Gå til innhold

kompilere kernel og patching - mdk

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Etter ei uke med Linux skal jeg nå lage ny kernel for å bygge inn ordentlige drivere for hpt370-raid-brikken på hovedkortet mitt. Xconfig og alt slikt virker greit, det er lett å finne info om kernelkompilering.

Jeg lasta ned kernel-source-2.4.19-16mdk og sitter da med to tarballs, en 2.4.19, og så en annen 2.4.19-q19 som jeg ikke skjønner hva er - den inneholder en haug med patcher og skript og litt av hvert.

Jeg vil ha standard mandrake-kernel, basert på mine valg i xconfig og flikking med kildekode som Highpoint sier jeg skal gjøre.

Må jeg bry meg med 2.4.19-q16, eller holder det å forholde seg til innholdet i 2.4.19?

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.mandrakeuser.org sitt forum er på vei ut, og blir erstatta av http://www.mandrakeusers.org. Men jeg fikk ikke noe svar der.

Det virker som q-tallet sier noe om patch-versjonen eller noe. Jeg kunne i alle fall kjøre et script fra 2.4.19-q19 som la inn alle patchene på koden under 2.4.19. Jeg kompilerte uten å forandre noe mer, og det fungerte.

Dette med hpt370-driverne ser ut til å bli en real utfordring. De må sannynligvis lastes inn under oppstarten før mandrake kan bruke harddisken eller noe, jeg er ikke helt sikker.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Jeg virker som om det blir litt vel mye pes å få mandrake til å bruke driverne lagd av highpoint samtidig som jeg skal boote fra highpoint-kontrolleren.

Jeg kommer til å flytte linux-disken over til ide-kontrolleren, og la hpt370-driveren bli lasta inn etter oppstart.

Hvordan virker det med moduler, må kjernen være kompilert med støtte for hver enkelt driver-modul, eller kan man fritt laste inn moduler etter oppstart?

Kan jeg i xconfig krysse vekk highpoint-kontrollerstøtte, og likevel laste inn drivere som moduler?

Hilsen Are-Harald.

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet om google. Til nå har den store modul-howtoen på tldp vært til stor hjelp. Om kerneler må kompileres med støtte til hver enkelt modul fant jeg ikke noe om.

Jeg sitter nå og venter på at kompileringa skal bli ferdig. Det blir spenndende om insmod virker etterpå :razz:

POF - metoden. Prøv Og Feil.

Hilsen Are-Harald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...