Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med 2. verdenskrig

Anbefalte innlegg

Hei folks

Til torsdag skal jeg skrive engelsk stil og vi har på forhånd fått udelt oppgavene(og jeg har bestemt meg for hvem jeg skal ta) :w00t: Den går ut på at jeg skal skrive om en krig som usa har deltat/deltar i og dems rolle. Jeg skal skrive både argumenter for og mot at Usa "blander" seg inn. Er det noen som har noen argumenter mot at de skal blande seg inn, hva som er negativt med det? :) Hadde vært veldig fint :D

Mvh Petter

Endret av mom015
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med utgangspunkt i forskjellige tankesett kan du finne argumenter mot at nasjoner skal blande seg inn i konflikter med militærmakt. Et eksempel: pasifisme - "politisk-etisk oppfatning som prinsipielt forkaster enhver form for våpenbruk og krig og opplæring i dette."

Man kan kanskje argumentere med at krig er svært kostbart, hvorfor skulle man bruke ressurser og folk på noe slikt? Eller at de har et legitimeringsproblem, det vil si at de har få eller ingen gode grunner for å involvere seg. Hvis det er slik at de ikke kan forklare hvorfor de går i krig, bør de "få lov" til å gjøre det da? Finnes det egentlig gode grunner for å gå til krig med mindre det er snakk om forsvar, eller finnes det gode grunner i det hele tatt? Og hvem er det egentlig som bestemmer hva som er en god grunn eller en mindre god grunn?

I forbindelse med krigen i Irak, som fremdeles pågår, så var ikke verdensopinionen, representert ved FN, enige i at USA hadde gode grunner til å angripe Irak. Men det brydde USA seg lite om og angrep likevel. Senere har USA innrømmet at FN hadde rett.

Med tanke på overskriften din så er det viktig å huske at andre verdenskrig er, diskutabelt, den eneste konflikten siden 1940 der USA har blitt angrepet. Dermed kan det vanskelig argumenteres mot at de "blandet seg inn" i andre verdenskrig, med mindre man argumenterer med pasifisme.

Lykke til, du kan jo poste oppgaven din her når du er ferdig med den.

300px-WW2_TitlePicture_For_Wikipedia_Article.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...