Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd fra forbremser på Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

Har en Skoda Octavia 1,6, kjøpt ny i juli 2006

 

De siste dagene har jeg merket en skrapelyd fra forbremsene (ikke helt sikker på om det er fra høyre eller venstre side). Lyden merkes kun ved lave hastigheter, f. eks. ved parkering/vending.

 

Leste en del tester på nettet før jeg kjøpte bilen. Mener å huske at det kunne legge seg stein/singel slik at dette tok borti når man bremser. Husker ikke detaljene, og har ikke klart å finne den aktuelle testen igjen.

 

Det er jo irriterende, og jeg er selvsagt redd for skader på bremsekomponenter.

 

Andre som har merket disse skrapelydene, eller kan fortelle nærmere om problemet?

 

 

Denne forespørselen var feilpostet under trimming og styling, sorry!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey.

 

Det kan høres ut som at bremseklossene ligger innpå bremseskiva. Det er jo en mulighet for at klossen ligger skjevt eller har løsnet og ligger innpå.

Jeg anbefaler deg jo å ta en tur innom eller kontakte forhandleren og be om at de ser på det. Bilen er jo, etter hva du forteller, såvidt innkjørt, og det kan forekomme feil på deler..

 

Håper det ordner seg :thumbup:

 

Greb

Lenke til kommentar
Hey.

 

Det kan høres ut som at bremseklossene ligger innpå bremseskiva. Det er jo en mulighet for at klossen ligger skjevt eller har løsnet og ligger innpå.

Jeg anbefaler deg jo å ta en tur innom eller kontakte forhandleren og be om at de ser på det. Bilen er jo, etter hva du forteller, såvidt innkjørt, og det kan forekomme feil på deler..

 

Håper det ordner seg :thumbup:

 

Greb

7237242[/snapback]

 

 

Takk for svaret! :)

 

Skal kontakte forhandleren i morgen.

 

Edit:

 

Skiftet til vinterdekk i dag. Da hjulene var tatt av, kom jeg på hva det var kommentert i den testen jeg nevnte. Det var at bremseskjoldene var plassert såpass nær bremseskivene, at småstein kunne komme mellom og forårsake ulyder. Fjernet litt fra høyre foran, det ulyden viser seg å komme fra, men etter prøvekjøring vedvarer lyden. Dette understøtter det du foreslår mer og mer.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Har vært hos Skodaforhandleren og de fikset raskt problemet.

 

Det viste seg å være en liten stein som hadde funnet veien inn i et hulrom i bremsecaliperen. Slikt kan skje, men håper det blir lenge til neste gang :)

7258908[/snapback]

 

Er det mulig? En liten stein som kan lage så mye ulyd.. Tenker på de som lagde biler for 30 år siden, da ville en "liten" sten vært tenkt på og problemet hadde aldrig oppstått.. Nei, Mye rart med nye biler.. Jeg liker best biler av "mekke" årgang :roll:

 

 

Greb

Lenke til kommentar

Ulyder i bremseskiver:

 

Årsak:

1. som nevnt; små ting som legger seg mellom,

2. manglende bevegelighet til bremseklossene som skal trekke seg ørlite tilbake fra skiven når de ikke brukes.

Å praksis blir de liggende lett inntil og skivene er ikke absolutt jevne.

Da oppstår ulydene.

Slissene til bremseklossene må da renses og smøres. Dette er garantisak de første årene.

 

Bremseskivene kan også "synge", som om du væter fingeren og drar den rundt kanten på et tynt glass. -Selvopplevd.

 

-Tom

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...