enmannen Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Skal kjøpe laptop, men det er vel et generelt skjermkort-spørsmål. Hvis man ser bort fra spilling, har disse vanlige skjermkortene som kommer i laptoper noen som helst ytelsesfortinn da? (i forhold til integrert) Jeg tenker på ting som photoshop, rendring i 3d programmer, encoding av ting, desktop, eller hva som helst egentlig som ikke er spill. Hvis det er bare spill som drar nytte av gpu, så kan jeg vurdere å kutte det ut til fordel for noe annet. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Til windows XP så kjører det mer eller mindre alt på CPU av tegning på desktoppet, dette foregår jo på 2D nivå. Mange som bruker Linux har også innstalert Compiz/Beryl som er 3D desktop. Dette bruker skjermkortet ditt, men krever lite, så tviler på at du merker noen forskjell på gode 3D kort og de som blir solgt med i pakkeløsningene. Til Windows Vista er det en annen sak igjen. Der brukes også skjermkortet til tegning av desktoppet, for å avlaste CPU. De sier selv at dette ikke krever stort, og jeg tror at disse featurene kan lett skrus av. Ikke skyt meg hvis jeg har feil her. Er ikke 100% sikker Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Video akselerasjon avhenger av GPU. Lenke til kommentar
Winnetou Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 du kan også be 3d programmer om å rendre ting ved hjelp av GPU, men de fleste av disse programmene har også en option for å rendre via CPU, noe som uansett er å annbefale om du ikke har et "proff" kort.. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Rimelig sikker du ikke finner "proff" skjermkort på en bærbar til den prisen som OP tenker på For å være rimelig sikker på at video akselerasjon er implementert, så velg en bærbar med ATI eller nVidia brikke. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Windows Vista skal bruke 3D-rendring på desktop, med sitt såkalte "Aero Glass" theme. ATI også lar deg bruke GPU-kraft til å encode filmer. I 3D-programmer brukes vel OpenGL 3D rendringen som de fleste GPUer i dag støtter, mer eller mindere. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) 3D Studio Max er et flott eksempel på at skjermkortet ikke gjør en dritt annet enn å tegne hva som er i viewport til en hver tid. Rendringen er kun CPU-basert. Nå har nVidia utviklet en 3-parts rendermotor (for å rendre med GPU)som via enda en 3-parts beta-software kan integreres i 3DSMax, men denne er foreløpig så buggete at det er nærmest umulig å bruke. edit: for å unngå misforståelser, utsagnet her var ment kun for 3DSMax - Om det er slik i andre programmer har jeg ikke erfaring med. Endret 7. november 2006 av KriFos Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Er faktisk en del GPU arbeid med 2D desktop arbeid og, men ikke langt paa naer saa krevende som 3D. Flytting av vinduer, skalering, video avspilling o.l. Gaa inn i drivern og skru av aksellerering for aa se hvor kjipt det blir om CPU'en skal gjoere alt arbeidet. Paa den andre sida klarer de fleste integrerte grafikk kortene heldigvis denne jobben :-) Endret 7. november 2006 av Flippo Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Mitt Intel GMA 950 duger kjempefint til alt av desktopbruk (inkl beryl/compiz) utenom rendring av h.264 videofilmer i 1080p opplausninga. Her bør ein ha eit skikkeleg skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå