Gissan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Heihei! Installerte nettopp Ubuntu på en venns maskin, men nå lurer vi på om skjermkortet er installert ordentlig? Hvordan kan jeg sjekke det? Pleier skjermkort-drivere å installere seg selv sammen med Ubuntu? Hilsen, tissedam! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Skriv glxinfo i terminal, grav deg frem til direct rendering, sier den : yes. Så er alt i orden. Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det følger med en slags standard driver, men du bør installere ny driver for å få bedre ytelse. Hvis du har Nvidia skjermkort er dette ikke noe problem. da er det bare å skjekke http://ubuntuguide.org Hvis det er ATI eller noe annet finner du nok en guide på http://ubuntuforums.org Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Skriv glxinfo i terminal, grav deg frem til direct rendering, sier den : yes. Så er alt i orden. 7238160[/snapback] Den sier no.. Det gjør min også, men jeg har ikke noe problemer med ytelsen.. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 tissedam: har du betadriveren inne? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 tissedam: har du betadriveren inne? 7238226[/snapback] Jeg har ikke gjort annet enn å installere Ubuntu, og prøve meg fram med Beryl. (på min venns maskin). Eller mener du min? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 tissedam: har du betadriveren inne? 7238226[/snapback] Jeg har ikke gjort annet enn å installere Ubuntu, og prøve meg fram med Beryl. (på min venns maskin). Eller mener du min? 7238243[/snapback] Som nevnt over... gå inn på "hjelp" under meny greie i Ubuntu. Så finner du den delen som omhandler video, er det Nvidia eller ATI er saken biff. Intel går automtisk. Tviler på beta levers med Ubuntu så han har sikkert orginalt. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 tissedam: har du betadriveren inne? 7238226[/snapback] Jeg har ikke gjort annet enn å installere Ubuntu, og prøve meg fram med Beryl. (på min venns maskin). Eller mener du min? 7238243[/snapback] Som nevnt over... gå inn på "hjelp" under meny greie i Ubuntu. Så finner du den delen som omhandler video, er det Nvidia eller ATI er saken biff. Intel går automtisk. Tviler på beta levers med Ubuntu så han har sikkert orginalt. 7238288[/snapback] Jeg har intel-skjermkort, men min venn har Nvidia. Må jeg gjøre noe mer da? Jeg vet hva han må gjøre (refererer til ditt tidligere innlegg) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Vel skolelaptopen som jeg nettopp lå inn 6.10 på har Intel og den satt opp alt selv. Spiller 1.6 på skolen. Etter et mislykket forsøk på installere Xgl på den fikk jeg aldri direct rendering til å fungere igjen. http://www.intellinuxgraphics.org/ Endret 7. november 2006 av chills Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Når du kjører xgl exstension så får du Direct rendering: NO Men hvis du bruker betadriverne å kjører beryl på AIXGL så får du direct rendering: YES Tissedam: Hvis kompisen din ikke har lagt inn drivere så vil ikke Beryl fungere (hvis han ikke har intel, men han har nvida som du skriver). Vet ikke om AIXGL støttes av drivere som ligger i standard-pakkebrønnene enda. Jeg bruker beta 9625 pakken for nvida som jeg har lasta ned manuellt. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Når du kjører xgl exstension så får du Direct rendering: NO Men hvis du bruker betadriverne å kjører beryl på AIXGL så får du direct rendering: YES Tissedam: Hvis kompisen din ikke har lagt inn drivere så vil ikke Beryl fungere (hvis han ikke har intel, men han har nvida som du skriver). Vet ikke om AIXGL støttes av drivere som ligger i standard-pakkebrønnene enda. Jeg bruker beta 9625 pakken for nvida som jeg har lasta ned manuellt. 7238808[/snapback] Vil ikke CS fungere uten denne driveren? Hvor finner jeg den? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 tror du må ha drivere for å kjøre CS ja..Beta drivere finner du her Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 ser ut som disse driverne ikke lengre er de nyeste for nvida... HER ER DE NYESTE Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) ser ut som disse driverne ikke lengre er de nyeste for nvida... HER ER DE NYESTE 7239158[/snapback] Var jo ikke akkurat vanskelig heller da? Laste ned .run-filen, og skrive sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9629-pkg1.run i terminal? Endret: Kanskje ikke så alt for lett for en noob som meg.. marcus@marcus-laptop:~$ sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9629-pkg1.run sh: NVIDIA-Linux-x86-1.0-9629-pkg1.run: Ingen slik fil eller filkatalog Hjelp ? Endret 7. november 2006 av tissedam Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hehe...ikke slik med beta driveren og jeg tror denne releasen skal innstalleres på samme måte som betadriveren..denne ble sluppet i dag og jeg har ikke sett noen howto på hvordan man innstallerer den enda..Ganske sikker på at den heller ikke har kommet i edgy/dapper repos enda.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Hehe...ikke slik med beta driveren og jeg tror denne releasen skal innstalleres på samme måte som betadriveren..denne ble sluppet i dag og jeg har ikke sett noen howto på hvordan man innstallerer den enda..Ganske sikker på at den heller ikke har kommet i edgy/dapper repos enda.. 7239241[/snapback] Kan jeg følge denne guiden? http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...er_.28NVIDIA.29 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Vet ikke..den er for betadriveren men det kan være samme framgangsmåte..jeg leter på noen forum for å finne svar, men står ikke så mye om det ettersom driveren kom i dag..jeg venter ihvertfall å innstallere før noen andre har prøvd det Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Vet ikke..den er for betadriveren men det kan være samme framgangsmåte..jeg leter på noen forum for å finne svar, men står ikke så mye om det ettersom driveren kom i dag..jeg venter ihvertfall å innstallere før noen andre har prøvd det 7239307[/snapback] Finnes det noe jeg kan installere i dag, som funker? Trenger ikke være den nyeste driveren.. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 hvis du kikker i det avsnittet ovenfor betadriveren i den guiden du posta 2 poster ovenfor så får du standardmetoden å innstallere driverne på.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 hvis du kikker i det avsnittet ovenfor betadriveren i den guiden du posta 2 poster ovenfor så får du standardmetoden å innstallere driverne på.. 7239377[/snapback] Jeg har da gjort den største tabben i Ubuntus historie (tror jeg da). Installerte akkura det som stod i linken jeg postet isted (ja, du leste rett, beta-driveren). Alt er messed up nå, og "startx" funker heller ikke. Får beskjed om at NVIDIA-driveren ikke ble skikkelig loadet. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå