Gå til innhold

Må harddisk formateres ved bytte av hk og cpu?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg antar at hovedkortet mitt har tatt kvelden, og har derfor bestilt nytt av annen type; s775 og Intel core 2 duo E6300 (har fra før socket a og amd cpu). Bytter til Intel, da det er det eneste hk (Asrock) jeg har funnet som støtter agp og både ddr400 og ddr2 minne (jeg har 2 gb ddr2 liggende, og jeg kan da ta med minnet og prosessoren til et nyere bygge senere).

Må jeg formatere harddisk og legge inn xp professional på nytt, eller er det bare å koble til alt igjen når det nye kortet og prosessoren er på plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OEM-lisenser må kjøpes på nytt hvis du bytter hovedkort da Microdoft mener at et nytt hovedkort er en ny maskin, men hvis du har "ikke-OEM"-win behøver du ikke kjøpe på nytt. Å formatere HDD er i utgangspunktet unødvendig, men det kan ofte være greit når du oppgraderer for å "starte på nytt", spesielt hvis HDDen oppfører seg spesielt tregt eller er utrolig fragmentert. Men teknisk sett er det altså unødvendig.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Hardisken ble formatert i sommer, er nylig defragmentert. Har kun benyttet ca 7gb og har rundt 150 gb ledig. Pga en del bilder og spillsavinger er jeg ikke lysten på formatering - så dette var svar jeg liker :yes: (bortsett fra ble usikker vedrørende os)

I verste fall får jeg formatere om det virker tregt men håper på det beste. Vedrørende os, så står det at den bare er for distribusjon sammen med nye pcer. Kan det by på problemer eller vil det funke uansett? Ikke lysten på å betale for en lisens til når det er snakk om ombygging av samme maskin.

Lenke til kommentar

Forsto det slik på en annen bruker av Forumet, Hårek var nicket hans, at man kunne "reparere" eksisterende installasjon og at alt ville fungere som normalt etterpå. Fordelen er at man slipper full reinstallasjon av XP og alle programmer, noe som fort kan ta litt tid, avhengig av hvor mye en har liggende.

Legger ved linken til den oppskriften Hårek anbefalte og som han og flere andre hadde brukt med stor suksess. Håper dette kan hjelpe deg!

http://www.informationweek.com/windows/sho...cleID=189400897

Lenke til kommentar

Er anbefalt at du innstallerer windows pånytt.

Når du har flere ganger innstallert windows så må du ringe inn til microsoft norge også vil du få en ny aktiverings kode det er alt...Jeg har gjort det mange.mange ganger..ingen problem det..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Mye bra info å få her. Takk til alle. Har nå skrevet ut tråden Halford la inn (så har jeg det klart når jeg tester.

Hvis det ikke går med gml installasjon, lager jeg ny - men prøver det først.

En ting til:

Mitt gamle hovedkort (abit nf7-s ) benytter nvidia chipset drivers etc.

Og det nye ASRock 775 dual-VSTA kortet jeg har bestilt benytter vel Via et eller annet.

Noen som kan gi en oppskrift på hva som må gjøres? skal de gamle driverne fjernes / hvordan / hvilke osv. og skal det legges inn nye for dette Asrock-kortet? F.eks. dersom det følger med en drivercd til dette hovedkortet, skal jeg legge inn dette så snart jeg starter xp, og vil dette fjerne de gamle driverne til det forrige hovedkortet (eller må jeg gjøre dette manuelt). Dette ble klønete skrevet - håper dere skjønner hva jeg mener :blush: .

Endret av Datagnomen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil bare fortelle hvordan det gikk....

Vel, det gikk over all forventning. Trengte ikke installere xp på nytt. Det var bare å installere driverne fra cden til det nye hkortet, og installere skjermkort og lydkortdrivere på nytt. Har nå mye bedre ytelse på maskinen, og Gothic 3 flyter endelig som en drøm og krasjer ikke.

Dette ble en utrolig billig oppgradering med fantastisk ytelsesøkning, og kan anbefales til alle som sitter på et bra agp skjermkort.

Lenke til kommentar

Har nå gjort samme øvelse selv i forbindelse med oppgradering av CPU, hovedkort og skjermkort og kan også melde om vellykket reinstallasjon av Windows XP: Gikk fra AMD FX-62, ASUS Crosshair hovedkort og Nvidia 7900 GTX til Intel Core 2 Extreme QX6700, EVGA nForce 680i hovedkort og 8800 GTX.

Avinstallerte alle AMD drivere, Nvidia chipset drivere og skjermkortdrivere og kjørte en runde med Driver Cleaner før det fysiske skiftet fant sted. Etter at ny hardware var på plass var det bare å boote opp maskinen med Windows XP Home i CD/DVD comboen og følge oppskriften.

Etter at windows var ferdig reinstallert så installerte jeg først chipset drivere og så skjermkort driverne. Aktiverte deretter Windows på nytt og kjørte så en runde med Windows update og lastet ned og installerte de windows bitene som manglet. Maskinen fungerer som forventet og slapp å bruke masse tid på å reinstallere og tilpasse alt av programvare.

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...