Krankemot Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Skal ut i morgen å ta bilder. har fått med en blitz, men aner ikke hvordan den brukes? hva er de forskjellige "lokkene" man kan putte foran til, og innstillinger osv... Jeg har Nikon D70 og SB-800 blitz.. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Still blitz og kamera på TTL-lysmåling så er mye gjort. Den delvis gjennomsiktige 'toppen' som følger med SB-800 kan være lurt å ha på hvis du ikke skal bruke blitzen over store avstander; lyset blir nemlig mye mykere da. Er du inne og det er hvitt tak bør du vinkle blitzen skrått opp mot taket slik at lyset reflekteres derfra og gir et mye jevnere lys. Men det aller aller viktigste er selvfølgelig: Ta noen testbilder først så du får litt føling med hvordan ting funker. Det er få ting som er mer håpløst enn folk som har hatt utstyr tilgjengelig en dag eller to før de faktisk skal bruke det og ikke engang har giddet å prøvekjøre det på forhånd... Endret 7. november 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Les og lær. Instruction manual SB-800 Kjapp guide med forskjellige teknikker PS Begge disse følger med når du kjøper en SB-600/800... Edit oppdatert link Endret 7. november 2006 av Oceanborn Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Ouch, låner blitz fra skolen, og har derfor hverken manual, guide, eller tid til å leke meg :/ Har noen timer i morgen hvor vi skal ta naturbilder. "Inni" Blitzen er det okså noe man kan dra ut, og legge foran blitzen, hva er den til? Siden bildene skal være "mystiske" bør vi klare å få til noen skygger og sånt, kan jeg få til det med blitzen på noen måte? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 "Inni" Blitzen er det okså noe man kan dra ut, og legge foran blitzen, hva er den til?Den er for å spre lyset, spesielt hvis du har en kraftig vidvinkel. Siden bildene skal være "mystiske" bør vi klare å få til noen skygger og sånt, kan jeg få til det med blitzen på noen måte?Skal du ha spennende lyssetting så burde du ta blitzen av kameraet og bruke den trådløst. Det er forklart i flere tråder hvordan man gjør det. Det er nesten umulig å finne ut av uten bruksanvisning. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Om man skal ha trådløs blits må man vel ha 2 blitz? en master på kameraet som tar bildet, og ett utenfor. Vi har med en kamera med SB-800, kan vi sette de opp mot hverandre? Jeg skal se om jeg finner svar på noe på forumet ellers også Må også takk for linkene til pdf filene de var til stor hjelp Lenke til kommentar
engekri Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Ser du går medier og kommunikasjon. Jeg ville spurt en av lærerne som underviser i foto om å fått løitt starthjelp. Hvilken type bilder skal dere ta? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Pek aldri, aldri, aldri blitzen rett på subjektet når den er montert på kameraet. Det blir nesten uten untak helt jævlig. SB800 har så vidt jeg husker et innebygget "bounce card", som er finfint til å myke opp lyset med. Trekk kortet opp og tilt blitzen 45 grader opp. Diffuseren (den myke plastgreia) er også finfin å bruke i store rom. D70 kan styre SB800 trådløst med den innebygde blitzen, så du trenger ingenting ekstra for å få litt far-out effekter. Edit: With Canon you can't: Endret 7. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Et lite spm; jeg har en Nikon D50 og SB-800. Kan jeg kjøre SB-800 som slaveblitz ved at den trigges av blitzen på kameraet? Ikke meningen å kapre tråden... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Et lite spm; jeg har en Nikon D50 og SB-800. Kan jeg kjøre SB-800 som slaveblitz ved at den trigges av blitzen på kameraet? Ikke meningen å kapre tråden... 7240091[/snapback] Nope. D50 har ikke commander mode på den innebygde blitzen, så SB800 i slavemodus kommer til å bli utløst av i-TTL-preflash. Du må ha en SB800 eller Sigma EF500 DG (og sikkert noen fra Metz) på kamera i tillegg. Endret 7. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Ser du går medier og kommunikasjon. Jeg ville spurt en av lærerne som underviser i foto om å fått løitt starthjelp. Hvilken type bilder skal dere ta? 7240021[/snapback] Opprinnelig trengte vi egentlig ikek å bruke blitz på bildene våre, men vi skal bruke de for å skape blant annet skygger. oppgaven lød (ikke helt ordrett) Dere skal ta natur/landskapsbilder som skal være mystiske, dere kan ha skikkelser i bakgrunnen, gjerne i forvridde positurer, men det skal ikke være et bærende element. det kan være både være nærbilder, og det motsatte (husker ikke ordet ) Vi fikk som tips å bruke blitz som et virkemiddel for å kaste skygger. Han nevnte også noe om reflektorer... Vi skal ta bilder til en danseoppvisning... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 CWalken på forumet har gjort noen utrolig tøffe portretter med trådløs blitz... Sjekk portrettene hans av Torstein Hyl (et kreativt krapyl) og Carl I. Hagen, som ligger litt rundt om kring. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Hmm, prøver nå å sette kamera som commander og sb00 om slave, me fikser det ikke helt... har ikke helt forståt forskjelen på ttl og aa (?) EDIT: Nå fikk jeg til det og , men det er ikke mulig å ha repetive lysblink som slave? Takker for alle svarene, dere har virkelig hjulpet meg mye så langt Ikke se bort i fra at det kommer fler spørsmål Endret 7. november 2006 av Snobjorn Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Et lite spm; jeg har en Nikon D50 og SB-800. Kan jeg kjøre SB-800 som slaveblitz ved at den trigges av blitzen på kameraet? Ikke meningen å kapre tråden... 7240091[/snapback] Nope. D50 har ikke commander mode på den innebygde blitzen, så SB800 i slavemodus kommer til å bli utløst av i-TTL-preflash. Du må ha en SB800 eller Sigma EF500 DG (og sikkert noen fra Metz) på kamera i tillegg. 7240116[/snapback] Ja, men funker det ikke med i-TTL-preflash da? Er ikke sikker på om jeg forstår riktig her... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 SB-800 kan settes opp som dum slave så det er mulig det vil fungere med blitzen satt til manuell på D50 sånn at man ikke får noen preflash. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 SB-800 kan settes opp som dum slave så det er mulig det vil fungere med blitzen satt til manuell på D50 sånn at man ikke får noen preflash. 7241257[/snapback] Det er selvfølgelig helt riktig. Lenke til kommentar
superjon Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 SB-800 kan settes opp som dum slave så det er mulig det vil fungere med blitzen satt til manuell på D50 sånn at man ikke får noen preflash. 7241257[/snapback] Det er selvfølgelig helt riktig. 7241348[/snapback] Betyr dette at jeg kan bruke min søsters sb-800 trådløst med mitt ixus kamera?? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Betyr dette at jeg kan bruke min søsters sb-800 trådløst med mitt ixus kamera?? 7710299[/snapback] Såfremt Ixusen din har et modus hvor den ikke preflasher, så ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå