fredno Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hei Jeg er ny når det gjelder speilrefleks kamera. Jeg har forstått at det finnes mange forskjellig typer/kvaliteter av filter. Har sett at man får kjøpt pakker med tre forskjellige filter i. Jeg har ingen umiddelbare planer om å kjøpe meg filter, men lurer på hva de forskjellig typene brukes til? Lenke til kommentar
dr.steen Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 For mye å svare på i en enkel post, sjekk for eksempel denne siden: http://www.tiffen.com/camera_filters.htm Lenke til kommentar
fredno Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Takk. Det så ut som en side med mening! Nå får jeg sette meg ned å lese til øye blir stort å vått. /Fred Lenke til kommentar
engekri Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Dersom du er fersk i speilrefleksverden vil jeg råde deg til å lære kameraet godt før du begynner med filter og pes. Filter hadde vært viktigere dersom du hadde fotografert med sort/hvitt film. Da brukte man fargefilter for å få kontraster frem slik en ville. De du kan kikke på etterhvert er IR-filter, Polariseringsfilter. Resten av filterne kan stort sett gjøres digitalt. Endret 8. november 2006 av engekri Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Dersom du er fersk i speilrefleksverden vil jeg råde deg til å lære kameraet godt før du begynner med filter og pes. Sier meg enig i det - selv om det ikke skader å lære seg teorien bak filtre heller... Særlig pola-filter kan være nyttig, ellers får du til det meste med Photoshop, og PS Elements koster omtrent det samme som et bra filter... Lenke til kommentar
Merida Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 camerafilters.com Her finner du ivertefall filter til forskjellige bruk hvis du finner ut du skal kjøpe litt forskjellige. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Dersom du er fersk i speilrefleksverden vil jeg råde deg til å lære kameraet godt før du begynner med filter og pes. Filter hadde vært viktigere dersom du hadde fotografert med sort/hvitt film. Da brukte man fargefilter for å få kontraster frem slik en ville. De du kan kikke på etterhvert er IR-filter, Polariseringsfilter. Resten av filterne kan stort sett gjøres digitalt. 7244211[/snapback] Ved nærmere ettertanke var dette inlegg nr 666, så ta det med en klype salt. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 De fleste filtre er blitt overflødige med digitale kameraer. De eneste som er fremdeles har noe for seg er Polariseringsfilter (CP), IR filter og ND filter. Alle de andre kan du med god samvittighet glemme. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Er det bare jeg som stusser på bruken av hvordan, hvem og hvilket? Hvilket filter bruker jeg, og når? Hvem kan fortelle meg dette? Hvordan utnytter jeg filteret best mulig? -k Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Er det bare jeg som stusser på bruken av hvordan, hvem og hvilket? Hvilket filter bruker jeg, og når? Hvem kan fortelle meg dette? Hvordan utnytter jeg filteret best mulig? Gråfilter (ND-filter) bruker du når du vil beholde lav dybdeskarphet (stor blenderåpning), samtidig som det er så mye lys at du må redusere lysmengden som kommer inn i objektivet, eller at det rett og slette er for mye lys til at du kan ta bilde uten (uavhengig av blenderåpning). Polariseringsfilter bruker man først og fremst for å redusere refleksjoner i bildet, da reflektert lys fra plane flater er planpolarisert. Du bruker da pola-filteret til å fjerne de lysstrålene som er polarisert av flaten du tar bilde av, f.eks. for å "se" inn i et vindu på et hus. Det er også mulig å bruke det for å ta bilde av f.eks. et hus, uten å "se" inn i vinduene - da gjør du motsatt... Mange bruker det også når de fotograferer vann, for å unngå utbrente områder i bildet. Ulempen er at det stjeler ganske mye lys, rundt halvparten (man antar vanligvis at vanlig sollys er sirkulært polarisert, altså like mye horisontal og vertikal polarisering, og man stopper alt i den ene av retningene, eller litt i begge) i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Er det bare jeg som stusser på bruken av hvordan, hvem og hvilket? Hvilket filter bruker jeg, og når? Hvem kan fortelle meg dette? Hvordan utnytter jeg filteret best mulig? Gråfilter (ND-filter) bruker du når du vil beholde lav dybdeskarphet (stor blenderåpning), samtidig som det er så mye lys at du må redusere lysmengden som kommer inn i objektivet, eller at det rett og slette er for mye lys til at du kan ta bilde uten (uavhengig av blenderåpning). Polariseringsfilter bruker man først og fremst for å redusere refleksjoner i bildet, da reflektert lys fra plane flater er planpolarisert. Du bruker da pola-filteret til å fjerne de lysstrålene som er polarisert av flaten du tar bilde av, f.eks. for å "se" inn i et vindu på et hus. Det er også mulig å bruke det for å ta bilde av f.eks. et hus, uten å "se" inn i vinduene - da gjør du motsatt... Mange bruker det også når de fotograferer vann, for å unngå utbrente områder i bildet. Ulempen er at det stjeler ganske mye lys, rundt halvparten (man antar vanligvis at vanlig sollys er sirkulært polarisert, altså like mye horisontal og vertikal polarisering, og man stopper alt i den ene av retningene, eller litt i begge) i de fleste tilfeller. 7251444[/snapback] Jeg prøvde meg på å være vittig mhp språkbruk, men det fungerte tydeligvis ikke =) -k Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg prøvde meg på å være vittig mhp språkbruk, men det fungerte tydeligvis ikke =) Hehe, så ikke det før nå :o) Men uansett - trådstarter fikk jo et svar på spørsmålet sitt... Uansett er det sjelden noe problem å få bra bilder uten filter, filter hjelper en bare å ta litt bedre bilder i noen sammenhenger. Det er ikke ofte det ikke er umulig å ta bilder uten filter, det blir i spesielle tilfeller som solformørkelsen som noen spurte om her tidligere. Da er det sannsynligvis problematisk å ta bilde uten et gråfilter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå