AndyG Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Har planer om å bytte ut min etterlevning fra steinalderen ved navn Dell Dimension 8200 Dette skal etter planen gjøres i januar måned, men ønsker å legge en slagplan så jeg kan ønske meg enkelte deler til bursdag og jul (familie som er villig til spleiselag er allright ^^), i tillegg til at jeg vet hva jeg skal holde av penger til. Føler meg litt grønn på pc-bygging området så kunne trengt noen litt konkrete forslag jeg kunne kikket mer på. Er litt redd for å velge feil hovedkort til feil sokkel, og å velge en sokkel som er utdatert om 6mnd. Altså den type ting skremmer meg nesten litt. Jeg får vel begynne med å "fylle ut" malen i den faste tråden: Hva skal maskinen brukes til? Ønsker hovedsakelig en spillepc, som også skal fungere til surfing, videotitting, musikklytting, nedlasting av torrents og så videre. Ønsket er at pc'en skal takle de aller fleste "nye" spill i høy grad. Nevner f.eks. at jeg har en drøm om å logge på WoW, sette alt på max og nyte høy fps (kanskje litt klisjé, men). Målet er videre at denne pc'en skal holde en del år, da jeg forutser at et evt oppgraderingsbudsjett ikke er i største laget. Prisantydning Umiddelbart ser jeg for meg området mellom 10 000 og 13 000. Kan være villig til å spytte i bittelitt ekstra om det oppfattes som fornuftig. Skal maskinen overklokkes Har aldri følt meg helt trygg på dette, så påstår at jeg ikke har noen planer om overklokking. Vil egentlig bare skru sammen, fyre opp, og ha en heidundrenes maskin å leke med. Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Har alltid vært fan av Intel (gudene vet hvorfor) og ønsker å holde meg til dette. Har også ønske om en Core 2 Duo cpu, f.eks. E6600 eller E6400. Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc Trenger ikke høyttalere, headset, tastatur, mus og slike ting. Er ikke helt sikker på om jeg vil bruke penger på en skjerm helt enda. Må se an dette litt på hvordan kronasjen holder. Tar gjerne imot tips på skjermer. Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer Jeg vil ha et hovedkort som har integrert det meste, bortsett fra lydkort. Har siklet på et par lydkort, og føler da det er bortkastet å betale for å få dette i hovedkortet når det ikke skal brukes uansett. Hva jeg umiddelbart ser at jeg trenger I hovedsak er jeg på jakt etter et komplett system. Jeg ramser opp det jeg tenker meg, med evt forslag. Fortell meg gjerne om jeg har glemt noe. Kabinett: Lian Li PC65B CPU: Intel Core 2 Duo E6400 / E6600 HDD: 1x OS-disk + 1x 300GB (ca størrelse) disk til alt mulig rart. RAM: Her har jeg virkelig ikke snøring, men kunne tenke meg 2GB (gjerne med no bling i form av display; husker jeg så no "pro" greier med rullende tekst på). PSU: Hørt mye bra om Mist, men vet egentlig ikke hva som er bra, og hvor mye Watt jeg trenger. Skjermkort: Har lyst på et nVidia kort som røsker bra. Helst noe som holder en stund. Mulighet for SLi er fristende, så jeg evt. kan oppgradere senere. Tar gjerne imot forslag på ATI, men nVidia er altså å foretrekke. (Er kanskje ATI regnet som "bedre" i disse dager?) Lydkort: Gjerne et Creative X-Fi kort, da jeg har hørt disse er gode (igjen er min kunnskap relativt begrenset) NIC: Ønsker GB lan integrert i hovedkort (gjerne 2x om dette finnes til en fornuftig pris) Evt. skjerm: LCD, >20" (gjerne widescreen). Ønsker oppløsning tilsvarende 1600x1200 på min 21" CRT (som tar uhorvelig mye plass på bordet). Helst en "gamer"-vennlig type. Laget selv et forslag: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=15799 Alle innspill tas imot med fornøyelse Håper dere supersmarte hardware.no "folk" kunne finne litt tid i fritiden deres til å hjelpe en stakkar som gleder seg barnslig mye til kjøp av ny pc. Endret 8. november 2006 av AndyG Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 På nyåret kommer de første DX10-kortene, og 4-kjerners Core 2-prosessorer. Da vil det nok skje en del med prisene på skjermkort OG prosessorer. Jeg ville ventet med å bestemme meg for ny hardware til disse har kommet. Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Takk for svar. Godt poeng egentlig. Men er det noen deler jeg trygt kan bestemme meg for nå? Som ikke vil bli påvirket av evt. endringer på nyåret? F.eks. kabinettet (ATX), hdd, minne, psu? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå