Gå til innhold

Hva er de mest talentløse debattprogrammene?

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave som går på "argumentatoriske fallgruver". Når man skal fremføre noe er det kjekt å ha eksempler, og selv om forumet kan være et overflødighetshorn på dette området vil jeg også ha noe mer allmenn kjent å vise til. Jeg ser ikke mye på fjernsyn, men av og til zapper jeg innom programmer hvor kjente politiker sitter og krangler med andre kjente politikere (og en og annen kjendis eller autoritet), og stundom er nokså ufine med hverandre.

Jeg tenkte jeg skulle følge noen slike programmer i ukene som kommer, og derfor lurer jeg på hvor debattantene oftest faller i de nevnte fallgruvene, som mer spesifikt er:

(utidig bruk av)

Autoritetsargumenter - "Dette ville aldri (sett inn valgfri, fortrinnsvis fraværende, helst død, autoritet her) gått med på"

Argumenter som appellerer til tradisjon - "Slik det har vært i alle år, bør det fortsatt være"

Argumenter som viser til "bred støtte" - "Jeg og mange med meg mener ..."

Personargumenter - "Du som i alle år har løyet om din seksuelle legning har ingen rett til å uttale deg om moral!"

Å appellere til følelser - "Det er synd på meg, derfor har jeg rett" - samt trusler

Sammensatte spørsmål - "Hva synes du om denne grufulle handlingen?"

Falske alternativer/falske dilemma - "Er du ikke med oss, er du mot oss"

Så! Hvilke programmer bør jeg kaste bort tida på?

EDIT: Radioprogrammer er selvsagt heller ikke utelukket.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en oppgave som går på "argumentatoriske fallgruver". Når man skal fremføre noe er det kjekt å ha eksempler, og selv om forumet kan være et overflødighetshorn på dette området vil jeg også ha noe mer allmenn kjent å vise til. Jeg ser ikke mye på fjernsyn, men av og til zapper jeg innom programmer hvor kjente politiker sitter og krangler med andre kjente politikere (og en og annen kjendis eller autoritet), og stundom er nokså ufine med hverandre.

Jeg tenkte jeg skulle følge noen slike programmer i ukene som kommer, og derfor lurer jeg på hvor debattantene oftest faller i de nevnte fallgruvene, som mer spesifikt er:

(utidig bruk av)

Autoritetsargumenter - "Dette ville aldri (sett inn valgfri, fortrinnsvis fraværende, helst død, autoritet her) gått med på"

Argumenter som appellerer til tradisjon - "Slik det har vært i alle år, bør det fortsatt være"

Argumenter som viser til "bred støtte" - "Jeg og mange med meg mener ..."

Personargumenter - "Du som i alle år har løyet om din seksuelle legning har ingen rett til å uttale deg om moral!"

Å appellere til følelser - "Det er synd på meg, derfor har jeg rett" - samt trusler

Sammensatte spørsmål - "Hva synes du om denne grufulle handlingen?"

Falske alternativer/falske dilemma - "Er du ikke med oss, er du mot oss"

Så! Hvilke programmer bør jeg kaste bort tida på?

EDIT: Radioprogrammer er selvsagt heller ikke utelukket.

7240675[/snapback]

Disse fallgruvene er vell vanlige i de fleste diskusjons program, ettersom det veldig ofte er de samme personene om og om igjen som diskuterer i de forskjellige programmene.

Mine personelige favoritter er Holmgang og Redaksjon1, Tabloid har jeg noe i mot, vet ikke helt hvorfor :p

Lenke til kommentar

Holmgang er artig. Oddvar Stenstrøm er mannen: Vil du ha lavere skatter eller flere innvandrere, ring inn og stem.

:wee:

OnT: Dagsnytt 18 på P2 er faktisk et ordentlig og veldig bra debattprogramm, jeg burde høre på det oftere.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Vil også anbefale dagsnytt 18 på p2. Hører på det et par ganger i uken som oftest og i løpet av den timen (?) det varer er det en 2-3 aktuelle debatter. Lurer på om det er noe lignende på alltid nyheter mellom 3 og 4, men det er i så fall ikke like fokusert på debatt som dagsnytt 18.

Så i emnetittelen nå at du var ute etter "talentløse" debattprogrammer. Dagsnytt 18 er vel heller i motsatt ende. Kvaliteten på deltagerne varierer jo selvsagt.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Holmgang er det trådstarter er ute etter. I dette programmet legges det opp til unaturlig høyt konfliktnivå, og om partene ikke krangler eller har et høyt konfliktnivå så spriter programleder det opp ved å avbryte deltakere for å stille tåplige og ledende ja/nei spørsmål. Om det ikke hjelper så kan han stille provoserende spørsmål, konfrontere deltakerne med sitater tatt ut av sin sammenheng osv. Det hele komplementeres med artige spørreundersøkelser ala: Er du for eller imot gjengvold utført av muslimske innvandrere med utenlandsk opprinnelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...