Gå til innhold

Spenningsområde, hvor mye har det å si?

Halvsame

Anbefalte innlegg

Skal sette inn to 120mm papst vifter i toppen av kabbet, men har ikke lyst til å kjøre dem på tolv volt konstant. Tenkte å kjøre fanmate(5v-11v) på den ene og 0v/7v/12v bryter på den andre. Men så ser jeg at de har et oppgitt spenningsområde på 8-15 volt. Mener jeg har sett folk med fanmate justert helt ned på disse viftene? Har det mye å si om jeg gir dem mindre spenning enn de er laget for?

Tilleggsspørsmål: Kan jeg sette enn 0v/12v bryter i serie med en rheostat slik at jeg kan skru av vifta helt, men justere den trinnløst når den er på?

edit- skrivefeil (som vanlig :smile: )

[ Denne Melding var redigert av: Jvla Halvsame på 2002-11-11 16:51 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ikke være noe farlig å kjøre den på lavere spenning en den er merket som, det er når du kjører ting på for høy spenning problemer kan oppstå. Det kan hende fanmaten innholder IC'er og disse kan ikke kjøres på lavere spenning enn 3 volt (avhengig av IC familie) Det vil derfor ikke være skadelig for fanmate'n å kjøre på lavere spenning, men det er ikke sikkert den vil fungere helt knirkefritt mens du kjører den på lav spenning, men alt vil være OK igjen når du kjører opp spenningen.

Og så til ditt andre spørsmål! Du kan fint koble en bryter i serie med en rheostat for å kutte spenningen til viften helt når du øsnker det. Og så kan regulere spenningen opp og ned trinnløst med rheostaten når kretsen er slutta..

Håper du fikk svar på det du lurte på!! :smile:

Lenke til kommentar

Skjekk om viften tåler så lav spenning som du vil bruke. (se om viften klarer og starte med denne spenningen.)

Viften kan ta skade av det hvis den blir stående med spenning på og ikke klarer å starte.

Hvis den går fint på lavere spenning så skal det ikke være noen fare med det første.. (kanskje litt nedsatt levetid??) Har iallefall ikke hatt problemer med det selv eller hørt om andre som har det.

Det går helt fint å koble en av/på-bryter (0V/12V) i serie med en rheostat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...