Gå til innhold

Jeg vil flytte ut men ikke langt

storken

Anbefalte innlegg

Ja, da har det seg slik at vi flyttet i sommer, jeg gled raskt inn i vennegjengen osv, men nå skal mamma og pappa skilles.

Og jeg greier rettogslett ikke være i huset, krangling nå og da og 3 lillesøstre.

så da lurer jeg på, Om jeg flytter ut og 4km fra mamma og pappa kan jeg da få borteboerstipend?

Jeg vil nemlig ikke bytte skole, trives veeldig gost i klassen min :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt:

* skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet

* reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur

* det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming

Ser nok ikke sånn ut, dessverre ;)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke nødvendigvis å flytte over 4km bare for å få borteboerstipend. Legg ved søknaden et lite skriv på hvorfor du vil flytte - problemer i hjemmet. Dette er mer enn god nok grunn og du får nesten helt garantert borteboerstipend. Har kompiser som har flyttet bare 400 meter og de får også borteboerstipend. Er ikke så strengt her i Bergen ihvertfall. Lykke til! Hjelper alltids godt å komme seg ut av et kaotisk hus :)

- hsds

Lenke til kommentar

Brevet sender du med søknaden din. Søknad for borteboerstipend kan du få på Lånekassen sitt kontor eller så har de det som oftest på skolen din. Bare sleng søknad og brevet i en konvolutt og send det inn til Lånekassen enten ved å gi det til skolen din som sender det videre - eller post det. Går som oftest fort nok ved å bare gi det til de på skolen din som har ansvaret for dette.

- hsds

Lenke til kommentar

Det må du gjerne ha ja.. Akkurat der er jeg ikke 100 % sikker - men vil tro at du allerede må ha flyttet ut.. Det er det som er litt dumt med lånekassen. For ifra du sender inn til du får svar kan det fort gå en måned eller to. Men så får du også et fint startbudsjett på den første utbetalingen som kan dekke eventuelle penger du måtte ha lånt til leie for de månedene søknaden din har vært inne til behandling.

- hsds

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...