Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 ADSL rootermodem på en linje. Setup på rooter?

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå koble 2 ADSL modem på linja her. Men hvordan skal jeg sette opp det nye modemet.

Jeg har ett speedtouch 546T Rootermodem som jeg fikk fra telenor.

Nå har jeg kjøpt ett Billion BiPAC 7300 ADSL/+2 Rootermodem.

Jeg klarer ikke få satt opp det nye modemet. Det går ikke med Telenor CD'n. Og jeg har prøvd i en time å få konfigurert den så likt som det andre som mulig, bare med annen IP (har prøvd med samme også)

Jeg har bare ett modem på linja av gangen under konfigurering for å sammenligne på 2 pcr. (har ikke 2 veggplugger akkurat her og gidder ikke løpe fram og tilbake)

Men er det i det hele tatt mulig å ha 2 Rootere på samme linje? Bare spør selv om jeg er ganske sikker på at det skal gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan i hvert fall ikke ha 2 ADSL-modem tilkoblet samme linje samtidig ...

Hvilke IP-adresser er du snakker om?

Ikke regn med at Telenor-CD'en fungerer med annen hardware enn den som leveres fra Telenor. Du må nok sette opp Billion-modemet manuelt. Og der er det en del innstillinger som ikke akkurat er innlysende - og de kan variere fra sentral til sentral.

Lenke til kommentar

Det burde vel gå hvis jeg gir modem'a (gateway) forskjellige IP adresser?

Og setter resten likt, med samme setup o.l.

Men vi har 2 linjer her, er det da mulig å sette en på den linja vi ikke har ADSL på og da ikke få problemer med telenor? Eller kommer telenor på døra og ber oss betale dobbel pris fordi vi bruker 2 linjer på internet?

I tillegg betaler vi for mye mere enn de kan levere så hvis vi setter opp ett modem på hver linje vil vi få det vi betaler for.

Så saken er vil det gå (det vil vel funke for vår internet), uten at telenor kommer på døra?

Lenke til kommentar

Du har en adsl linje?

Da kan du kun ha 1 modem.

Skal du ha flere linjer så må du bestille det på

andre trådpar som evnt er i huset.

2 Linjer? Hvis det er isdn du mener (2 tlf nr) så er du kun 1 trådpar

som er i bruk.

Hvis du har 2 linjer som er adskilt så vil du fremdeles ikke få

2 adsl linjer for den andre er ikke koblet til internett, kun tlf.

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

En telefonlinje er ikke det samme som en ADSL-linje. Dvs., du kan ikke koble et ADSL-modem til en hvilken som helst telefonlinje og koble deg til internett. Det må være noe i den andre enden av linjen - dvs. i sentralen - som gjør det motsatte av ditt ADSL-modem. Hvis det ikke er noe der, så har du bare en enkel telefonlinje.

To ADSL-modem kan ikke kobles til samme telefonlinje samtidig. Da vil de bare skape forstyrrelser for hverandre og ingenting vil fungere.

Du får velge hvilket modem du vil bruke.

Det fra Telenor er vel greit nok, og du kan få support på det fra Telenor.

Lenke til kommentar
Du har en adsl linje?

Da kan du kun ha 1 modem.

Skal du ha flere linjer så må du bestille det på

andre trådpar som evnt er i huset.

2 Linjer? Hvis det er isdn du mener (2 tlf nr) så er du kun 1 trådpar

som er i bruk.

7237754[/snapback]

2 trådpar, men det må da være mulig å ha 2 modem på linja jeg får jo ikke noe raskere linje av den grunn, Bare at jeg vil ha ADSL to plasser uten å legge ekstra kabel overalt. :thumbdown:

Lenke til kommentar
En telefonlinje er ikke det samme som en ADSL-linje. Dvs., du kan ikke koble et ADSL-modem til en hvilken som helst telefonlinje og koble deg til internett. Det må være noe i den andre enden av linjen - dvs. i sentralen - som gjør det motsatte av ditt ADSL-modem. Hvis det ikke er noe der, så har du bare en enkel telefonlinje.

To ADSL-modem kan ikke kobles til samme telefonlinje samtidig. Da vil de bare skape forstyrrelser for hverandre og ingenting vil fungere.

Du får velge hvilket modem du vil bruke.

Det fra Telenor er vel greit nok, og du kan få support på det fra Telenor.

7237764[/snapback]

Og hva slags forstyrrelser er det snakk om, jeg ville nå tro at det blir som på et nettverk, at man må ha 2 forskjellige IP adresser på de pcn'e man skal ha på.

Sånn at hvis jeg setter opp forskjellig IP på modemene så vil jeg få linje, men da er det vel som med telefon at man ikke kan ringe 2 plasser samtidig, på samme linje.

Lenke til kommentar
2 trådpar, men det må da være mulig å ha 2 modem på linja jeg får jo ikke noe raskere linje av den grunn, Bare at jeg vil ha ADSL to plasser uten å legge ekstra kabel overalt. :thumbdown:

7237773[/snapback]

Må og må ..... du kan jo ønske at det skal være slik, men det forandrer ikke noe på hvordan det faktisk er.

Hvis du vil ha internett-tilgang flere steder uten å legge opp kabel, da kan kanskje et trådløst aksesspunkt være en tanke?

Lenke til kommentar

Jeg er nokså sikker på at det ikke går å koble to ADSL-routere parallelt hvis du planlegger å benytte disse samtidig. Om du derimot klarer å få til samme konfigurasjon på begge kan det godt hende du kan bruke begge, men bare én av dem om gangen.

En bedre løsning er å koble din eksisterende ADSL-router til en switch. Da kan du benytte begge PC'ene samtidig.

Om internett likevel ikke fungerer samtidig for begge PC'ene kobler du ADSL-routeren til en ny router, og denne igjen til en switch.

Lenke til kommentar

7237773[/snapback]

Må og må ..... du kan jo ønske at det skal være slik, men det forandrer ikke noe på hvordan det faktisk er.

Hvis du vil ha internett-tilgang flere steder uten å legge opp kabel, da kan kanskje et trådløst aksesspunkt være en tanke?

7237800[/snapback]

Har trådløst men det fungerer ikke der vi har kontor, pga noe armeringer i vegger. som signalene ikke kommer gjennom.

Så da blir det til at jeg ikke kan ha 2 modem på samme linje. Men kan det være ADSL linje på den andre telefon linja? Eller er det bare ikke det?

Er det mulig å gjøre sånn at man mister internet på det ene modemet når man starter det andre, altså internet til allemann, og når man starter kontorinternet så skrur den andre seg av.?

Lenke til kommentar

Du har nok ikke forstått helt hvordan adsl virker.

Prøver kjapt her:

Fra tlf sentral går det kobber til huset.

Internet går via fiber til tlf sentral.

Så når du bestiller adsl så kobler de internet inn på tlf linjen (kobber ledningen)

Så spilter du signalet i huset slik at du får adsl og tlf separert

via samme ledning.

Så når du kobler 1 modem på en tlf linje som ikke er koblet til

internet i sentralen så vil du ikke få kontakt.

Lenke til kommentar
Og hva slags forstyrrelser er det snakk om, jeg ville nå tro at det blir som på et nettverk, at man må ha 2 forskjellige IP adresser på de pcn'e man skal ha på.

Sånn at hvis jeg setter opp forskjellig IP på modemene så vil jeg få linje, men da er det vel som med telefon at man ikke kan ringe 2 plasser samtidig, på samme linje.

7237793[/snapback]

ADSL-trafikken over telefonlinjen foregår ikke som over et datanettverk.

Det du prøver å oppnå kan sammenlignes med å føre to uavhengige samtaler over en og samme linje samtidig. Du vil ha store problemer med å høre hva din samtalepartner sier pga forstyrrelsene fra de andre.

Vel, det er egentlig verre, fordi "signaleringen" mellom ADSL-modem og DSLAm (i sentralen) må følge en bestemt protokoll, og dette blir bare rot hvis du plutselig har to modem som begge forsøker å snakke med DSLAM'en.

Lenke til kommentar
Du har nok ikke forstått helt hvordan adsl virker.

Prøver kjapt her:

Fra tlf sentral  går det kobber til huset.

Internet går via fiber til tlf sentral.

Så når du bestiller adsl så kobler de internet inn på tlf linjen (kobber ledningen)

Så spilter du signalet i huset slik at du får adsl og tlf separert

via samme ledning.

Så når du kobler 1 modem på en tlf linje som ikke er koblet til

internet i sentralen så vil du ikke få kontakt.

7237857[/snapback]

Jeg har 2 separate linjer inn i huset. Begge telefonlinjer, men den ene bruker vi ADSL på og da betyr det at den ene linja er koble til Internet i sentralen da eller?

Jeg kan jo prøve på den andre linja og se om det er ADSL på den også, men trolig ikke ettersom hva du sier her. Jeg har forstått hvordan ADSL virker, bare at flere sier det fungerer som et nettverk og ikke som TLF linje som jeg beskrev over. altså forskjellige IP vil fungere. men da er det vel ikke sånn da. :no:

Lenke til kommentar

7237793[/snapback]

ADSL-trafikken over telefonlinjen foregår ikke som over et datanettverk.

Det du prøver å oppnå kan sammenlignes med å føre to uavhengige samtaler over en og samme linje samtidig. Du vil ha store problemer med å høre hva din samtalepartner sier pga forstyrrelsene fra de andre.

Vel, det er egentlig verre, fordi "signaleringen" mellom ADSL-modem og DSLAm (i sentralen) må følge en bestemt protokoll, og dette blir bare rot hvis du plutselig har to modem som begge forsøker å snakke med DSLAM'en.

7237865[/snapback]

Det betyr at DSLAM'en bare klarer å koble til mere enn et modem da?, eller kobler den til modemene om hverandre og begge får masse problemer med å laste?

Lenke til kommentar
Har trådløst men det fungerer ikke der vi har kontor, pga noe armeringer i vegger. som signalene ikke kommer gjennom.

Er det mulig å koble et trådløst aksesspunkt til ADSL-modemet med en kabel, slik at aksesspunktet kan plasseres slik at det er "synlig" fra kontoret ditt?

Så da blir det til at jeg ikke kan ha 2 modem på samme linje. Men kan det være ADSL linje på den andre telefon linja? Eller er det bare ikke det?

Er det mulig å gjøre sånn at man mister internet på det ene modemet når man starter det andre, altså internet til allemann, og når man starter kontorinternet så skrur den andre seg av.?

7237851[/snapback]

Det kan være ADSL-linje på alle telefonlinjer, men det skjer neppe av seg selv. Hvis det er ADSL på den andre telefonlinjen din, så er det nok fordi noen har bestilt det. Og hvis ingen har bestilt det ... så er det neppe noe der.

Men, du trenger ikke mer enn ett trådpar for å kjøre ADSL, og det går vanligvis flere trådpar inn i hvert hus, så det burde være en mulig løsning.

Dette med å bruke modemet slik at det ene kobler seg ned når det andre kobler seg opp, det tror jeg ikke er en farbar vei i praksis. Hvis du kobler inn en to-polet vender og svitsjer telefonlinjen inn på det ene eller det andre modemet, så, ja, da vil du få til noe som ligner, men det vil bli forferdelig upraktisk, da.

Lenke til kommentar
Jeg har 2 separate linjer inn i huset. Begge telefonlinjer, men den ene bruker vi ADSL på og da betyr det at den ene linja er koble til Internet i sentralen da eller?

Jepp.

Jeg kan jo prøve på den andre linja og se om det er ADSL på den også, men trolig ikke ettersom hva du sier her. Jeg har forstått hvordan ADSL virker, bare at flere sier det fungerer som et nettverk og ikke som TLF linje som jeg beskrev over. altså forskjellige IP vil fungere. men da er det vel ikke sånn da. :no:

7237882[/snapback]

Du kan sammenligne ADSL-linja med en vanlig nettverkskabel, om du vil. Den går mellom (f.ex.) en PC og en ruter. Du har ikke kabler med 2 kontakter i den ene enden slik at du kan koble to PC'er til ruteren. De må ha hver sin kabel, og de må bruke hver sin port på ruteren.

Lenke til kommentar
Er det mulig å koble et trådløst aksesspunkt til ADSL-modemet med en kabel, slik at aksesspunktet kan plasseres slik at det er "synlig" fra kontoret ditt?

Det blir nok vanskelig å få til, da kan jeg likegodt legge kabel hele veien.

Det kan være ADSL-linje på alle telefonlinjer, men det skjer neppe av seg selv. Hvis det er ADSL på den andre telefonlinjen din, så er det nok fordi noen har bestilt det. Og hvis ingen har bestilt det ... så er det neppe noe der.

Men, du trenger ikke mer enn ett trådpar for å kjøre ADSL, og det går vanligvis flere trådpar inn i hvert hus, så det burde være en mulig løsning.

Dette med å bruke modemet slik at det ene kobler seg ned når det andre kobler seg opp, det tror jeg ikke er en farbar vei i praksis. Hvis du kobler inn en to-polet vender og svitsjer telefonlinjen inn på det ene eller det andre modemet, så, ja, da vil du få til noe som ligner, men det vil bli forferdelig upraktisk, da.

Jeg har 2 separate linjer inn som sagt altså 4 ledninger som er i bruk (er 6 ledere til som ikke er i bruk)

Den ene brukes til en telefonlinje, mens den andre brukes til internet linje, I garasjebygg, med Nettverkskabel i bakken inn i huset. sånn at jeg har trådløs sender der. og internet på en pc der.

Er det mulig å bestille ADSL av telenor på den linja uten å betale noe annet enn at de skal koble til Internet på den linja, fordi vi ikke får mere enn like over 1.5Mbit når vi betaler for 3 som de ikke kan levere?

Største problemet er at det skal være IP telefon på ett modem, så kan ikke bruke det som jeg tenkte i stad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...