aklla Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 jeg jobber med en liten data-base i excel, der jeg skal skrive inn f.eks fødsels-nr, så kommer personen med det nummeret opp i en annen celle, jeg har gjort dette en del ganger før, men glemt det noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 I den andre cellen skal du ha en formel som henter korresponderende naboverdi fra en eksisterende liste, enten FINN.RAD eller VLOOKUP, alt ettersom hvilken Excel du bruker. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 TAKK Funket slik jeg ville det Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 ehh... testet ikke skikkelig hvis jeg f.eks skal ha opp både navn og addresse, får jeg bare opp 1 av delene, den ruten som er nærmest... jeg trenger å få med flere kolonner... noen tips? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Kan du ha en kolonne med dataene som du skal slå opp i som starter med 1 på første rad og øker med en for hver rad nedover. Så kan du der du slå opp i en kolonne som du etterpå skjuler finne dette tallet med finn.rad og bruker tallet med indeks eller index formelen til å hente riktig data fram for så mange kolonner du vil. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 ehh?? skjønte ikke det helt... jeg har prøvd på det du sier, men problemet er at den finn.rad tar vel bare den cellen som kommer etter? f.eks jeg har data jeg skal søke på i A, og har data jeg skal vise i B, C og D, men jeg får bare frem data fra B, hvordan får jeg frem data i C, ved å søke på det som står i A?? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Du har antakelig i B1 =VLOOKUP(A1;Dataliste;2;FALSE) så i nabocella C1: =VLOOKUP(A1;Dataliste;3;FALSE) og så i D1 =VLOOKUP(A1;Dataliste;4;FALSE) osv Ser du tallet som øker ? det er "antall kolonner til høyre for matchende verdi" Og ja, du må ha en formel i hver celle du vil ha resultat i. HTH. Beste hilsen Harald Endret 7. november 2006 av Harald Staff Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hvis du får finn.rad til å slå opp det tallet jeg snakket om så skal det kunne gå med indeks å slå opp så mange tall du vil. Her hvordan jeg tenker det da. Ark 1 har dataene som slåes opp B er det tallet som starter på 1 på første rad og øker med 1 for hver gang nedover. Ark 1 A:persnr, B:tall, C: Navn, D: adr, E: tlf osv Ark 2 slår opp dataene fra Ark 1. Ark 2 A: persnr, B: tall som slåes opp, C - E info som slåes opp B finner med finn.rad det tilsvarende rad i Ark 1 for persnr. Denne tenker jeg skjult for brukeren. C-E Slår opp i Ark på rad nr som er gitt av B i C-E radene ved hjelp av indeks formelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå