formannen Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hei! Helt inntil nylig trodde jeg det ikke var mulig å endre et bilde tilbake til det som det orginalt var. Men da jeg har lagt en del redigerte bilder ut på hjemmesiden min, og skulle ta backup av de, kom jeg over noe rart. Først og fremst fremgangsmetoden jeg hadde: - Jeg bruker Firefox 2.0, og lagret et bilde. Dette lagret seg selvfølgelig som en .html-fil iogmed at jeg ikke klarte å se at valgt filendelse ikke var valgt. - Når jeg da lagrer neste bilde ser jeg hva jeg har gjort feil, og endrer filendelsen før jeg lagrer neste bilde. Da dette er gjort kom det opp orginalversjonen av bildet i "thumbs", til min forbauselse prøver jeg å åpne denne fila, men da kommer kun siste versjon opp. - Så jeg tenker for meg selv at her må det være mulig å hente opp igjen eldre versjoner av samme bildet (evt. orginalbildet). Mitt spørsmål: Hvordan kan jeg hente opp orginalbildet fra? Takker for alle svar... Mvh Formannen Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Jeg forstod ikke hva du prøvde å forklare, men kan si såpass at om du redigerer et bilde (endrer størrelse, farger...osv) og så lagrer fila på nytt (overskriver orginalen), vil du aldri klare å få tilbake utgangspunktet/orginalen slik det var. Endret 7. november 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
formannen Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Jeg har et bilde på nettet, der er ansiktet dekket av ett hvitt felt. Når jeg lagret det ble det kalt .html som filendelse, uten at jeg hadde valgt det. Når jeg da laster ned neste fil (en helt annen en) ser jeg at den forrige filen ble kalt .html, og jeg endrer den til .jpg. Da kommer bildet opp som thumbnail, uten det hvite feltet. Kan se ansiktet helt fint! Kan jeg endre det slik at jeg kan komme uten det hvite feltet? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 JPEG filer kan ha thumbnail i EXIF informasjonen. Det er vanlig at thumbnailen ikke blir oppdatert av programmer. Da vil thumbnailen vise en tidligere versjon. Man kan hente ut thumbnailen men den er vanligvis i mye lavere oppløsning enn orginalbildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå