Gå til innhold

Tips til deilig avslappende musikk?

-FrittMenneske

Anbefalte innlegg

Avslappende musikk er faktisk som oftest ikke en dyp basslyd, men hoyfrekvente lyder. Lave frekvenser understimulerer hjernen og gjoer deg aktiv, mens hoye frekvenser stimulerer hjernen saapass at lyttingen overtar for aktivitet. Derfor ville jeg anbefalt noe av Sigur Ros, Mew eller Radiohead, fordi vokalistene har lyse (Sigur Ros og Mew nesten androgyne) stemmer som er meget avslappende.

8923755[/snapback]

Jeg finner veldig lyse stemmer mer annstrengende. Jeg synes artister som Mark Knophler som har en veldig dyp og deilig stemme (det hørtes en smule rart ut, men samma det) er mye mer avslappende enn feks. Jonas Bjerre og andre som har blitt nevnt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Avslappende musikk er faktisk som oftest ikke en dyp basslyd, men hoyfrekvente lyder. Lave frekvenser understimulerer hjernen og gjoer deg aktiv, mens hoye frekvenser stimulerer hjernen saapass at lyttingen overtar for aktivitet. Derfor ville jeg anbefalt noe av Sigur Ros, Mew eller Radiohead, fordi vokalistene har lyse (Sigur Ros og Mew nesten androgyne) stemmer som er meget avslappende.

8923755[/snapback]

Jeg finner veldig lyse stemmer mer annstrengende. Jeg synes artister som Mark Knophler som har en veldig dyp og deilig stemme (det hørtes en smule rart ut, men samma det) er mye mer avslappende enn feks. Jonas Bjerre og andre som har blitt nevnt her.

8947266[/snapback]

Men den hoeye bakgrunnsmusikken kompenserer for Knopflers dype stemme.

Lenke til kommentar
Men den hoeye bakgrunnsmusikken kompenserer for Knopflers dype stemme.

8948483[/snapback]

Ja, kan hende det, men jeg synes avslappende musikk er musikk som aldri gjør noen brå vendinger eller har noen elementer som krever konsentrasjon fra en. Hvis en vokalist plutselig føler for å synge mye lysere eller mørkere enn vanlig så blir det plutselig ikke så avslappende lenger. Dette er for meg uavhengig om stemmen er lys eller mørk. Men jeg er enig i det du sier, hvis selve musikken er veldig mørk og buldrete blir det ikke veldig avslappende.

EDIT: For å være litt mer on-topic, Mark Knophler har veldig avslappende sanger. Jack Johnson også=)

Endret av Jurgemaister
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Spilletid: Ca 1 time

Fin for å avkoble en time før du skal legge deg.

1. Lay Lady Lay - Magnet Feat. Gemma Hayes

2. Seven Days In Sunny June - Jamiroquai

3. North - Pat Metheny

4. Vi kommer aldrig att dö - Bo Kaspers Orkester

5. Oh Lately Its So Quiet - OK Go

6. Gott nytt år - Bo Kaspers Orkester

7. Corner Of The Earth - Jamiroquai

8. Hon är så söt - Bo Kaspers Orkester

9. Heartbeats - José Gonzales

10. La Femme d'Argent - Air

11. The Precious Jewel - Pat Metheny

12. Ce Matin-La - Air

13. Take Five - Dave Brubeck Quartet

14. Behind The Screams - CKY

15. All I Need - Air

_________

Spilletid: Ca 1.3 time

Fin å høre på rett før du legger deg, eller når du skal sove.

1. Mountain Dance - Dave Grusin

2. I saved the world today - Eurythmics

3. Gabriellas sång - Så som i himmelen

4. Homecoming - Pat Metheny

5. 3 Views Of A Secret - Jaco Pastorius

6. He's Gone Away - Pat Metheny

7. Velsignelsen - Oslo Gospel Choir

8. Visa från Utanmyra - Jan Johansson

9. A Map Of The World - Pat Metheny

10. Omaha Beach - John Williams

11. Clair de lune - Debussy

12. The Burning Bush - Hans Zimmer

13. Henry - Thomas Dybdahl

14. Missa Papae Marcelli (Kyrie) - Giovanni Di Palestrina

15. Last train home - Pat Metheny

Sov godt. =)

spilleliste jeg har lagd, for avslapning.. veldig digg. =)

Lenke til kommentar

Et klassisk pianostykket der tittelen er like viktig som stykket er et av Debussy som heter "Den Sunkne Katedral". Har selv spilt den, og den er av en annen verden rett og slett. Tar muligens litt tid å få hørt den "inn", men når du har forstått musikken og hørt den et par ganger (hør på klangen), så skal den nok være godt likt.

Lenke til kommentar
Et klassisk pianostykket der tittelen er like viktig som stykket er et av Debussy som heter "Den Sunkne Katedral". Har selv spilt den, og den er av en annen verden rett og slett. Tar muligens litt tid å få hørt den "inn", men når du har forstått musikken og hørt den et par ganger (hør på klangen), så skal den nok være godt likt.

9374246[/snapback]

Har du orginaltittelen på dette verket? (Altså den franske).

Lenke til kommentar

Noen sanger jeg liker å høre på når jeg skal slappe av, fine før man skal sove :thumbup:

3 Doors Down - Landing in London

Madrugada - Majesty

Brett Dennen - Ain't No Reason <--- utrolig fin

Damien Rice - de fleste sanger

Eskobar - Someone New

Five for Fighting - Superman

Magnet Feat. Gemma Hayes - Lay Lady Lay

Michael Bublè - de fleste sanger

Tracy Chapman - Fast Car

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...