m0g1e Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Har en bruker og dermed et domene på dyndns.org som går til IP-adressen min hjemme som er fra telenor...fantastisk nok. dette er et ("mittnavn.dyndns.org") for de som lurer. Satt opp DNS på routeren og ting fungerer greit - Er interessert å redirecte(er det riktig ord..? ) mittnavn.dyndns.org til et domene jeg kjøper. Mittdomene.no/net/com el.lig. Lar dette seg gjøre? det er jo en dynamsik IP, og jeg har ikke mulighet for statisk IP i det hele tatt. Om det er mulig å få fikset seg dette på annen måte er det bare flott med tips Har en server til ftp som jeg kunne tenkt meg enklere adresse på. Driver også med en http-server. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Det du gjør er at når du bestiller ditt nye domene, får du dette redirectet til mittnavn.dyndns.org. Dette er genrelt sett et lite problem for de fleste hoster. En fordel kan være å bestille url cloacking, da vil ikke mittnavn.dyndns.org synes kun mittdomene.no/net/com Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Du kan også bestille med DNS-kontroll, og da kan du sette en CNAME til dydns-domenet. Har gjort det selv, virker nydelig. Dyndns-domenet er i realiteten en A-record, så du kan bruke VirtualHosts i Apache også. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Du kan også bestille med DNS-kontroll, og da kan du sette en CNAME til dydns-domenet. Har gjort det selv, virker nydelig. Dyndns-domenet er i realiteten en A-record, så du kan bruke VirtualHosts i Apache også. 7262196[/snapback] Takker! Kunne ikke utdype litt mer hva jeg gjør og evt hvordan jeg får til dette? Er helt noob på det du nevner med A-record CNAME.. Hvordan har du satt det oppe? Hvilken domene leverandør? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Domenet har jeg kjøpt hos Noyos.no (de legger ned nå, men uansett). Er bare å fikse i kontrollpanelet til hosten din. Jeg har så satt på whiteshit.net og www.whiteshit.net til zebra.dyn-o-saur.com. Dette er domenet til serveren min. Jeg har også en portefølje, som midertidlig ligger på hjemmeserveren. Domenet der er raggsokk.net, og jeg har satt CNAME på raggsokk.net og www.raggsokk.net til raggsokk.mine.nu raggsokk.mine.nu og zebra.dyn-o-saur.com er hos DynDNS. Siden jeg ikke har statisk IP, så er det så vanskelig å sette opp A-records, så dette systemet virker flott for meg. Apache2.conf: # apache2.conf - whiteshit.net Include /etc/apache2/sites-enabled/[^.#]* NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> DocumentRoot "/var/www" ServerName whiteshit.net ServerAlias *.whiteshit.net </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot "/home/hc/public_html" ServerName hc.homelinux.net ServerAlias *.hc.homelinux.net </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot "/home/hc/www/raggsokk.net" ServerName raggsokk.mine.nu ServerAlias *.raggsokk.mine.nu </VirtualHost> ServerName localhost (Fjerna det som var irrelevant) Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Men jeg er litt usikker her.. Rutermodemet mitt peker (tror jeg..) mot en dns server fra telenor.. Siden DNS på alle maskiner i huset har rutermodemet som DNS-adresse. Jeg må altså få satt opp egen DNS i tillegg på min egen webserver? Det er altså ikke noe jeg gjør i rutermodemet mitt med dns-innstillinger osv utover det som jeg allerede har gjort? Sorry, om jeg er heelt på jordet nå.. Teskje instrukser tas med stor takk! har gjort det med DNS oppsett før, men jeg blander litt her når det er snakk om oppsett for dynamisk IP og statisk... A-record kan altså ikke benyttes? Endret 10. desember 2006 av nollie Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Veldig flott med litt svar haster litt om jeg skulle satt opp dette.... Beklager maset.. Endret 11. desember 2006 av nollie Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Du trenger ikke å sette opp noen DNS-server selv. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Har vært i kontakt med webhosten min, hvor jeg har noen andre websider. Han hadde en enkel løsning på dette som jeg skal lese nøyere. Kommer tilbake til hvordan jeg fikser dette ... Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Begynner endelig å forstå en del av hva som mentes med det dere tipset om her.. Men er usikker på hvordan jeg skal sette tingene riktig her i panelet mitt... Har tatt en printscr så jeg håper å kunne få vite hva jeg skal fjerne og beholde. Forstår at A-record ikke kan brukes mot dyndns-domenet mitt men en CNAME..(?) Har ennå ikke kommet inn i hva de forskjellige settingene gjør ennå, men flott med tips på hva jeg skal sette her: Regner med jeg kan fjerne noen (mail f.eks. siden jeg ikke har mailserver?) Er også litt redd jeg skal publisere verdier her som ikke bør sees av andre... Stoler på at noen kan tipse meg om dette, så jeg kan slette bildet i ettertid.. På forhånd takk! Endret 15. desember 2006 av nollie Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Du må kjøre CNAME mot Dyndns-domenet ditt ja. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Du må kjøre CNAME mot Dyndns-domenet ditt ja. 7509829[/snapback] Så det er riktig? men får feilmeldingen: mittdomene.net. 14400 IN CNAME 0 mittdomene.net. mittdomene.net: CNAME and other data og like under samme feilmeldingen i MX... Edit: noe jeg skal ha i MX også/forandre? Endret 15. desember 2006 av nollie Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Er det enda en tjeneste jeg må bestille på dyndns.org for å kunne bruke CNAME? Ser de tilbyr en CNAME tjeneste av noe slag, men må jo betale naturlig nok. Er det denne jeg må ha? Akkurat nå kjører jeg A-record direkte på IP-adressen min bare... (har et firma på adressen, så det er litt kritisk...) Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Du kan benytte deg av Dynamic DNS, som er en gratis tjeneste fra dyndns.org https://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/ Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Du kan benytte deg av Dynamic DNS, som er en gratis tjeneste fra dyndns.org https://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/ 7528155[/snapback] Unnskyld, men har du ikke fått med deg noen ting her? Du repeterer jo alt som er blitt gjort og sagt. Lurer på hva innstillingene skal være for det jeg setter opp i dns zone (se bildet over!) De innstillingene der fungerer ikke, og jeg får feilmeldinger (som også står på en post.... ) Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Beklager, misforstod dette. Jeg trodde du spurte om du måtte betale for å få CNAME hos Dyndns. Sorry for misforståelsen. Endret 18. desember 2006 av hc(tm) Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Beklager, misforstod dette.Jeg trodde du spurte om du måtte betale for å få CNAME hos Dyndns. Sorry for misforståelsen. 7529713[/snapback] ja... nå missforstod du igjen.. Jeg tittet på noen ekstra tjenester hos dyndns, og jeg mente å se at man måtte kjøpe en "upgrade account"-pakke for at man skulle få mulighet til å bruke CNAME record mot sitt dyndns-domene. Men slik jeg nå har forstått det, har ikke du, hc ikke kjøpt noen slik pakke, og likevel klarer du å bruke CNAME record mot serveren din. Er du med nå? Siden du ikke klarer å svare på spm ang innstillingene på panelet jeg har vist til for andre gang nå (bildet!), regner jeg med at du ikke forstår det? merkelig da at du forklarte så godt i første posten din om hva jeg trengte å gjøre... Om du vil hjelpe må du orke å lese postene først! Alikevel, takk for hjelpen til nå.. Endret 19. desember 2006 av nollie Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Nå er det litt misforståelser her. Jeg kjører IKKE CNAME fra Dyndns, det kjører jeg fra noyos.no sitt kontrollpanel. Hos Dyndns kjører jeg bare Dynamic DNS på 3 domener. Eller, jeg gjorde det før, nå bruker jeg freedns.afraid.org og det funker perfekt. kjører A-record mot serveren, og kan oppdatere alle ip-ene med en liten cronjob. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Nå er det litt misforståelser her. Jeg kjører IKKE CNAME fra Dyndns, det kjører jeg fra noyos.no sitt kontrollpanel. Hos Dyndns kjører jeg bare Dynamic DNS på 3 domener. Eller, jeg gjorde det før, nå bruker jeg freedns.afraid.org og det funker perfekt. kjører A-record mot serveren, og kan oppdatere alle ip-ene med en liten cronjob. 7535362[/snapback] Hvilket kontrollpanel bruker du hos noyos? Tukler med cPanel, og dermed WHM som vist ovenfor, og tror jeg kanskje skal få til en cronjob med PHP. Hvordan er cronjoben din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå