_ART_ Skrevet 7. november 2006 Rapporter Del Skrevet 7. november 2006 Jeg kjøpte nw2 i dag og jeg har i hele kveld vært plaget med de store fps problemene dette spillet har. Etter å ha lest en del på det offisielle forumet så ser jeg at jeg slettes ikke er den eneste med disse problemene. Mitt spørsmål er da: hva er mine rettigheter som forbruker? Kan jeg gå til spaceworld og kreve pengene tilbake, evt butikk-kreditt selv om spaceworld har en policy på at pc spill ikke byttes? Jeg er selvsagt klar over at disse problemene muligens blir fikset i en senere patch, men jeg har ikke lyst til å vente en mnd. Jeg kjøpte et spill fordi jeg vil spille det nå. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Slå av "water reflections" og "water refraction", sett også "draw distance" langt lavere en standard. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 8. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 jeg har slått av det som kan slåes av og jeg har også satt ned oppløsninga sålangt det lar seg gjøre. Dette skal ikke være nødvendig med min pc og jeg mener derfor at produktet ikke er godt nok. Hva kan jeg kreve av spaceworld? Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Du har 14 dagers angrerett som ved kjøp av andre varer så lenge "varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde". Ref. Angrerettloven Selv skjønner jeg ikke at du vil angre på NWN2, det er jo et nydelig spill! Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 8. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Ikke på min pc. ser absolutt potensialet, men jeg vil heller vente til de har fått fikset spillet. slik som det er nå så kommer jeg bare til å irritere meg over det. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Du har 14 dagers angrerett som ved kjøp av andre varer så lenge "varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde".Ref. Angrerettloven Selv skjønner jeg ikke at du vil angre på NWN2, det er jo et nydelig spill! 7243369[/snapback] Du kan ihvertfall lese angrerettloven før du siterer den... Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Du kan ikke kreve noe av Spaceworld, sa sant det ikke er noe fysisk feil på produktet. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Det er vel noe de fleste vet at angrerett gjelder via postodre, men du kan uansett snakke med betjeningen og forklare at du føler deg lurt da spillet er bortimot uspillbart på din PC. De burde være litt medgjørlig og gi det pengene tilbake. Forhåpentligvis vil også daglig leder notere seg det og si fra til publisheren. Men altså, venter du en stund, er jeg ganske sikker på at det vil komme en patch som fikser det. For det er faktisk vanlig at spill blir sluppet så å si halvferdige i dag.. deadlines dreper spillkvalitet. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 8. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Hvor lenge må man vente da? Jeg synes det er vanvittig at dette spillet har sluppet gjennom testingen. Om dere leser på nwn2 forumet så ser dere at ekstremt mange sliter med dette problemet. Fysisk feil? Spillet fungerer ikke som det skal. Da er det jo noe feil. Om jeg kjøper en bil så forventer jeg jo å kunne bruke alle girene.. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Du kan jo gå rettslig frem. Eller i alle fall prøve. Forbrukerkjøpsloven: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. Jeg har ikke vært borti at man agrumenterer for at en datakode ikke svarer til de forventninger man har, men du bør i alle fall sende en mail til forbrukerrådet. Endret 8. november 2006 av Plomma2 Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Du kan ihvertfall lese angrerettloven før du siterer den... Ja, jeg har for vane på pugge hele lover Seriøst.. Men ja, min feil, jeg leste ikke første innlegg nøye nok. Så jeg tenkte at §1, linje 1 gjaldt i tilfellet. Endret 8. november 2006 av SirGalrim Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Problemet er bare at butikken kan si at det ikke er noe feil med spillet, men maskinen hans. Og da blir det ord mot ord, og da kommer du ingen vei med dette. Dessuten kan de tro at du har kopiert produktet, og krever deretter pengene tilbake. Det er derfor foretningene vil ha spill tilbake i plastomslaget de leverte det ut av. Tror ikke du kommer noen vei med denne saken, uansett hvor mye du prøver. De trenger bare si at spillet fungerer fint på deres maskin, og refererer da til hardwaren deres, og at det deretter må være noe feil med din maskin, hardware messig eller software messig. Så smør deg heller med til tålamod og vent på en patch. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Problemet er bare at butikken kan si at det ikke er noe feil med spillet, men maskinen hans. Og da blir det ord mot ord, og da kommer du ingen vei med dette. 7243653[/snapback] Det er jo en interessant problemstilling sett fra et juridisk perspektiv. Hvis jeg kjøper et par sko som er for små, så er det jo ikke skoene i seg selv det er noe feil med. Skoene er for små og føttene mine er for store. I hans tilfelle er det vel ikke spillet eller maskinen i seg selv det er noe feil med, det er en kombinasjon. Han påpeker jo at det er et kjent problem, og at han altså ikke er den eneste. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilke rettigheter du har i dette tilfellet, men jeg ville, som jeg sa i forrige post, skrevet en mail til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 8. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Jeg vil tro at om jeg hadde orket å legge litt energi inn i dette så hadde jeg fått returnert spillet. Det er ingen problemer å bevise at dette er et problem for mange flere en meg. Men jeg håper og tror at en patch kommer om ikke lenge, så jeg får bare smøre tålmodigheten min inntil da. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Om dere leser på nwn2 forumet så ser dere at ekstremt mange sliter med dette problemet. 7243519[/snapback] Hva er 'ekstremt mange'? Hvor mange unike klager har du sett på NWN forumet i forhold til hvor mange som har kjøpt spillet? Hvor mange av de som faktisk har kjøpt spillet, og er aktive på NWN forumet, klager? Og hvor mange er de i forhold til hvor mange som IKKE klager / IKKE har problemet? Det er ikke nødvendigvis slik at fordi det er en andel mennesker som skriker høyt på et forum, så er det representativt for at det er et problem som gjelder en ekstremt stor andel av betalende kunder. Det eneste du kan si, er at det finnes et visst antall kunder på det offisielle forumet som klager. Du kan ikke si noe som helst om hvor mange det er eller hvor stor andel det er. Selv kjører jeg NWN2 på en AMD 2400+, 2.0 Ghz, 1,5Gb minne og med et OK x800 grafikkort. Absolutt ingen monsterpc. Jeg har alt på medium, og får en helt akseptabel framerate uten noen hakking eller problemer av annet slag. Det går helt greit. Kan jeg dermed utlede at det går knirkefritt for alle andre? På ingen som helst måte. Kan jeg si at det er noe gale med konfigurasjonen din / maskinen din? På ingen som helst måte. Men jeg kan i alle fall si at spillet fungerer 100% flytende på min maskin, og at det ikke noen problemer med produktet for meg. Edit: Glemte å svare på det du spurte om opprinnelig. En epost til forbrukerrådet vil antageligvis gi mye bedre svar enn å spørre på forumet her. Jeg leste noe om det for ikke så lenge siden - husker ikke om det var på forumet her eller et annet sted, men det var i alle fall noen som hadde kontaktet forbrukerrådet om en lignende sak. Svaret var at man antageligvis ikke hadde en veldig god sak. Strengt tatt har informasjonen om at spillet har vært ustabilt for en del kunder vært tilgjengelig både på det offisielle forumet og en rekke andre forum rundt om kring på nettet. Det burde derfor ikke komme som noen overraskelse på noen at spillet kan ha visse ytelsesproblemer for enkelte maskiner. Hvilket i og for seg ikke er noen nyhet for spill som lanseres i dag. Samme hvor mye man tester et spill er det umulig å få evaluert om det fungerer 100% på alle tenkelige maskinkonfigurasjoner ute hos kunden. Endret 8. november 2006 av cetram Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Problemet er bare at butikken kan si at det ikke er noe feil med spillet, men maskinen hans. Og da blir det ord mot ord, og da kommer du ingen vei med dette. 7243653[/snapback] Det er jo en interessant problemstilling sett fra et juridisk perspektiv. Hvis jeg kjøper et par sko som er for små, så er det jo ikke skoene i seg selv det er noe feil med. Skoene er for små og føttene mine er for store. I hans tilfelle er det vel ikke spillet eller maskinen i seg selv det er noe feil med, det er en kombinasjon. Han påpeker jo at det er et kjent problem, og at han altså ikke er den eneste. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilke rettigheter du har i dette tilfellet, men jeg ville, som jeg sa i forrige post, skrevet en mail til forbrukerrådet. 7243828[/snapback] Snakker bare av erfaring da jeg selv hadde et spill som det var problemer med, ikke bare for min del men for andres del og, men fikk ikke byttet det inn igjen. Selv om det var påvist at det var flere som hadde samme feil, mente de likevell at det var et problem med maskinen og ikke spillet, som var kvalitets testet før det ble sendt til trykking. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Når jeg har kjøpt et spill som har vist seg uspillbart pga. bugs har jeg bare tatt det med tilbake til butikken og sagt det som det var, da har de enten gitt meg pengene tilbake, eller latt meg få velge et annet spill. Det spørs selvsagt på betjeningen hvor greie de er, men generelt tror jeg det går bra når man kjøper i dedikerte spillbutikker. Men jeg ser for meg at det blir vanskelig i butikker som Spaceworld og Elkjøp. Lenke til kommentar
Eonix Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Jeg tror de fleste som klager på NWN2 rett og slett sliter med maskinene sine.. Har ikke hatt noen problemer overhode med dette spillet. Men da jeg spiller mye sørger jeg hele tiden for at maskinen er optimert og installerer ikke alt mulig dritt på maskinen osv. Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Blir veldig vanskelig å få levert det tilbake når du allerede har åpnet spillet. Det følger med en CD key som må registreres på det offisielle forumet for å kunne poste i de fleste av forumene og man trenger CD keyen for å spille online. I butikken er det ikke noe som heter angrerett, og dersom butikken tar varen tilbake taper de penger på det da varen ikke skal / kan selges videre. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 8. november 2006 Rapporter Del Skrevet 8. november 2006 Jeg tror de fleste som klager på NWN2 rett og slett sliter med maskinene sine.. Har ikke hatt noen problemer overhode med dette spillet. Men da jeg spiller mye sørger jeg hele tiden for at maskinen er optimert og installerer ikke alt mulig dritt på maskinen osv. 7245413[/snapback] Dette stemmer rett og slett ikke, da utvikleren er fullt klar over mange av problemene - hvis du sjekker innom forumet deres vil du se det - og jobber hardt for å løse dem. Og SecureROM, utvikleren av kopibeskyttelsen spillet bruker, har gitt ut en ny og oppdatert applikasjonsfil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå