Gå til innhold

Uføretrygd - virkelig et gode?


Anbefalte innlegg

Ja smoothie det du viser til her forandrer saken, for som sagt så ga dine innlegg et inntrykk av at 1/4 del av befolkningen hadde uføretrygd.

men det er klart at tar man med mødre som har permisjon pga små barn (noe som er lovfestet) og alle eldre som går av med pensjon og de som førtidspensjonerer seg (stadig flere som gjør) ja da får vi et økende tall og et tall som vil øke fortsatt i mange år.

årsaken er jo helt klsr, for om du ser på en familie fra før 1970 så var det slettes ikke uvanelig med både 6-7 og 8 barn, selv er vi 11 søsken, menst i dag er det 1 eller 2 barn. dermed må det bli ferre i jobb og flere på trygd.

Det som imidlertid er skremmende her er at det førsøkes å endre/frata disse menneskene sin rettmessige trygd en trygd de har betalt gjennom et langt yrkesaktivt liv og som det helt klart har krav på.

Er vi ikke istand til å opprettholde denne så får det gå utover de kommende generasjoner og ikke de som har betalt for seg, med det mener jeg at vi da får finne andre løsninger/pensjonsordninger for de neste generasjoner med holde fingrene av fatet og la de som har betalt for seg få det de har krav på .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som imidlertid er skremmende her er at det førsøkes å endre/frata disse menneskene sin rettmessige trygd en trygd de har betalt gjennom et langt yrkesaktivt liv  og som det helt klart har krav på.

 

Hvem forsøker dette? Jeg har iallefall ikke argumentert for å frata noen noe, jeg ønsker å snu en trend jeg ser på som farlig for næringslivet i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det som imidlertid er skremmende her er at det førsøkes å endre/frata disse menneskene sin rettmessige trygd en trygd de har betalt gjennom et langt yrkesaktivt liv  og som det helt klart har krav på.

 

Hvem forsøker dette? Jeg har iallefall ikke argumentert for å frata noen noe, jeg ønsker å snu en trend jeg ser på som farlig for næringslivet i fremtiden.

7277821[/snapback]

 

Enig i at trygdehelvete utgjør en "begravd" fare for næringslivet i fremtiden. Hva mener du de kan bidra med for å forebygge trenden?

Lenke til kommentar
Det som imidlertid er skremmende her er at det førsøkes å endre/frata disse menneskene sin rettmessige trygd en trygd de har betalt gjennom et langt yrkesaktivt liv  og som det helt klart har krav på.

 

Hvem forsøker dette? Jeg har iallefall ikke argumentert for å frata noen noe, jeg ønsker å snu en trend jeg ser på som farlig for næringslivet i fremtiden.

7277821[/snapback]

 

Nei jeg sier da heller ikke at du har vært for det,men visse partier og bedriftsledere har da vitterligen luftet dette.

Og som jeg sier det er greit å komme med en ny ordning som feks private forsikringer eller at bedriften forsikrer kollektivt sine ansatte,men det er da viktig at dette gjelder nye arbeidstakere og at de som pr i dag har betalt sin pensjon også får det de har krav på .

Lenke til kommentar
Det som imidlertid er skremmende her er at det førsøkes å endre/frata disse menneskene sin rettmessige trygd en trygd de har betalt gjennom et langt yrkesaktivt liv  og som det helt klart har krav på.

 

Hvem forsøker dette? Jeg har iallefall ikke argumentert for å frata noen noe, jeg ønsker å snu en trend jeg ser på som farlig for næringslivet i fremtiden.

7277821[/snapback]

 

Enig i at trygdehelvete utgjør en "begravd" fare for næringslivet i fremtiden. Hva mener du de kan bidra med for å forebygge trenden?

7277967[/snapback]

 

Vel, som jeg har påpekt tidligere, skape et reelt alternativ til trygd. Jeg har fokusert på servicenæringen, mest fordi det er lett å skape noe her samtidig som kravet til arbeidstakerene ikke trenger å være så veldig høyt. Her ser jeg helt først og fremst at staten omlegger f.eks. arbeidsgiveravgifter som er med på å hindre at bedrifter ansetter ferre mennesker, og bruker mer kapital på produksjon.

 

Jeg vil også legge til at det jeg ønsker er at de bygdene hvor tallet på antall trygdede er høye skal få en økende tertiærnæring. Ikke hovedsaklig pga det gir inntekter til de som ellers ville være trygdet, men også fordi slik næring er hva jeg legger under velstand i et samfunn. Dette er altså noe som påvirker ikke bare de som da kan jobbe, men også de som da får flere valgmuligheter blant tjenester.

 

Det som imidlertid er skremmende her er at det førsøkes å endre/frata disse menneskene sin rettmessige trygd en trygd de har betalt gjennom et langt yrkesaktivt liv  og som det helt klart har krav på.

 

Hvem forsøker dette? Jeg har iallefall ikke argumentert for å frata noen noe, jeg ønsker å snu en trend jeg ser på som farlig for næringslivet i fremtiden.

7277821[/snapback]

 

Nei jeg sier da heller ikke at du har vært for det,men visse partier og bedriftsledere har da vitterligen luftet dette.

Og som jeg sier det er greit å komme med en ny ordning som feks private forsikringer eller at bedriften forsikrer kollektivt sine ansatte,men det er da viktig at dette gjelder nye arbeidstakere og at de som pr i dag har betalt sin pensjon også får det de har krav på .

7278076[/snapback]

 

Jeg er med på retorikken din, men jeg ville ikke brukt den selv. Mest fordi det er umulig å spore hvor skattepengene dine ender opp og du vet derfor heller ikke hva det er du har betalt for. Men her tror jeg vi bare trenger å si oss uenige på akuratt dette punktet. Flott at det kommer flere konstruktive bidrag!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så mange som rundt halvparten av de som blir uføretrygdet har ingen påviselig sykdom.

Tja? Hva skal vi si til dette?

http://www.na24.no/naeringsliv/article808070.ece

7308899[/snapback]

 

Tja hva skal man si...? Man kan jo spekulere i at 1600000 kvinner går på lykkepillen. At fibromyalgi ikke lar seg bevise, at helsevesenet ikke jobber effektivt, at vi kanskje har endel leger som tenker avkastning heller enn forebygging, og helbred, at deler av arbeidslivet produserer menneskelige vrak...osv :)

Lenke til kommentar
Så mange som rundt halvparten av de som blir uføretrygdet har ingen påviselig sykdom.

Tja? Hva skal vi si til dette?

http://www.na24.no/naeringsliv/article808070.ece

7308899[/snapback]

- Våre funn er ganske overraskende. De som blir uføretrygdet blir det i stor grad på grunn av at de selv opplever at de har dårlig helse og nedsatt funksjonsevne, og ikke fordi de faktisk har en medisinsk påviselig sykdom, sier prosjektleder Arnstein Mykletun ved Folkehelseinstituttet til Aftenposten.

 

Det kommer ikke som noen overaskelse. Den erfaringen jeg har fra helsevesenet er at helseplagene ofte ikke er lette å oppdage eller påvise for en lege, at man ofte sier man har vondt her eller der og at legen ikke kan gjøre noe annet enn å tro på det han hører og prøve seg fram etter det. En belastningskade, slitasjeskade, leddplage, betennelse el.l., som ofte oppstår etter harde tak i arbeidslivet, er ikke alltid synlig i en røntgen eller MR-undersøkelse. Så det blir bare at man stoler på det som blir sagt, og det er den eneste måten det kan være på.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Om man har litt vondt i en lilletå så skal man jo selvsagt ikke jobbe, man skal istede sitte på ræve og tvinne tommeltotter mens man får penger fra staten. Vi må jo unngå fattigdom her i landet.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/09/526442.html

 

Her sier SV at mange uføre ikke er et problem. Så da kan vi vel bare lukke øynene og late som om alt er bra?

 

Løsningen er å få en ny regjering som tar problemet på alvor.

Lenke til kommentar

Har lest meg gjennom denne debatten og registrerer at tråden bærer preg av de samme reaksjoner og strømninger som allerede finnes i samfunnet, og som har blitt ihjeldebattert i en årrekke.

Det er svært uinteressant å lese at enkelte her inne synes det er skremmende å høre at så mange mennesker i dette landet er uføretrygdet. Burde ikke debatten dreie seg om å dykke ned i den uutforskede materien av bakenforliggende årsaker til at såpass mange mennesker blir uføretrygdet? Jeg snakker selvsagt om noe mer enn bare demografiske forskjeller eller nordmenns uvilje mot å slippe til de alvorligste og mørkeste markedsliberalistiske krefter inn i jobbmarkedet.

Hovedproblemet slik jeg ser det, hvilket man også kan lese konturene av i denne rapporten som det vises til i innledende post, er at unge mennesker i grisgrendte strøk sliter med selvrealisering. Dette syndromet gjelder ikke bare for unge i utkantsnorge, men kan også spores til forskjellige demografiske områder landet rundt. Jeg er overbevist om at nøkkelen til en lavere andel med uføretrygdede i landet kommer som et resultat av en storstilt satsning på utdanning, samtidig som at flere voksne som valgte feil i ung alder skal få muligheten til å selvrealisere seg ved hjelp av utdanning som igjen drar de over i yrker, der deres virkelige potensial får fritt spillerom og utfoldelse. NAV bedriver, utrolig nok, prøveprosjekter i enkelte kommuner i dette landet der voksne mennesker får støtte til å ta en utdanning som leder til en grad eller spesifikt yrke. Rapportene for prøveprosjektene er ikke klare enda, men jeg kjenner flere som er overlykkelige over tiltaket og Norge kan snart se frem til at vi får noen nye, meget motiverte førskolelærere inn i den norske arbeidsstyrken om få år.

Jeg tror løsningene ligger rett foran nesene våres, dessverre er altfor mange av oss for gammeldags og for lite visjonære til å gripe de mest genuine mulighetene i vår tid. Vi har overflod av problemfinnere i dette landet, men problemløseren er det faktisk vanskeligere å finne. Spesielt de aller flinkeste av dem, og ingen av dem sitter på statslønn…

Lenke til kommentar
Det er tydelig at det er for enkelt å få uføre trygd i dag. Kjenner flere slyer som får seg trygd kun fordi de ikke gidder å arbeide mer. Disse personene er helt friske og driver blant annet med harde, fysiske aktiviteter.

 

Jeg vet ikke om jeg ville sagt at det er for lett å få uføretrygd. Problemet er heller at (og dette kommer fram i DNs artikkel) terskelen for å gå på trygd har blitt lavere, det har blitt større sosialt akseptert. Ikke så rart heller, da jeg leste i aftenposten at det er flere muligheter for å tjene mer ved å bli trygded enn å være i jobb. Og dette er synd, fordi vi trenger et samfunn hvor flest mulig jobber og hvor verdiskapningen er høy. Vi må alltid produsere vår egen velferd og velstand, ingen kan gjøre dette for oss.

 

Flere muligheter for å tjene mer når du har uføretrygd enn når du er i arbeide??...

 

La oss se, hmmm, en uføretrygdet kan tjene mellom 50.000 og 60.000,- kr før han/hun får innskrenkninger i sin inntekt!

DVS sin trygd!

 

En uføretrygdets hverdag består av 24 timer, sånn omentrent det samme som hos den arbeidene?

 

Er uføretrygdede mere ettertraktet i arbeideslivet da?

Nei det kan ike se slik ut av NAV sine statistikker.

 

Har uføretrygdede mere i inntekt en arbeidende, gjerne grunnet sin høye utdanning og praksis?

 

Nei tvilsomt, uføretrygdede som arbeider i tillegg til trygd har mottatt ned mot 5 kroner timen her i kommunen, deres utdannelse er heller ikke spesielt høy.

 

Ja da må jo trygden være det bærende moment i den høye lønn?

 

Ja for de som bare mottar uføretrygd utgjør jo den 100% av inntekt, det gies uføretrygd som ung uføre som gjelder yngre mennesker som blir tidlig uføre uten å ha vært særlig i ordinært arbeide, ellers gjelder uføre ordinær.

 

Men! uføretrygd utgjør ca 55 - 66% av lønnen som personen hadde da han/hun ble uføretrygdet og den øker ikke i takt med lønnsøkninger, feriepenger utbetales heller ikke.

 

Da er det bare en konklusjon igjen!

 

Siden uføretrygdede da kan tjene mere enn arbeidende, må det være slik at arbeidende er noen latsabber, ikke har de også 24 timer i døgnet, men som oftest også bedre utdannelse, allikevel greier de ikke å komme så høyt i lønn som uføretrygdede!

 

Er det noen ennå som lurer på hvem som bærer det såkalte velferdssystemet på sin rygg?

 

Så hvorfor dette gnålet om uføretrygdede, hvis de virkelig jobber mere og tjener bedre enn vanlige yrkesaktive, er da dette også galt?

 

De betaler vel skatt?

 

De får avkortet sin trygd i forhold til inntekt utenom trygd!

 

Hva er da problemet annet enn at arbeidende ikke orker det samme eller er gode nok til å finne godt nok betalte jobber som uføretrygdede?

 

Forøvrig var jeg ikke enig med G Valla og LO i deres kamp mot B.H.Hansen, der Hansen ville la arbeidsgivere betale for utstøtting i arbeidslivet.

 

Svaret har vi delvis fått nå!

 

La næringslivet ta hovedtyngden av de sosiale kostnader, mener nå jeg da.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Det er tydelig at det er for enkelt å få uføre trygd i dag. Kjenner flere slyer som får seg trygd kun fordi de ikke gidder å arbeide mer. Disse personene er helt friske og driver blant annet med harde, fysiske aktiviteter.

Herregud, dette er jo ikke lov!!! Dette må du jo rapportere. Det er jo tygdemissbruk og det kan straffes med fengsel... Værste jeg har hørt på lenge!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men kan prøve å fortelle hva jeg synes om saken.

 

Jeg synes ting generelt er for enkelt her i Norge. For enkelt å få komme inn i landet, for enkelt få penger av staten, og rett og slett for enkelt å utnytte systemet vårt. Jeg er helt for hardere kår til innvandring(som obligatoriske norsk-kurs, fysiske og psykiske tester etc). Det samme gjelder trygd. Såklart skal man få støtte av samfunnet hvis man virkelig trenger det, men faktum er det at det finnes jobber for folk i rullestol, det finnes jobber for folk som er psykisk skadde og det finnes faktisk steder der du kan gi blod og få penger for det. Det er rett og slett en mulighet for de fleste i vårt land å hjelpe til på en eller annen måte for å få samfunnet til å funke. Disse menneskene har til en viss grad, hvis de gidder, mulighet til å ihvertfall delvis forsørge seg selv.

 

Vi har også de som har behov for daglig pleie, som for eksempel pensionister og alvorlig handikappede. Disse burde få den støtten de trenger og den hjelpen de trenger til å "komme seg igjennom livet". Andre mennesker som kan jobbe for seg, fortjener ikke all denne støtten.

 

Jeg, en ung, frisk og hardt arbeidende ungdom, har ikke lyst til å sitte i sofaen min og tenke at i dag jobba jeg i 8 timer til luselønn fordi staten tar halvparten og bruker på å gi til de som ikke trenger det og til å ikke reparere veiene våre. Jeg tror Norge trenger en reformasjon der ting blir mer kapitalistiske, og at de pengene vi gir til staten faktisk går til ting som ganger OSS. F.eks så synes ikke jeg at skattepengene mine skal gå til å betale for trygdesnyltere eller for å fikse opp veier etc. i nordnorge. Jeg synes at mine hardt opptjente skattepenger skal nytte lokalsamfunnet mitt og de største byene, iom at det er der jeg ferdes.

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Bra. Det er viktig at det bare er de som faktisk har krav på trygd og sosialstøtte som får det. Det øker tilliten til systemet.

Ja, det skulle bare mangle. Hvis det er tilfelle at mennesker som kan utføre tung fysisk aktivitet får uføretrygd, er dette helt sinnsvakt. Uføretrygden skal være en støtte ordning til folk som av forksjellige grunner ikke kan jobbe, ikke et tilbud til folk som er late. Galskap!

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men kan prøve å fortelle hva jeg synes om saken.

 

Ja, her var det mye bedriten arbeiderklassemoralisme. Hvorfor skal ting bli vanskeligere da? Når man har endel på trygd, så gjør jo det at arbeiderklassen og de fattige stiller sterkere. Tilgangen på arbeidskraft reduseres og siden man kan velge trygd istedet for å jobb så må arbeidsgiverne også behandle ufaglærte anstendig for at de skal gidde å jobbe for dem. Jeg ser ikke noe galt i dette, langt ifra. Ved å heve de minste lønningene og gi de andre mer sikkerhet om det skulle gå galt, så gavner det at folk går på trygd resten av samfunnet også, om enn i stor grad indirekte.

 

De fleste som er trygdet er uansett folk som er så gamle at de ikke uten videre får en ny jobb. De fleste som får uføretrygd er jo tross alt over 50 år gamle, og da er de uansett ikke så ettertraktet av arbeidslivet. Ihvertfall ikke i jobber som de ikke har drevet med tidligere.

 

Det at man skal kunne forsørge seg ved å gi blod er noe av det mest idiotiske jeg har lest! Så mye blod har rett og slett ikke en person! Det er dessuten ikke flusst av jobber for folk i rullestol heller. Sitter man i rullestol, så må man være smart for å fungere i arbeidslivet. Det er jo ikke mange jobber for folk som ikke kan gå hvor man ikke må bruke hodet. Synes også at Conflict undervurdere psykiske vansker. I andre land hvor man ikke har en skikkelig velferdsstat går det ofte dårligere med psykisk syke enn med handikappete.

Lenke til kommentar

Woooow, noen har misforstått meg litt. Det er stor forskjell på å komme fra arbeiderklassen og å være kapitalist. Min familie - eller meg personlig, for den saks skyld - er ikke på noen måte arbeiderklasse. Vi har to motorsykler, tre biler, to hus og likevel nok penger til å kose oss med en kald en i solnedgangen. Hvorfor skulle jeg ville gi bort litt av de godene for at andre mennesker som ikke har lyst til å jobbe, også skal ha slike goder?

 

Det jeg sier er at jeg ikke synes folk burde få penger med mindre de fortjener det. Jeg fortjener penger fordi jeg jobber hardt. Uføretrygdede fortjener penger fordi de må ha det for å overleve, og at uten denne trygden ville de rett og slett dødd. Problemet for meg - og mange andre - er at det er alt for mange som faktisk snylter på trygdeløsningen i landet her, og at de derfor ikke fortjener pengene de får. Late, inkompetente mennesker som heller gir opp og holder seg til et hverdag fylt av bingo, rullings og et karavanliv i stedet for et liv med mening, der man gir noe tilbake til samfunnet.

 

Angående det med å være psykisk syk, så er det jo noe i hodet, og noe som det finnes en løsning på. Jeg kan ikke akkurat si at det er mitt problem hvis ola nordmann er lei seg for at kona hans var utro og ikke vil jobbe. Med mindre det er noe alvorlig fysisk feil med han, kan han bidra på en eller annen måte, og dermed gjøre seg fortjent til lønna si.

 

Det er de av oss som føler at kommunisme er fint, men det er ofte underklassen som sier slikt. Som et medlem av den gruppen her i Norge som faktisk har bittelitt å rutte med, kan jeg ikke se noen fordeler med å gi pengene til de som ikke trenger dem.

 

Det med å gi blod var forresten bare en overdrivelse. Poenget var at så godt som alle kan klare å bidra på en eller annen måte, og dermed gjøre seg fortjent til pengene de får. Det er aldri for sent å lære en gammel hund nye triks - selv om hunden sitter i rullestol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...