Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan dele internett fra mobil(3g) til andre?

Anbefalte innlegg

Sitter her med 5 laptoper og jeg har lyst til å dele internetten min fra mobilen med 3g til min pc via bluetooth og dele dette da videre med Wlan..

Det vil si

3G(mobil) <Bluetooth> min pc <WLAN> klienter

hvordan skal jeg få gjort dette? Har prøvd med bro fra bluetoothen til wlan som jeg har laget ett eget nettverk på.. men noen som er smarte her som kan fortelle meg hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til. Bruker du Telenor koster det 50 kr for en dag (helt til kl 24) viss du laster ned mere enn 1 meg, og jeg antar du greier det...

SonicWall ser litt dyr ut.

MEn du er sikker rik siden du skal dele 3G med 5 andre... Heller se etter et åpen WiFi Lan.

Siden du allerede bor en plass der det er 3G (byer for det aller meste) så er det sikkert noen som deler gratis nett.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Er jo fint med bruke så mye jeg vil for 550kr mnd :)

Men, jeg trenger vel ikke å kjøpe noe.. Må vel kunne dele internetten videre via laptopen min? eller lignende?

7240667[/snapback]

Jaada.... Kan du heller ikke få tak i ortlig nett?

Du kan ikke spille over nettet du får ca 200 ms i ping da. Det fikk jeg da jeg koblet min N70 Blåtann -> PC

<min hastighet da på sortland var 140kbit... (v2.0 Blåtann på begge ender)..

Hakke prøvd gjennom kabel...

-Telenor

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Jeg deler EDGE forbindelsen min slik du ønsker. Nå har jeg mac da, men deler forbindelsen

fra mac'en til pc'en min. Er innebygget deling av internett i Mac OSX, og tror det er en lignende funksjon på pc/xp.

Det fungerer greit, men det er ikke all verden til båndbredde man har til deling da.

Og så er det veldig følsomt for tung load fra begge samtidlig, dvs. da merker man

at hastigheten synker.

Til vanlig surfing går det veldig bra, da man sjelden bruker kapasiteten 100% hele tiden

begge to. Men nedlasting over flere maskiner tror jeg går i sirup ganske kjapt.

Oppsettet er slikt: Nokia 6280 -> Bluetooth -> Mac m/bluetooth adapter -> Switch -> Pc

Jeg får maks EDGE her jeg bor, dvs. jevnt over 200kb/s.

Men, jeg trenger vel ikke å kjøpe noe.. Må vel kunne dele internetten videre via laptopen min? eller lignende?

7240667[/snapback]

Jaada.... Kan du heller ikke få tak i ortlig nett?

Du kan ikke spille over nettet du får ca 200 ms i ping da. Det fikk jeg da jeg koblet min N70 Blåtann -> PC

<min hastighet da på sortland var 140kbit... (v2.0 Blåtann på begge ender)..

Hakke prøvd gjennom kabel...

-Telenor

7240698[/snapback]

Endret av steveak
Lenke til kommentar

7240667[/snapback]

Deling av Internett-tilkopling (ICS) har vært innebygd i windows siden 98SE... Gå inn på egenskaper for mobil-modem-tilkoblinga, og kryss av for "tillat andre nettverksbrukere å koble seg til..." under avansert. Velg WLAN som hjemmenettverk (evt. sett opp LAN og WAN som bro) :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe aksesspunkt må du sette opp et ad-hoc nettverk (noen wlan kort har også master/ap modus som gojør at de fungerer som et aksesspunkt, uten ad-hoc. du kan sjekke dette).

Ad-hoc: (har ikke noen pc med wlan foran meg nå men jeg gjør mitt beste etter hukommelsen)

Velg egenskaper for det trådløse nettverkskortet

Velg arket Trådløst

Nederst vil du se en liste over nettverk

Velg "legg til"

Kryss av for "dette er et datamaskin-til-datamaskin nettverk"

Velg "ingen kryptering" i listen der det står WEP (det gjør alt litt enklere men det er ikke ødvendig)

SKriv inn en ssid, dvs et navn på nettverket

OK

OK

Dette er, som navnet antyder, ikke ment som et permanent nettverk, da kan det være bedre å investere i et aksesspunkt, eller bedre, en router som støtter 3G. Vet ikke hvor vanlig det siste er.

Du må også sette opp ICS som nevnt tidligere

Lenke til kommentar

ok.

Men jeg har satt opp et nettverk fra denne laptopen. Og det er den jeg vil at folk skal kunne koble seg til for å kunne spille på nettet.

Saken er den at jeg er i militæret og her har vi et nazinettverk som er sperra for alt, så det er bare vg som fungerer nesten( litt overdrevet )

en annen ting er at vi _kun_ skal kunne spille trackmania nations på 3G-nettet med det.(ping er av erfaring uvesentlig) Til vanlig surfing bruker man nettverket som er på kasserna her.

Så problemet er rett og slett å få delt internett, til det eksisterende nettverket jeg har satt opp på pcen. Men det går kanskje ikke å ha flere laptoper koblet til min kanskje? De vil kanskje ikke få forskjellige ipadresser hver?

Endret av moshpit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...