Gå til innhold

Akam.no: Test kompakt mot dSLR

Anbefalte innlegg

Prisen på dSLR kameraer har sunket betraktelig i det siste og det er mange forbrukere som vurderer dSLR. I den forbindelse hadde det vært interessant å se en test mellom et avansert kompakt kamera mot en enkel dSLR kamera (f.eks. Fujifilm F30 mot pentax k100d). På den måten vil forbrukere få et bedre bilde av hva som skiller et kompakt- mot et dSLR kamera i praksis.

Jeg vet det er mange profesjonelle ut i der som vil reagere å si at et dSLR ikke kan sammenlignes med en kompakt kamera - og det er for så vidt riktig men - det er engang nå slik at det er mange forbrukere som vurderer det….

Mvh m3

Endret av m3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde forsåvidt vært morsomt, men det vanskelige med å sammenligne epler og traktorer er at de ikke en gang prøver å gjøre de samme tingene. Et godt testopplegg blir nok ikke lett å komme opp med, men det jeg er helt sikker på er at syntetiske tester er ganske uinteressante. La heller to barnefamilier ha hvert kamera i én uke hver, eller noe i den stilen. Sørg for at de reiser bort (på hytta ell.) en helg med hvert kamera. Hvilket kamera produserer flest keepers, og hvor fornøyde er de respektive familiemedlemmene med kameraet?

Jeg tok ca. 2000 bilder i året med enkel kompakt, 4000 med avansert kompakt (FZ10) og tar ca. 10000 i året med dslr. Det alene forteller meg at dslr er et fantastisk mye bedre verktøy for meg. Antallet keepers har også gått i taket. Muligens fordi jeg har blitt en bedre fotograf, men også fordi dslr er et så veldig mye bedre verktøy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig i at F30 mot SLR blir litt vel ujevnt. Men det som hadde vært mer interessant var å teste noen SLR mot de større superzoomene medmanuelle ringer, som Fuji S9500, Panasonic FZ50 m.fl.

Disse er fysisk like store som SLR, og innehar såpass mange felles funksjoner med SLR at det ville blitt mer rettferdig. Med fulle manuelle innstillinger, egne ratt for f.eks. blender og lukker, egne fysiske ringer for zoom og fokus, samt en del mer, er det ikke lenger altfor mye funksjonsmessig som skiller dem lenger. Det blir fast mot utskiftbar optikk, samt bildekvalitet/støy som i tilfelle er akilleshælen. Men er man godt kjent med sitt superzoom, kan man ta svært så gode bilder med disse, på samme måte som man faktisk kan ta dårlige bilder med et SLR hvis man slurver litt.

Lenke til kommentar
på samme måte som man faktisk kan ta dårlige bilder med et SLR hvis man slurver litt.

7340732[/snapback]

...jeg tar helt elendige bilder både titt og ofte jeg... En slr er ingen medisin mot mangel på talent. :)

Jeg tror en kompakt-superzoom-slr-test kunne vært artig, så får folk litt innsikt i forskjellene - men jeg mener like sterkt at syntetiske tester er verdiløse. Om kameraet klarer å skille 1700 eller 1900 linjer er mindre interessant. Det som er interessant i en slik test er brukernes subjektive erfaringer med kameraene.

3 familier, 3 kameraer av ulike typer, 3 sommerferieuker - hver familie får hvert kamera i én uke... Og å begrense slr'en til kun kitobjektiv er bare tull. La det være familier som har lyst på kamera, men ikke har fra før av... Eventuelt bare har en Ixus. Om man hadde satt en som meg til å gjøre testen hadde ikke kompakten overlevd - den hadde blitt utsatt for en "ulykke". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...