Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problem med bærbar pc (for andre gang) cpu speed


Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

nå er det andre gang det er problemer med min nye bærbare FJ-pc.. sist gang var det cd rom som streika, men etter mye styr med å sende den til rep. fikk jeg den igjen med et fungerende cd rom igjen :) men forleden dag stusset jeg over at maskinen stod på 800mhz i windows.. det kan vel ikke stemme når jeg har en 4000+ brikke på maskina?, ifølge bios skal cpu speed være 2,6ghz..i en post noe før meg i forumet var det en fyr som sleit med samme problem, jeg fulgte rådene som stod der med å sjekke om du fikk stilt det om i bios, jeg har lett igjennom hele bios, og jeg finner ikke noe som kan påvises å justere cpu til å ikke gå i kjølemodus.. jeg har også lastet ned et prog. som heter notebook hardware control, jeg satt den på high performance men ingenting skjedde, den står fortsatt fryst på 800mhz, og det virker som programmet ikke er samarbeidsvillig med pcen, siden jeg ikke kan stille på volt eller noe, bare sette på high performance..skal dataen bare stå på 800mhz i windows da eller? :cry:

går det ann å fikses eller må jeg begynne å reklamere og klage på produktet,

kjedelig å måtte begynne å grave i kjøpsrettsloven, når jeg såvidt fikk dataen for 2mnd siden.. :no:

 

takk for alle svar! :thumbup:

 

Mvh

 

Xjobat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Folkens!

nå er det andre gang det er problemer med min nye bærbare FJ-pc.. sist gang var det cd rom som streika, men etter mye styr med å sende den til rep. fikk jeg den igjen med et fungerende cd rom igjen :) men forleden dag stusset jeg over at maskinen stod på 800mhz i windows.. det kan vel ikke stemme når jeg har en 4000+ brikke på maskina?, ifølge bios skal cpu speed være 2,6ghz..i en post noe før meg i ....

 

Du skal ikke bry deg om at det står 800 mhz i Egenskaper på Min Datamaskin. Mobile prosessorer gir gass når det er behov for det. Du kan bruke strømstyringen i Windows og sette den til Minimal strømstyring for å gjøre hastighetsjusteringen litt mer "avslappet".

 

Kjør SuperPI eller et ytelesesprogram og samenlign resultatet med tilsvarende prosessorer. Jeg er 100% sikker på at du vil se at prosessoren IKKE er låst til 800 mhz utifrå resultatene.

Lenke til kommentar

Du skal ikke bry deg om at det står 800 mhz i Egenskaper på Min Datamaskin. Mobile prosessorer gir gass når det er behov for det. Du kan bruke strømstyringen i Windows og sette den til Minimal strømstyring for å gjøre hastighetsjusteringen litt mer "avslappet".

 

Kjør SuperPI eller et ytelesesprogram og samenlign resultatet med tilsvarende prosessorer. Jeg er 100% sikker på at du vil se at prosessoren IKKE er låst til 800 mhz utifrå resultatene.

7241938[/snapback]

 

 

du vet ikke om noen andre programmer en SuperPI som tester prosessor ytelse? at prosessoren leverer den speeden den lagd til?

 

mvh

Xjobat :)

Lenke til kommentar

Hey.

 

Venstreklikk på batteriet/støpsel på menylinje nede til høyre og sett den til "Høy system ytelse". Hvis den står der prøv først med "Maximal strømsparing" og så på "Høy system ytelse" igjen. Dette kan justeres i "kontrollpanel" også..

 

Maskinen reduserer hastigheten hvis den blir startet med batteri eller kan redusere den ved strømbrudd. Det er ikke alltid den justerer opp igjen..

 

Greit å vite hvis du ska på langtur="Maximal strømsparing" og motsatt.. :thumbup:

 

Greb

Lenke til kommentar
Hey.

 

Venstreklikk på batteriet/støpsel på menylinje nede til høyre og sett den til "Høy system ytelse". Hvis den står der prøv først med "Maximal strømsparing" og så på "Høy system ytelse" igjen. Dette kan justeres i "kontrollpanel" også..

 

Maskinen reduserer hastigheten hvis den blir startet med batteri eller kan redusere den ved strømbrudd. Det er ikke alltid den justerer opp igjen..

 

Greit å vite hvis du ska på langtur="Maximal strømsparing" og motsatt..  :thumbup:

 

Greb

7248897[/snapback]

 

jeg finner ikke slike menyer i min noen av ikonene... jeg finer et ikom som siter juster strømegenskapene.. men der får jeg ikke stilt på "høy system ytelse" eller Maximal strømsparing" det virker som dataen har låst seg på 800mhz, :dontgetit:

Lenke til kommentar

Trykk Start > Kontrollpanel >strømalternativer. Det første vinduet du kommer til står det "strømalternativer", i den rullegardinen finner du "høy systemytelse" gjør som jeg fortalte i forige svar, med å variere mellom osv..

Videre trykker du på "Avansert" og på "alternativer" huker du av "Vis alltid ikon på oppgavelinjen" Da regner jeg med at den vil kruse på riktig hastighet og at du kan styre dette fra oppgavelinjen :thumbup:

Hvis ikke så får vi prøve videre.. Det er lite trolig noe helt galt med maskinen.

 

Greb

Lenke til kommentar
Trykk Start > Kontrollpanel >strømalternativer. Det første vinduet du kommer til står det "strømalternativer", i den rullegardinen finner du "høy systemytelse" gjør som jeg fortalte i forige svar, med å variere mellom osv..

Videre trykker du på "Avansert" og på "alternativer" huker du av "Vis alltid ikon på oppgavelinjen" Da regner jeg med at den vil kruse på riktig hastighet og at du kan styre dette fra oppgavelinjen :thumbup:

Hvis ikke så får vi prøve videre.. Det er lite trolig noe helt galt med maskinen.

 

Greb

7250178[/snapback]

 

h,, jeg har ikke sånne menyer, når jeg trykker

start- kontrollpanel-> strømalternativer, finner jeg absolutt ingen "høy systemytelse" bare sånne forslags som: hjemme/kontorpult, bærbar et.. ikke noe med ytelse.. du har ingen andre forslags? :hmm:

 

mvh

 

Xjobat :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...