Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanligvis et script som kjøres i det en bruker logger seg på et system. Grunner til å kjøre et slikt script kan være å synkronisere noe mot en server, deploye brukerspesielle features/software mm.

Så vidt jeg har fått med meg er den vanligste måten å kjøre et logonscript i Windows å endre

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

nøkkelen i registeret fra userinit.exe til et script som gjør sitt og til slutt kjører userinit.exe.

@echo off
del *.*
Start %systemroot%\system32\userinit.exe
exit

Lagret som noe.cmd og satt inn i registeret der userinit.exe er vil gjøre dette.

Lenke til kommentar
Det er vanligvis et script som kjøres i det en bruker logger seg på et system. Grunner til å kjøre et slikt script kan være å synkronisere noe mot en server, deploye brukerspesielle features/software mm.

Så vidt jeg har fått med meg er den vanligste måten å kjøre et logonscript i Windows å endre

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

nøkkelen i registeret fra userinit.exe til et script som gjør sitt og til slutt kjører userinit.exe.

@echo off
del *.*
Start %systemroot%\system32\userinit.exe
exit

Lagret som noe.cmd og satt inn i registeret der userinit.exe er vil gjøre dette.

7242706[/snapback]

Huff nei, ikke gjør dette da! Sett heller logon script pr. bruker (properties på brukeren, profile og logon script). Eller så kan du bruke group policies for å sette dette på flere via AD. Eller du har startup mappen i windows hvis du skal gjøre det veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Har du AD er selvsagt saken litt annerledes og du får mer muligheter ja, men skal du kjøre et script på et (relativt) stort antall brukere før explorer.exe og annet blir kjørt tror jeg den halvskittne måten jeg beskriver blir mye brukt.

Selv har jeg aldri hverken laget eller brukt et logonscript eller drevet noe utenfor min egen begrensede maskinpark så hva som er best i praksis er det nok opp til den enkeltes erfaring å velge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forklaringen til johndoeMAKT på hva logonscript er, er gangke riktig.

men måten han sier til å bruke logonscript er litt feil syns jeg. beste måten å kjøre et logonscript på hvis du har en enkel maskin mener jeg er å bruke oppstarts mappa siden den gir mindre sjangse for at noe skjer feil med systemet siden du slipper å drive i registeret.

men hvis du har et stort nettverk med mange maskiner og en server som brukerene logger seg til mot, så mener jeg at å legge inn logonscriptet i AD er det beste..

der jeg jobber har vi over 500 maskiner så det ville tatt litt tid å legge logonscript i oppstart på alle.. er da bedre å brke programvare på serveren som legger til logonscript i AD automatisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...