lokeland Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg har for tiden bare Windows XP på min PC. Men har kikka mye på Ubuntu og etter alt for mange timer med leking i Ubuntu på CD er det på tide og installere det. Det passer egentlig ganske bra siden jeg skal reinstallere Windows også. Greia er at jeg ønsker å kunne bruke Windows og Linux samtidig! Er det mulig? Har hørt litt om dualbooting, og lurer på om det er det jeg er ute etter? Det hadde vært fint med en liten praktisk forklaring på hvordan jeg gjør det også. Jeg har en harddisken på 250gb og jeg kan gi Ubuntu 20gb av den. Grunnen til at jeg ikke vil gå ifra Windows er selvfølgelig hovedsakelig pga. spill. Men også Photoshop osv. som er programmer vi bruker på skolen. I tillegg kan jeg ikke klare meg uten FruityLoops og Reason! Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Er ikke noe problem i det hele tatt. Det greieste er å legge in windows før ubuntu. Windows har det med å fucke opp boot loaderen som følger med linux som gjør at du kan velge mellom Linux og windows ved oppstart. Men dette går helt fint hvis du bare legger inn windows først. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Det er også greit med en liten partisjon på 10-20gb som er FAT32 siden linux ikke kan skrive til NFTS, sett at ikke "c" er FAT32 da. Greit å ha tilgang (Skrive & lese) til musikk og film fra begge OS. Endret 7. november 2006 av chills Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Lurer litt om det er mulig å starte opp begge samtidig, helt automatisk? Eller er det alt for systemkrevende? Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Normalt sett er det vel hvertfall ikke mulig. Om man kan få det til aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Lurer litt om det er mulig å starte opp begge samtidig, helt automatisk? Eller er det alt for systemkrevende? 7238262[/snapback] Normalt sett er det vel hvertfall ikke mulig. Om man kan få det til aner jeg ikke. 7238281[/snapback] Virtual Machine er da tingen for deg. Du kan nok ikke starte begge OS samtidig. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Okey, så jeg må altså bytte etter hva jeg skal gjøre? Off, kan bli litt slitsomt inniblandt vil jeg tro.. =S Lurer litt på det her med temaer og såntno til Ubuntu. Hvilke sider er å anbefale om jeg ønsker å finne temaer til Ubuntu? Edit: Virtual Machine? Kan noen også fortelle meg litt om Wine? Endret 7. november 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Wine gjør at du kan kjøre windows programmer under linux. Steam f.eks funker fint, sammen med CSS og 1.6. Cedega gjør vel alle spill mulig. http://en.wikipedia.org/wiki/VMware Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor (bilde) Endret 7. november 2006 av chills Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Okey, da gjenstår bare Adobebølinga, Fruityloops og Reason. Det kjører Wine? Og lager Wine et eget virtuelt Windowsmiljø eller kjører det en eksisterende Windows på disken? Endret 7. november 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 En "virtuell" drive_c Bare trykk ls .wine i terminal så skjønner du vel det. Wine finner du forresten i pakkesystemet til Ubuntu hvis det ikke ligger inne. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Tusen takk! =) Skal fjerne Windows nå, men skal ta backup av en del ting og tang. Hvordan takler Ubuntu det med mapper om jeg brenner filene i forskjellige mapper på CD? Er det noe jeg burde tenke på? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Det går nok fint. Men husk at det kan være greit å ha en felles partisjon(fat32) mellom linux og windows. Siden windows => NTFS Linux => Ext3 Angående wine, det er ingen garanti for hva som virker... Steam funker fint, CS 1.6 også. Men tiltider skjer det ting som ingen kan forklare. Installer windows først, start Ubuntu som live cd og se deg rundt. Endret 7. november 2006 av chills Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Okey, tar en kjangs! Men hvordan får nå formatert systemet slik at det er klart for installasjon av Ubuntu? Har tidligere gjort det med Windows-CDen. Har floppy. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Ingenting. Alt skjer via Ubuntu Live CD. Etter du installerer windows, installerer du windows på en liten partisjon sparer du deg en del formatering, hvis ikke må linux reformatere alt windows gjorde om til NFTS uansett. Når windows funker gjør du følgende: Putter Ubuntu cd i cdromet, og hele systemet starter fra cden begrenset selvfølgelig. På skriveborde ligger en install med mulighet til å resize/formatere partisjoner som du vil. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Kjører nå Linux og Windows uten problemer. Har ikke nett på min PC for tida, så det er lite jeg får installert før helga.. =/ Begynner å skjønne at Linux er relativt avansert, men jeg er sta! =) Sliter litt med forvirring innenfor ting som KDE, Gnome, Openbox osv... Finnes det en side som forklarer dette? Lurer også på hvor jeg kan laste ned temaet til Ubuntu? Kan jeg bruke KDE-temaer? Og hvordan kan jeg modifisere desktopen enkelt? Ønsker transparente vinduer og gjerne noen desktop "widgets" som f.eks. klokke, tempmåler (for CPU osv..) osv. Edit: Fant ut nå at det er GNOME Ubuntu bruker. Er det mulig å bytte til KDE? Er det hensiksmessig? Edit: Kikker på art.gnome.org, men skjønner ikke hva som Window Borders & Application Theme er og hva forskjellen er. Trodde man installerte komplette temaer? Blir mer og mer forvirra i Linuxjungelen, men en gang må man jo lære! =) Endret 8. november 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Hvis du er interisert i themes (window borders) og at du vil ha transperente vinduer bør du kanskje prøve Beryl..2 fluer i en smekk.. Installsjon av Beryl er vel ikke av det letteste for en nybegynner da.. Anbefaler å leke litt med OS`en og lær nye ting (the basics). Syns det er bra at du er sta, for da får du til ting.. Ser det er noen nybegynnere på forumet som gir opp Linux når de ser et problem, jeg ser på problem som en utfordring. Da går alt mye lettere! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Har kikka på Compiz/Beryl Driver å lærer meg diverse kommandoer og hvordan jeg i det hele tatt bruker CLI. I tillegg kikker jeg litt på bash som var litt spennende! =) Kan bli god venn med bash! Installasjonen av Compiz/Beryl så litt avansert ut, men skal prøve etter at jeg har installert grafikkdriverne, om jeg får det til. Når jeg kommer hjem tenkte jeg at jeg skulle prøve å installere et nytt tema og leke meg litt i CLI for å lære meg kommandoer. Har men minnepenn på skolen, så skal overføre diverse guider og programmer/filer hjem så jeg kan surre litt! =) Linux er en trussel mot leksene.. =S Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Sliter litt nå med å få installert MP3 codec. Har ikke internett på min PC for tiden, så det gjør ting litt vanskeligere. Mener også å huske at det fantes en side med populære programmer i Windows de tilsvarende programmere for Linux. Noen som husker? Edit: Må bare nevne at jeg begynner å bli irritert over at internettoppkobling er såpass "vitalt"! Edit: Lurer på om det mulig å laste ned pakkene og få Package Manager til å åpne de lokalt fra disken? Edit: Leste at det skulle gå med Ubuntu-CDen, men fant lite interessant der.. =/ Prøver å finne ut måter å laste ned f.eks. universe på, men det skulle vise seg og ikke være så enkelt. Endret 8. november 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Du må nok skaffe deg internett før codecs. En veldig enkel måte å installere det på er ved hjelp av Automatix. Automatix er et program som du kan velge forskjellige codecs og andre nyttige programmer som du vil installere. Du finner Automatix på http://www.getautomatix.com/ Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Men selv om du har automatix må du ha internett..automatix setter bare opp pakkebrønner og automatiserer innstallering av pakker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå