Gå til innhold

Hvordan bli sysadmin på maskin?

Thor.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg trenger administratorrettigheter på en pc så jeg kan skru den av over lan osv.. Hvordan gjøres det?

Formålet er å skru den av over lan via cmd

7240499[/snapback]

Du snakker med de som kan gi deg rettighetene du ønsker. Ut over det er bistand til deg her ikke i tråd med retningslinjene.

Lenke til kommentar

oookey? Maskinen er i etasjen over og blir brukt som server. Kan nevnes at jeg kan fjernstyre den via "Tilkobling til eksternt skrivebord". Og er det noen som er systemansvarlig her i huset er det meg for mamma kan bare å betale regninger mens lillebroren min bare spiller.

Lenke til kommentar
Tror han prøver å si at han ikke har dette, og det er han som er sysadmin. ;)

7241941[/snapback]

Slik jeg forstår det han sier så er det en server i en annen etasje, hvor han ikke har admin passordet og vil "bryte" seg inn og skaffe det. Om han er admin eller ikke, nevner han ikke. Og hvis han er, så burde han allerede ha passordet.

Lenke til kommentar

hvis du må logge på med brukernavn/passord for å komme inn på pc'n (og du vet brukernavnet og passordet) kan du åpne en vilkårlig mappe, og skrive inn "//maskinens_navn" (uten hermetegn). Da vil det dukke opp innloggings-boks. Huk av for "husk passord" eller hva det feltet heter...

I CMD kan du da bruke shutdown-kommandoen, siden maksina nå har fått til å "logge på" den andre.

Lenke til kommentar

Jeg kan logge meg på men etter det jeg har lest så må jeg gjøre noe spesielt med servermaskinen for å kunne skru den av via nettverk.

Jeg kan logge meg på den når jeg vil og har tilgang til den ellers.

Koden blir da "Shutdown -s -m //servermaskin -t (sekunder)"

Skriver jeg dette i kjør så fungerer det ikke. Kommer frem et cmd vindu og forsvinner like fort uten at det skjer noe på servermaskin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...