denne eller en bedre fremgangsmåte ved tilsvarende problem. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Er jo flere andre norske nettbutikker som har solgt de der. Du kan jo spørre noen av de om de er snille. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Får du i det hele tatt bootet opp nå? Hvis du får det, kan du kanskje prøve et program som heter SIW. Det er et veldig kjekt og veldreit lite program som gir deg inngående informasjon om blant annet hardware. Lykke til med saken. Forbrukerrådet anbefales! -b- Lenke til kommentar
reor Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Gromit Postet i går, 18:58 "Er jo flere andre norske nettbutikker som har solgt de der. Du kan jo spørre noen av de om de er snille." Well "Gromit" jeg har ikke funnet noen nettbutikker som kjenner til modellen. Hvis du har tips takker jeg så meget _____ bono_head Postet i går, 19:13 Får du i det hele tatt bootet opp nå? Hvis du får det, kan du kanskje prøve et program som heter SIW. Det er et veldig kjekt og veldreit lite program som gir deg inngående informasjon om blant annet hardware. Lykke til med saken. Forbrukerrådet anbefales! Booten har det ikke vært problemer med her. Programmet SIW har jeg ikke hørt om. Lenke til kommentar
killabie Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Netshop har jo ført noen Clevo maskiner, kan jo hende de kan være behjelpelig med å skaffe delene du trenger. Det skader aldri å prøve! Endret 22. november 2006 av killabie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå