Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for import?

Itw

Anbefalte innlegg

Heisann jeg å en kompis skal starte med import, å lurer da på hvilke regler vi må holde oss innenfor å hva vi bør tenke på?

Har jo aldri drevet på med dette, så vi er helt blanke på dette (se forsåvidt min andre tråd om bedriften) så lurer på hva vi bør tenke på?

Å hvilke regler vi bør holde oss innenfor.

Vi skal jo starte et NUF selskap så når vi passerer 50000kr i omsetning vil vi jo slippe moms, og vil vi da få tilbake betalt det vi har brukt i begynelsen av moms?

Hvordan er det med moms for en bedrift som importerer?

Samme regler for som private, ikke over 200kr?

Mvh ITW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er de samme reglene for bedrifter som for private. Over 200 kroner blir det MVA, eller over 1000 kroner dersom pakken er merket som GIFT.

Dette med at du er fritatt for moms er ikke helt riktig, kommer an på hvordan du tar imot betaling fra kunder og hvilken type bedrift du har. Dersom du har fysisk utsalgs sted her i Norge og tar imot betaling kontant, eller tar imot betaling via bank, postoppkrav, kredittkort via et norsk selskap, så må du betale moms.

Dersom du tar imot betaling via kredittkort, og du har fått et utenlandsk selskap til å håndtere dette for deg så trenger du ikke å betale moms.

Lenke til kommentar
Vi skal jo starte et NUF selskap...

7241801[/snapback]

Jeg regner med at dere vet hva NUF betyr:

Et NUF er en filial av et utenlandsk foretak. Utenlandske foretak som driver næringsvirksomhet i Norge skal registrere seg i Foretaksregisteret iht foretaksregisterlovens § 2-1, 2 ledd. Foretaket får da et norsk organisasjonsnummer og kan benytte betegnelsen NUF.

Se mer på:

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1...y=21&ArtKey=306

og

http://www.varjag.no/show.asp?page=goxpage00000008.html

Lenke til kommentar

Okei tusen takk for svar:)

Men vi skal jo selge ut varene i norge da, så vi må nok betale moms da.

Hvordan blir det da når vi passerer 50000kr i omsetning?

Vil vi da få tilbake det vi har og bruker på moms?

Mvh ITW

Lenke til kommentar
Okei tusen takk for svar:)

Men vi skal jo selge ut varene i norge da, så vi må nok betale moms da.

Hvordan blir det da når vi passerer 50000kr i omsetning?

Vil vi da få tilbake det vi har og bruker på moms?

Mvh ITW

7245781[/snapback]

Det du har betalt i moms for varene når de kommer inn til landet kan du trekke ifra på den momsen du skal betale inn.

f.eks: Du betaler 60 kroner i moms for en vare du kjøper inn, når du selger den videre krever du inn 100 kroner i moms av kunden, du skal da betale inn mellomlegget dvs 40 kroner.

PS Dersom dere skal selge via en nettbutikk så vil jeg anbefale at dere bruker et utenlandsk selskap til å ta imot kredittkort, f.eks 2Checkout eller Worldpay. Da trenger dere ikke å betale moms, det er også veldig enkelt å lure seg unna skatt, spesielt hvis dere har en offshore konto.

Endret av cagalli
Lenke til kommentar

Okei.

Lurer på om det kan bli noe for inviklet for oss siden vi ikke har litt peiling på dette...

For vi tar jo varen inn i landet, og betaler moms på den da.

Så ser ikke helt hvordan vi kan ha en utenlandsk konto da, for å slippe moms.

Å det vil jo både bli salg via post(nett) og fra dør...

Men vi må jo betale 25% moms inn i landet, og vi kan jo ikke ta 30% når vi selger varen?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Altså.

Din innkjøpspris er kr 100,- pluss mva.

Mva er da kr 100*0,25 = 25,-

(samlet innkjøpspris = 125,-)

Du selger varen for kr 200 pluss mva.

Mva er da kr 200*0,25 = 50,-

(samlet utsalgspris = 250,-)

Du må betale til Staten:

50,- - 25,- = 25,- kroner.

(Mva på innkjøp minus mva på utsalg.)

Dere trenger ikke stresse med MVA før omsetningen er over 50.000,-.

Det skal litt til å komme dit, det er ikke bare-bare å starte et firma og få det til å lykkes.

Lenke til kommentar

Tror nok vi skal nå det i løpe av et år, og er jo det som er målet vårt, så vi kan handle moms fritt til firmaet i norge:)

Men de 50000kr ene er det ant kr passert gjennom firmaet?

Eller brukt?

Eller tjent?

Må bare beklage disse grønne spørsmålene men har minimalt med peiling..

Og angående momsen så betaler vi moms for det vi har i fortjeneste om jeg skjønner rett?

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Tror nok vi skal nå det i løpe av et år, og er jo det som er målet vårt, så vi kan handle moms fritt til firmaet i norge:)

Joda, det kan jo være praktisk.

Men de 50000kr ene er det ant kr passert gjennom firmaet?

Eller brukt?

Eller tjent?

Grensen på 50.000 gjelder omsetning, altså salg.

Og angående momsen så betaler vi moms for det vi har i fortjeneste om jeg skjønner rett?

7246321[/snapback]

Ja, det er jo en måte å se det på. Frem til de 50.000,- må dere dog betale mva på lik linje med privatpersoner.

Mer info finnes bl.a. på:

www.brreg.no

www.bedin.no

www.skatteetaten.no

Lenke til kommentar
Okei.

Lurer på om det kan bli noe for inviklet for oss siden vi ikke har litt peiling på dette...

For vi tar jo varen inn i landet, og betaler moms på den da.

Så ser ikke helt hvordan vi kan ha en utenlandsk konto da, for å slippe moms.

Å det vil jo både bli salg via post(nett) og fra dør...

Men vi må jo betale 25% moms inn i landet, og vi kan jo ikke ta 30% når vi selger varen?

7246254[/snapback]

Dere slipper ikke unna moms når dere importerer varen. Men dersom et utenlandsk selskap behandler betalingen (kredittkort) trenger du ikke å kreve inn moms fra kunden, som betyr at varen blir billigere å kjøpe for kunden.

Dette er fordi kunden da i praksis kjøper varen av det utenlandske selskapet som behandler kredittkort transaksjonen.

Lenke til kommentar
Dere slipper ikke unna moms når dere importerer varen.  Men dersom et utenlandsk selskap behandler betalingen (kredittkort) trenger du ikke å kreve inn moms fra kunden,  som betyr at varen blir billigere å kjøpe for kunden.

Dette er fordi kunden da i praksis kjøper varen av det utenlandske selskapet som behandler kredittkort transaksjonen.

7246434[/snapback]

Hm. Og dette er du sikker på?

Lenke til kommentar
Hmm det høres jo veldig lovende ut om det stemmer;)

Som ved paypal f.eks?

7246557[/snapback]

Jeg kan ikke tenke meg at det kan være riktig. Isåfall ville jo alle benytte seg av en slik mulighet. Selvsagt mulig det finnes et slags smutthull, men isåfall vil jeg gjerne ha litt flere detaljer for å ta det for god fisk.

:)

Lenke til kommentar
Dere slipper ikke unna moms når dere importerer varen.  Men dersom et utenlandsk selskap behandler betalingen (kredittkort) trenger du ikke å kreve inn moms fra kunden,  som betyr at varen blir billigere å kjøpe for kunden.

7246434[/snapback]

Hm. Og dette er du sikker på?

7246473[/snapback]

100% sikker. For du skal kun kreve inn moms når både selger og kjøper befinner seg i Norge.

Når kunden betaler for varen via kredittkort og et utenlandsk selskap behandler transaksjonen så er det dette selskapet som selger varen til kunden. Selskapet belaster kundens kort, tar provisjon av salget (3%-5%) og betaler ut pengene til DEG på etterskudd (2-4 uker).

Hele prosessen kan listes opp som dette:

Kunden finner noen varer han vil ha og oppgir kredittkort infoen sin på nettsiden.

Det utenlandske selskapet tar imot betaling for varen.

Du leverer varen til kunden.

Etter 2-4 uker får du "lønn" fra det utenlandske selskapet.

Dersom du i tillegg har en offshore konto f.eks i Hong Kong :innocent: så kan alle pengene bli overført til den. Og da trenger du ikke engang å tenke på skatt og andre avgifter.

Lenke til kommentar

Hvordan skal du få inn varen til landet uten å betale mva?

Eller tenker du å betale mva ved innførsel, få den refundert som vanlig, og selge produktet "avgiftsfritt"? Hvordan skal man ordne det på omsetningsoppgaven? Selv om det er et utenlands selskap som selger, så må man jo betale mva som kunde, dersom man befinner seg i Norge (ref mva-tollgrensen på kr 200,-)?

Det høres mildt sagt veldig muffens ut. Prøvd det selv?

Edit:

100% sikker. For du skal kun kreve inn moms når både selger og kjøper befinner seg i Norge.

Mva skal jo kreves inn selv om selger er i utlandet. Hva er ellers poenget med 200-kroners grensen på import? (bare at mva'en i slike tilfeller innkreves av tollvesenet istedet for firmaet selv, that is).

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hvordan skal du få inn varen til landet uten å betale mva?

Eller tenker du å betale mva ved innførsel, få den refundert som vanlig, og selge produktet "avgiftsfritt"? Hvordan skal man ordne det på omsetningsoppgaven? Selv om det er et utenlands selskap som selger, så må man jo betale mva som kunde, dersom man befinner seg i Norge (ref mva-tollgrensen på kr 200,-)?

Det høres mildt sagt veldig muffens ut. Prøvd det selv?

7246676[/snapback]

Du betaler jo selvfølgelig moms når du tar varen inn i landet.

F.eks du kjøper inn en vare til 100 kroner og betaler 25 kroner i moms.

Men når du selger den trenger du ikke å kreve inn moms fra kunden. Du selger varen videre for 200 kroner og ingen moms.

Det kan nok høres litt muffens ut ja...men for å ta et eksempel.

Selskapet 2Checkout holder til i USA og de behandler kredittkort transaksjoner.

Du har en nettbutikk og en kunde kommer innom og kjøper varer for 2000 kroner.

2Checkout vil da ta imot betaling fra kunden og gi deg beskjed om at kunden har betalt.

Du leverer varene til kunden.

Etter 2-4 uker betaler 2Checkout deg, du får ca 95% av salget utbetalt, i dette tilfellet 1900 kroner.

Hvorfor skal du ikke kreve inn moms? Fordi det er 2Checkout som selger varen til kunden og et utenlandsk selskap kan ikke kreve inn moms fra en kunde i Norge.

På kundens bankutskrift vil transaksjonen stå oppført som betalt til 2Checkout istedenfor din bedrifts navn.

Du bare leverer varen til kunden og får betaling fra 2Checkout for dette (1900 kroner).

Jeg er fullt klar over at dette høres litt rart ut, men det var faktisk en som jobber i et kredittkort selskap som fortalte meg om dette.

Lenke til kommentar
Du betaler jo selvfølgelig moms når du tar varen inn i landet. 

F.eks du kjøper inn en vare til 100 kroner og betaler 25 kroner i moms.

Men når du selger den trenger du ikke å kreve inn moms fra kunden.  Du selger varen videre for 200 kroner og ingen moms.

Det kan nok høres litt muffens ut ja...men for å ta et eksempel.

Selskapet 2Checkout holder til i USA og de behandler kredittkort transaksjoner.

Du har en nettbutikk og en kunde kommer innom og kjøper varer for 2000 kroner.

2Checkout vil da ta imot betaling fra kunden og gi deg beskjed om at kunden har betalt.

Du leverer varene til kunden.

Etter 2-4 uker betaler 2Checkout deg, du får ca 95% av salget utbetalt, i dette tilfellet 1900 kroner.

Hvorfor skal du ikke kreve inn moms?  Fordi det er 2Checkout som selger varen til kunden og et utenlandsk selskap kan ikke kreve inn moms fra en kunde i Norge.

På kundens bankutskrift vil transaksjonen stå oppført som betalt til 2Checkout istedenfor din bedrifts navn.

Du bare leverer varen til kunden og får betaling fra 2Checkout for dette (1900 kroner).

Jeg er fullt klar over at dette høres litt rart ut, men det var faktisk en som jobber i et kredittkort selskap som fortalte meg om dette.

7246974[/snapback]

Sånn umiddelbart ser jeg et problem:

Du kjøper inn varer, og fører opp disse som kostnader i regnskapet. Derimot når du "selger" varen, så fordi det ikke er du som faktisk selger, kan du heller ikke føre noen inntekt->vare ut fra lager. Likevel "forsvinner" varene fra lager.

Hvordan har du tenkt å forklare noe sånt til likningsmyndighetene?

Lenke til kommentar
Du selger varen til det utenlandske selskapet, i dette tilfellet 2Checkout.

De betalte deg jo 1900 kroner, ikke sant?

7247060[/snapback]

Ehm. Jeg må si jeg fortsatt ikke er overbevist.

Men for all del - er bare å prøve.

Det verste som kan skje er jo bare en saftig baksmell fra skattemyndighetene +++.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...