KenBjork Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Hei Som tittel sier så hakker/klipper DD/DTS av og til. Det er kun lyd dette gjelder, bildet er ok. Jeg har en Dell XPS M170 Gen2, som jeg bruker fra 7-pins svhs utgangen en 7-pins overgang til spdif og coax og 4 pins svhs for bilde. Bruker windvd7 som avspiller. Sender bildet på min tv og lyden til min digitale suround receiver. XPS`n er nylig formatert og en grunn til at den er formatert er pga at det hakket før formatering også. (har før ikke hakket) Så det ble gjort i håp om at hakkinga skulle rette på seg. Men står fast på dette problemet. Mvh kenbjork Endret 8. november 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
wowbagger Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Om DD/DTS hakker av og til så kan det for det første skyldes at kabel er litt for lang/av dårlig kvalitet (typisk når du brukerbruker vanlig coax kabel ("stereoanleggkabel") ikke ment for digital overføring). Dette kan skje med kabler av billigste sort ved lengder på 7.5-10 meter +. Alternativt sitter bare kabel dårlig i, hvilket ofte skjer når det er trangt bak på lydkortet og du bruker overganger. Det sistnevnte er definitivt det mest sannsynlige scenariet. Skal ikke mye til for at kabelen er god nok ! En annen forklaring er at du har satt lydkortet til å prosessere DD/DTS og at du så har koblet signalet på en surroundreciever. Da vil imidlertid signalet hakke mer eller mindre konsekvent. Løsningen er å slå av DD/DTS prosessering i lydkortets kontrollpanel samt avspillerapplikasjonen. "SP/Dif Passtrough" er en vanlig brukt knappelabel (i mangel av bedre ord) som bør hukes av. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Takk for innspill. Skal sjekke opp dette med å sende lyden direkte uten at lydkortet prossesere den på forhånd, har sett dette både på avspiller`n og i noen lydkort inst. Tror gjærne at dette kan være årsaken. og ikke kvalitet på kabel da jeg vet om kabelkvaliteter, og ja det er en 5meter jeg bruker. Men lyd hakkingen er kommet i ettertid ca 1mnd siden. Før det så er dette med samme kabel og medfølgende overgang fra dell bruk vel ca ett år uten noe hakking. Endret 8. november 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Hei igjen. Må bare legge ved ett screenshot her , for nå fatter jeg mindre. Altså nå får jeg ikke digital lyd i det hele tatt.. Ser på meny for windvd der om Audio Renderer, den stod på auto. Da hakker lyden, så prøvde jeg waveout først . Der hakka også lyden. Deretter valgte jeg Direct Sound (om jeg husker riktig), så ble det ikke lyd i heletatt på suround forsterkeren min. Prøvd nå å sette tilbake til auto/waveout mm og får ikke tilbake (hakkete) lyd på forsterkeren... Har også restarta maskinen flere ganger. For å utelukke en anna ting for dere som lurer, så er forsterkeren riktig innstilt. gitt "lydkilde-knapp" er innstilt på digital innsignal via coax 2. (optisk er dreambox, coax 1 er dvd-spiller) Nå er jeg frustrert...... (Skal ta å flytte xps`n til stereoracket og prøve en kortere coax-kabel etter at guttongen er lagt seg, så kommer tilbake med info om siden.) Endret 8. november 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå