pax1 Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Hei! Trenger litt hjelp.... akkurat ferdig med å bygge en ny PC, og jeg prøver nå å få den opp. Har følgende: Abit AW9D-MAX HK MIST 500W Intel C2D E6600 2G PC5300 RAM 2xSeagate Barracuda 7200.10 SATA Club3D Radeon X1950XTX og en DVD-brenner I det jeg skrur på kommer det en 2-tone sirene, og hvis jeg prøver å boote fra CD starter den så vidt men skrur seg så av. Hva kan dette være? I følge LED-readout på HK går den til status FF som skal være Boot Attempt (Int 19h), så jeg tror alle POST testene er ok. På forhånd takk for hjelp og tips til å løse dette. Edit: I temperature monitor i BIOS indikeres det at CPU ligger rundt 70 grader.. det kan da ikke være normalt...? Har prøvd å feste på nytt den kjøleren som følger med CPU, og føler at den sitter bra, men... Noen tips pls? Endret 7. november 2006 av pax1 Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Det kan være at hovedkortet avleser RPM på CPU-vifta som for lavt, og dermed stenger automatisk ned. Noen vifter lar seg ikke avleses av BIOS, og løsningen blir da å slå av CPUFAN RPM Monitoring i BIOS. 70 grader rett etter en boot er for varmt, og det tyder på at CPU-kjølingen ikke er riktig. Vanlige feil er at kjøle-elementet ikke har god nok kontakt med overflaten på prosessoren (skjev montering), eller at pasta ikke er godt nok fordelt (eller for mye?). Noen glemmer faktisk å ta av eventuell beskyttelse-plast på prosessoren/kjøleren også... Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Det kan være at hovedkortet avleser RPM på CPU-vifta som for lavt, og dermed stenger automatisk ned. Noen vifter lar seg ikke avleses av BIOS, og løsningen blir da å slå av CPUFAN RPM Monitoring i BIOS. 70 grader rett etter en boot er for varmt, og det tyder på at CPU-kjølingen ikke er riktig. Vanlige feil er at kjøle-elementet ikke har god nok kontakt med overflaten på prosessoren (skjev montering), eller at pasta ikke er godt nok fordelt (eller for mye?). Noen glemmer faktisk å ta av eventuell beskyttelse-plast på prosessoren/kjøleren også... 7243488[/snapback] Vel.. jeg var og kjøpte meg litt ny kjøle-pasta i dag.. nå ligger den på ca. 35-37 idle.. Så enten hadde jeg ikke klart å feste den skikkelig til å begynne med, eller så var det noe problem med den eksisterende pastaen. Litt merkelig.. den var påsmurt heatsinken i 3 parallelle striper.. og instruksjonene sa at dette ikke skulle røres.. Uansett.. smørte det nye tynt på over hele heatsinken, så det ser ut til å være løst. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Nice oppsett (mangler bare grafikk kortet og Cpuen selv) Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Nice oppsett (mangler bare grafikk kortet og Cpuen selv) 7246333[/snapback] Takk Skal du hive deg på en 8800? Tenkte på det selv, men bestemte meg for å spare en tusenlapp (minimum) nå og så heller oppgradere om ca. 12 måneder da barnesykdommer kanskje er borte, drivere er på plass, spill bruker det etc... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå