Gå til innhold

Motlys og det evige flare-problemet

Anbefalte innlegg

Regner med at flere er glad i nattfotografering, og stadig vekk støter på stygge flare-problemer når det er sterke lyskilder i nærheten. Er klar over at en løsning er å la være å fotografere slike lyskilder, men hva skjer når det ikke er til å unngå? Har lagt ved et eksempelbilde, selvfølgelig med flere lange eksponeringer (HDR er perfekt til nattfoto). Er det noen enkle triks for å redusere slike vakre lysflekker, med unntak av endeløs kloning i photoshop?

Og med det samme jeg bruker tid av livet mitt på å lage en tråd; er det noen forskjell på fastoptikk og zoom-optikk når det gjelder slikt? Har brukt en Sigma 17-70 på dette bildet. Ikke det dyreste og beste glasset, akkurat.

post-57260-1162957385_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell på optikk og også på forskjellige blenderåpninger på samme optikk. Strålene rundt lyskilder kan bli helt borte på største blenderåpning men man kan bli plaget av kromatisk abberasjon på noen objektiver. Det er også lurt å bruke solblender for å unngå reflekser fra lyskilder som ikke er direkte med i bildet.

Lenke til kommentar

Solblenderen sitter selvfølgelig alltid på.

Så liten blender gir mer "stjerner"? Da har jeg herved støtt på en ny utfordring, da jeg gjerne vil ha maksimal dybdeskarphet, men ikke flares over hele bildet.

Stjerne-effekten plager meg egentlig lite, det er de andre flekkene som er mest plagsomme, og ofte veldig vanskelig å klone bort uten at det synes.

Lenke til kommentar

Zoom optikk er vanligvis mer utsatt for flare.

Prøv uten filter samt vær nøye med at det ikke er støv på objektivet.

Velg et annet objektiv. Jeg har egen erfaring med at f.eks Nikons billige kit zoom 18-70 er vesentlig bedre enn 17-55 f.2.8 når det gjelder motlysbilder med sol. (17-35 f2.8 skal være enda bedre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...