Gå til innhold

GPU noe å si for annet enn spill? Rendring?

enmannen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe laptop, men det er vel et generelt skjermkort-spørsmål.

Hvis man ser bort fra spilling, har disse vanlige skjermkortene som kommer i laptoper noen som helst ytelsesfortinn da? (i forhold til integrert)

Jeg tenker på ting som photoshop, rendring i 3d programmer, encoding av ting, desktop, eller hva som helst egentlig som ikke er spill.

Hvis det er bare spill som drar nytte av gpu, så kan jeg vurdere å kutte det ut til fordel for noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til windows XP så kjører det mer eller mindre alt på CPU av tegning på desktoppet, dette foregår jo på 2D nivå.

Mange som bruker Linux har også innstalert Compiz/Beryl som er 3D desktop. Dette bruker skjermkortet ditt, men krever lite, så tviler på at du merker noen forskjell på gode 3D kort og de som blir solgt med i pakkeløsningene.

Til Windows Vista er det en annen sak igjen. Der brukes også skjermkortet til tegning av desktoppet, for å avlaste CPU. De sier selv at dette ikke krever stort, og jeg tror at disse featurene kan lett skrus av.

Ikke skyt meg hvis jeg har feil her. Er ikke 100% sikker :(

Lenke til kommentar

3D Studio Max er et flott eksempel på at skjermkortet ikke gjør en dritt annet enn å tegne hva som er i viewport til en hver tid. Rendringen er kun CPU-basert.

Nå har nVidia utviklet en 3-parts rendermotor (for å rendre med GPU)som via enda en 3-parts beta-software kan integreres i 3DSMax, men denne er foreløpig så buggete at det er nærmest umulig å bruke.

edit: for å unngå misforståelser, utsagnet her var ment kun for 3DSMax :) - Om det er slik i andre programmer har jeg ikke erfaring med.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Er faktisk en del GPU arbeid med 2D desktop arbeid og, men ikke langt paa naer saa krevende som 3D. Flytting av vinduer, skalering, video avspilling o.l. Gaa inn i drivern og skru av aksellerering for aa se hvor kjipt det blir om CPU'en skal gjoere alt arbeidet. Paa den andre sida klarer de fleste integrerte grafikk kortene heldigvis denne jobben :-)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...