Gå til innhold

Quadra boot.

Anbefalte innlegg

Skal sett opp makina mi til på nytt og vil har bestemt meg for å installere DOS 6.22, W98, W2000 og Mandrake. Er litt usikker på ett par ting i den forbindelse.

Hvordan bør jeg gå frem for at alle OSene skal kjøre stabilt og unngå å overskrive hverandres filer? Det hadde vært fint å unngå partisjonering sånn at jeg kan ha tilgang til alle filene i alle OSene.

Vet ikke helt om jeg trenger W2000 når jeg uansett skal ha W98, men W2000 er jo mer stabilt.

Er også litt bekymrert for om skjermkortet kommer til å fungere i Mandrake. Sist gang jeg prøvde kom det ikke opp på lista under installasjonen, og man kommer ikke videre under før man har valgt skjermkort. Noen som vet om Hercules 3D Prophet TV-Out støttes av Mandrake 9.0? Ellers får jeg vel bare sette i mitt gamle ATi Rage kort.

Uansett, jeg trenger litt hjelp her.

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-11-11 16:43 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal bruke virtuelt maskinvaremiljø (VMWare eller Virtual PC), kommer du nok ikke utenom partisjonering.

Generelt installerer man den eldste Windows-versjonen først og så nyere etter hverandre, så ordner bootmenyen seg selv. Imidlertid er jeg noe usikker på hvordan du multibooter msdos. Siden du skal bruke Linux i tillegg, kan det kanskje være en fordel å bruke bootmanageren som inkludert i Linux (Lilo).

Tilgang til de forskjellige partisjonene bestemmes i stor grad av hvilke(t) filsystem du velger å benytte, her kan det lønne seg å bruke et som flest mulig støtter hvis tilgang er det viktigste.

Lenke til kommentar

Takk! :smile:

Før i tiden pleide jeg alltid å installere både DOS og Windows. Det fungerte helt fint, og når man ville ut i DOS var det bare å avslutte Windows. Men jeg har ikke benyttet meg av det siden W95, (ironisk med tanke på at DOS versjonen i W98 ikke er på langt nær så stabil som den i W95.)

Tror ikke det vil være like strømlinjeformet med W2000... Du har nok rett i at jeg må bruke LILO.

Det må vel være FAT eller FAT32 som er det beste filsystemet på HDne mine da? Er litt usikker på hvordan DOS liker FAT32.

Hvordan er den beste måten å partisjonere opp HDne? Det holder vel ikke bare med FDISK? Eller?

Burde jeg heller bruke WMware til W2000? Har bare ett par programmer jeg trenger den til. Er litt usikker på hvor stabilt det er.

Men WMware er vel hakket mer stabilt enn WINE, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...