hov55 Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Hei! Jeg har litt problemmer med kjøling til windows disken min den måler 51 C. den er av merke Maxtor modell: 7y250m0. Jeg har en 120 mm foran hd`en som kjører på max heletiden. specs rundt denne vifta er jeg ikke sikker på er det noe løsning på dette? evt skaffe ny vifte som blåser mere? MvH Andreas Endret 7. november 2006 av hov55 Lenke til kommentar
losjen2000 Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Du kan jo sjekke ut forskjellige løsninger i prisguiden - drevrammer og prisguiden - diverse kjølere. Zalman Heatpipe harddisk-kjøler får god brukeromtale og er billig, men jeg blir litt skeptisk av omtalene da disse har et distinkt reklamepreg. Er du ute etter noe mer oppsiktsvekkende kan kanskje Sytrin SHF1 være noe for deg. Tror ikke den blir solgt i Norge enda, men det gjør den nok snart. Endret 7. november 2006 av losjen2000 Lenke til kommentar
auran Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hei! Jeg har litt problemmer med kjøling til windows disken min den måler 51 C. den er av merke Maxtor modell: 7y250m0. Jeg har en 120 mm foran hd`en som kjører på max heletiden. specs rundt denne vifta er jeg ikke sikker på er det noe løsning på dette? evt skaffe ny vifte som blåser mere? MvH Andreas 7239994[/snapback] Hehe,du er ikke alene. Har selv en Maxtor 6V250F0, 250gig,som av en eller annen grunn liker det hett,og legger seg rundt 40-48 grader under kjøring. Har riktignok ingen kjøling annen enn 3-4 cm med plass imellom den og den andre HDD'en min. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det kan jo hende at det er målingane som er feile. eg har f. eks. 3 hdd der alle ligger på same og to av dei er 36-38 grader, men den andre er 58 grader.... Lenke til kommentar
hov55 Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 hmm har ikke hatt noe problemmer med levetiden på diskene i vertfall ingen som har stryket med på over et år og har hatt 4 disker rett over værandre Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene. Kjølingen virker kun på yttersiden av disken, så man kan ikke forvente at diskens temperatur skal bli like lav som omgivelsestemperaturen. Hva sier Maxtor om en avlest temperatur på 51 C, da? Er det noe å bry seg om i det hele tatt? Hvis du vil studere effekten av viftekjølingen på diskene, så kan du jo slå av viften, eventuelt gå ned på turtallet, og se hvordan temperaturen utvikler seg. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Søk etter O-ringer her på forumet - vertikal montering i O-ringer med vifte forran gjør underverk for temperatur. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene. Kjølingen virker kun på yttersiden av disken, så man kan ikke forvente at diskens temperatur skal bli like lav som omgivelsestemperaturen. Hva sier Maxtor om en avlest temperatur på 51 C, da? Er det noe å bry seg om i det hele tatt? Hvis du vil studere effekten av viftekjølingen på diskene, så kan du jo slå av viften, eventuelt gå ned på turtallet, og se hvordan temperaturen utvikler seg. 7315230[/snapback] Jaja, men så er alle diksene mine av same merket...! WD Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene.7315230[/snapback] Jaja, men så er alle diksene mine av same merket...! WD 7316736[/snapback] Jaja, men er de identiske ellers? Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene.7315230[/snapback] Jaja, men så er alle diksene mine av same merket...! WD 7316736[/snapback] Jaja, men er de identiske ellers? 7319619[/snapback] ehh, nei. den eine er på 200gb ide, den andre 250 gb sata2, og den siste er ein raptor 36 gb sata Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå