Fin Skjorte Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 I interjuv med religionshistoriker Hanne Nabintu Herland skriver VG at Norge er dumsnille og et rasistisk samfunn, dog av den omvendte typen! Blandt annet sier hun; - Vi synes automatisk synd på en mørkhudet. Vi peiler dem inn mot sosialsystemet i stedet for å sette dem i arbeid. Det er et grovt brudd på idealet om likhet for alle uansett klasse, kjønn og rasetilhørighet Blir dette å dra det litt langt? Eller er mørkhudete bare late og lite tilpasningsdyktig til norsk kultur? Diskuter! Lenke til kommentar
anande Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Jeg er uenig i det hun sier. De er meget dårlige til å tilpasse seg, og uvillige til å jobbe. Dette gjelder de fleste. Jeg har ingenting i mot innvandrere, men derimot de som slipper alle inn. Norge er for snille. Endret 7. november 2006 av anande Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Det er vel egentlig det hun sier. Viljen til å jobbe forsvinner når man får så bra betalt for å ikke gjør det, nettopp fordi norske myndigheter tilrettelegger for bra! Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er vel egentlig det hun sier.Viljen til å jobbe forsvinner når man får så bra betalt for å ikke gjør det, nettopp fordi norske myndigheter tilrettelegger for bra! 7236408[/snapback] Nettopp, hvorfor jobbe når du får penger hos sosialen? Lenke til kommentar
g5r Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hvorfor jobbe hvis man får mindre på jobb enn på sosialen? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Får man faktisk mer på sosialen enn i jobb da? Hvilke satser jobber man med der? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Får man faktisk mer på sosialen enn i jobb da?Hvilke satser jobber man med der? 7237415[/snapback] Jeg tror ikke akkurat man blir rik av å gå på sosialen. Det hadde vært veldig interessant om noen kunne finne fram noe statistikk i forhold til innvandrere og arbeidsledighet. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 DN hadde en lengre feature artikkel om det emne sist lørdag. Leste ikke så nøye igjennom, men hovedpoenget var at innvandrer hadde høyere ledighet enn nordmenn. (Skal se om jeg finner en link, men mest sannsynlig er det betalingssider.) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 I interjuv med religionshistoriker Hanne Nabintu Herland skriver VG at Norge er dumsnille og et rasistisk samfunn, dog av den omvendte typen! Blandt annet sier hun; - Vi synes automatisk synd på en mørkhudet. Vi peiler dem inn mot sosialsystemet i stedet for å sette dem i arbeid. Det er et grovt brudd på idealet om likhet for alle uansett klasse, kjønn og rasetilhørighet Blir dette å dra det litt langt? Eller er mørkhudete bare late og lite tilpasningsdyktig til norsk kultur? Diskuter! 7236289[/snapback] Jeg mener hun har helt rett. Det norske samfunnet preges i all for stor grad av selvgodhet og at vi må hjelpe alle som har det dårligere enn oss selv. Dette ser vi bl.a gjenspeilet i debatten om hva som skal til for å kunne definere noen som nordmann. Det underliggende premisset for at debatten i det hele tatt eksisterer er at nordmann er noe spesielt og opphøyet og være, og noe utlendinger i Norge streber for å bli... Vi ser det i debatten rundt Muhammed-bildene der argumentene er at vi ikke må såre dem, og vi må si unnskyld for at vi er slemme mot dem, og at det er vår feil at de slår tilbake mot oss. Vi behandler dem som barn som ikke er i stand til å ta ansvaret for egne handlinger, derfor tar vi ansvaret på vegne av dem. Vi ser det i u-landshjelpen der vi har en ovenfra og ned holdning. Vi vil ikke handle med dem som likemenn, men behandler dem som kilenter som trenger vår generøse bistand for å klare seg. Og vi ser det i de politisk korrekte mediene, der man forsøker å utrydde ord som neger, der generalisering er blitt en skeldsjord og der man er en 'mobber' omm an forsøker å si noe om en gruppe. (Hvordan det er mulig at enkeltpersoner kan mobbe en gruppe er det ingen som bryr seg om.) Hele tiden er det en selvgod ovenfra og ned holdning. Vi må hjelpe dem, fordi vi er suksessfulle og ikke de. Resultatet er at vi ikke behandler voksne folk som voksne folk, vi forventer ikke at de er i stand til å ta ansvar for seg selv og vi klientifiserer dem så fort det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Mange blir jo tilbudt sånn voksenopplæring, der de lærer seg språket ol. Dette for de betaling for. Nesten som en ordentlig jobb, og når dem er ferdige med voksenopplæringa kan dem søke etter jobb, og de fleste får, takket være denne opplæringa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg syns nå Herland ikke er noe særlig smartere ved å si at "alle" Nordmenn er knallharde på raseforskjeller o.l. Lenke til kommentar
fal Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 bare delvis enig..innvandrere kan også ta iniativ selv, som en god del viser. Men ja, det norske samfunn må også ta en del av skylda. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg syns nå Herland ikke er noe særlig smartere ved å si at "alle" Nordmenn er knallharde på raseforskjeller o.l. 7274376[/snapback] Hvor står dette i artikkelen? Jeg kan ikke finne det... Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Det fins rasister i alle land også i Norge,det å kalle norge for et rasistisk samfunn er bare helt ubegrunnet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg syns nå Herland ikke er noe særlig smartere ved å si at "alle" Nordmenn er knallharde på raseforskjeller o.l. 7274376[/snapback] Hvor står dette i artikkelen? Jeg kan ikke finne det... 7274776[/snapback] Les: Det norske samfunnet har utviklet seg til ett knallhardt rasesamfunn hvor mennesker vurderes ut fra etnisitet istedenfor kompetanse, tordner Herland til VG. Når hun sier at det norske samfunnet har utviklet seg til ett "kallhardt rasesamfunn", må vel dette si noe om oss andre som er en del av dette samfunnet? Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 At Norge er et rasesamfunn er noe de fleste vet i bunn og grunn. Innvandrerpolitikken er kanskje det mest omtalte som finnes. Jeg bare spør: Hvem ville du ansatt? En utlending eller en nordmann med like spesifikasjoner? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) "Hvite manns byrde." Dette kan vi jo omtrent dra tilbake til koloniene i Afrika, da hvite mann oppdaget "stakkars" uutviklede svarte mann som vi absolutt skulle redde. Det var liksom hvite manns plikt og byrde å ordne opp for disse stakkarslige svarte som hverken var like utviklet eller smarte som oss selv. Jeg syns det blir for lett å si at innvandrere ikke gidder å jobbe, og heller velger sosialen. Jeg har ingen statistikker eller smarte artikler å vise til, men. Dere kan jo forestille dere hvor lett det hadde vært å flytte til Kina og lære seg språket, lover og kinesiske normer. Sikkert ikke gjort på to uker. Er det da rart at innvandrere har høyere arbeidsledighet enn nordmenn? JA, det finnes late innvandrer som rett og slett syns de har det fint på sosialen. Men det finnes slike nordmenn også. Det er alltid flere sider av en sak, og i denne saken hviler ansvar på begge parter. Jeg syns det blir feil å kun skylde på innvandrerne fordi de ikke gjør nok selv, eller legge skylda på Norge fordi vi gjør for dårlig integreringsarbeid. Gaston: Jeg ville ansatt på grunn av kompetansenivå og utdanning, ikke hudfarge eller etnisitet (men ja, skal man f. eks være lege er det greit at du kan kommunisere med pasienten, selvfølgelig). Endret 14. november 2006 av Juliess Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 At Norge er et rasesamfunn er noe de fleste vet i bunn og grunn. Innvandrerpolitikken er kanskje det mest omtalte som finnes. Jeg bare spør: Hvem ville du ansatt? En utlending eller en nordmann med like spesifikasjoner? 7280454[/snapback] Den jeg likte trynet best på av de to... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 At Norge er et rasesamfunn er noe de fleste vet i bunn og grunn. Innvandrerpolitikken er kanskje det mest omtalte som finnes. Jeg bare spør: Hvem ville du ansatt? En utlending eller en nordmann med like spesifikasjoner? 7280454[/snapback] Og når man da velger utlendingen sier folk at du bare gjør det for å "bevise" at du ikke er "rasist". Lenke til kommentar
s7yle Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 innvandrere er late? vel....det finnes alt... Jeg er selv en utlending...har søkt på over 100 forskjellige jobber...de gidder ikke å ta meg til intervju engang..ser navnet..ahh fuck han... Nå har jeg klart å få meg en jobb da...yeah baby!! Dere tror det er så lett. Dere snakker om noe dere ikke har peiling på. Jeg kjenner utrolig mange utlendinger som har lyst på jobb men får ikke noe. Selvfølgelig finnes det også folk som syns det er greit med sosial. Da sier jeg ikke skyld på de, skyld på staten som gjør det mulig. Får mer på sosialen enn å jobbe....det er sykt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå