SSSø Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Diskuterte i sex og samlivsdelen her om hvordan man likte å sove sammen emd kjæresten, og jeg kom derfor til å tenke på klaustrofobien min som gjør at jeg ikke takler dette. Så det jeg lurer på nå er om noen har noen råd til hvordan jeg kan forbedre dette? Har ikke alltid hatt klaustrofobi, begynte for alvor for et par år siden. Det alle verste er hvis jeg ligger på rygg med noe over fjeset, trenger ikke være mer enn at en holder en hånd noen cm over nesen min før jeg flipper helt ut og må reise meg med en gang. Hvis noen holder meg nede blir jeg plutselig veldig sterk og kan flytte hva det skal være. Aller verste var når jeg tok MR-undersøkelse og måtte ligge stille inni den maskinen i 20 min. Men det er ikke bare når jeg ligger, jeg har også problemer med overfylte busser og heiser. Bussen jeg tar hjem hver dag er ofte helt full (så full det går an å få den), og det hender flere ganger at jeg rett og slett må gå av bussen. Blir svett, slapp og ofte kvalm av overfylte busser o.l, mens når jeg ligger og føler at jeg blir hindret i å reise meg flipper jeg bare helt ut og kan finne på å slå til nærmeste person osv (selv om det ikke har noe med personen å gjøre). Små rom går egentlig ganske fint så lenge det ikker er trangt pga folk. Lave tak er nok det jeg hater mest. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 For meg høres klaustrofobi ganske rart ut, fordi det er noe jeg aldri har hatt, så jeg har vanskeligheter med å tenke meg problemet (fex problemet med trange busser). Hva med å prøve å tenke på noe annet når du er på bussen? Face the fear! Med litt selvterapi så skal du nok få det til å gå over. Kanskje du har opplevd noe som gjør at du føler deg utsatt når noe er over deg? Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) få klaus til å komme tilbake... finnes det noen annen kur, enn å bruke mer heis og gå i trange korridorer mer... var dritt mørkredd gikk turer om kvelden får å motbevise meg selv om at det ikke var noe skummelt med mørket... btw... hater å kjøre buss, noe som jeg ennå ikke vil gjøre noe med... hater buss! Endret 23. november 2006 av CustomTP Lenke til kommentar
allshallperish Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 de andre svarte ganske bra her. For at du skal slippe klausen, må du rett og slett bare stå imot den. Du må begynne å gjøre tingene du får klaus av. Ta mer heis, buss. Omgi deg mer med folk, og steder det er trangt. Du må klare og bestemme selv at det ikke er farlig, og at du klart får puste. Husk - klaustrofobi er 100% psykisk, og ikke en sykdom. Hvis du sterk viljestyrke, og en stor posjon Mot - klarer du dette med stil Stå på, så forsvinner den. Har selv erfaring med dette =) Men nå klarer jeg tilogmed og bruke håndgjern ;P Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Ellers kan du dra den enkleste metoden : Unngå heiser, unngå konserter, unngå trange oppganger, unngå huleklatring, unngå sånn generelt mørke, trange, lave og skummle rom. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Ellers kan du dra den enkleste metoden : Unngå heiser, unngå konserter, unngå trange oppganger, unngå huleklatring, unngå sånn generelt mørke, trange, lave og skummle rom. 7333345[/snapback] Jeg klarer å ta heisen, klarer å gå på konsert, og trange oppganger har aldri vært noe problem...huleklatring har jeg ikke prøvd, men det tror jeg ikke jeg hadde klart. Altså; til vanlig er det ikke så ille som jeg kanskje ga utrykk for å 1. post, men noen ganger innimellom blir det sånn at jeg for eksempel må gå av bussen. Så det med å stå imot klautrofobien har jeg egentlig gjort hele livet mitt. Lenke til kommentar
allshallperish Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Ellers kan du dra den enkleste metoden : Unngå heiser, unngå konserter, unngå trange oppganger, unngå huleklatring, unngå sånn generelt mørke, trange, lave og skummle rom. 7333345[/snapback] Jeg klarer å ta heisen, klarer å gå på konsert, og trange oppganger har aldri vært noe problem...huleklatring har jeg ikke prøvd, men det tror jeg ikke jeg hadde klart. Altså; til vanlig er det ikke så ille som jeg kanskje ga utrykk for å 1. post, men noen ganger innimellom blir det sånn at jeg for eksempel må gå av bussen. Så det med å stå imot klautrofobien har jeg egentlig gjort hele livet mitt. 7334618[/snapback] Uki. men det finnes bare en måte og komme seg forbi klaustrofobi. Du må stå imot den, når den blir som verst. Du kan sikkert også få shrink og snakke med han... - men hvorfor? Du klarer det selv Gå på busser som er trange oftere, tenk (OG HUSK) at du alltid får puste, og det er ingenting og være redd for. Du dør ikke uansett hvor trang den bussen er. Har selv gjennomgått dette, og det er ikke lett. Men vil du - klarer du =) - All Shall Perish =) Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Har ikke problem med at jeg ikke får puste, jeg blir irritert, svett, småkvalm og uansett hva jeg gjør så sitter jeg dårlig. Jeg tar trange busser til og fra skolen hver dag. Hvis jeg skal stå imot mer enn det jeg gjør så må jeg nesten få noen til å kneble meg og legge meg på rygg med ett eller annet som snurrer rundt over fjeset mitt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Klatring i 10 meter lange gamle jernstiger som svaiet i vinden tok effektivt knekken på min høydeskrekk da jeg etter et tilbakelagt dagsverk med pensel i hånd fant ut at "hei, jeg falt ikke ned, jeg lever fremdeles". Jeg har klokkertro på at å konfrontere fobier er den beste måten å bekjempe dem. Du kan jo f.eks. begynne med å ligge på rygg og få noen til å holde hånden over nesen din og gå videre. Med tid og stunder trygler du nok om å få bli kvalt med pute. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Har ikke problem med at jeg ikke får puste, jeg blir irritert, svett, småkvalm og uansett hva jeg gjør så sitter jeg dårlig. Jeg tar trange busser til og fra skolen hver dag. Hvis jeg skal stå imot mer enn det jeg gjør så må jeg nesten få noen til å kneble meg og legge meg på rygg med ett eller annet som snurrer rundt over fjeset mitt. 7334705[/snapback] Jeg har ca samme problem som deg. Jeg har opplevd å måtte gå av bussen etter 5 min for å brekke meg. Noe som hjelper på meg er høy musikk med fart i. Men den må være på før jeg begynner å bli redd. Jeg bare lukker øynene og konsentrerer meg om musikken. Skrur jeg på musikken når jeg begynner å bli nervøs/redd gjør den bare ting mye værre. Beroligende og alkohol hjelper også på (kan få en enorm omvendt effekt), men det er ikke en holdbar løsning. Du må konfrontere frykten og kunne leve et normalt liv igjen. Jeg klarer det ikke, men jeg veit du vil få det til! Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Høres ut som om du har det verre enn meg egentlig. Jeg blir på en måte ikke redd, og er ikke redd for å havne i situasjoner der jeg er ukomfortabel, men når jeg er der så kan det gjerne være et helvete. Uansett; jeg skal prøve å konfrontere det mer og se om det hjelper. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) få klaus til å komme tilbake... finnes det noen annen kur enn å bruke mer heis og gå i trange korridorer mer... var dritt mørkredd gikk turer om kvelden får å motbevise meg selv om at det ikke var noe skummelt med mørket... btw... hater å kjøre buss, noe som jeg ennå ikke vil gjøre noe med... hater buss! 7252834[/snapback] Var også småredd får gå ute alene på kveldene, har gjort det mye i det siste og nå har jeg ingen problemer med gå hvor en jeg vil når jeg vil. Klatring i 10 meter lange gamle jernstiger som svaiet i vinden tok effektivt knekken på min høydeskrekk da jeg etter et tilbakelagt dagsverk med pensel i hånd fant ut at "hei, jeg falt ikke ned, jeg lever fremdeles". Jeg har klokkertro på at å konfrontere fobier er den beste måten å bekjempe dem. Du kan jo f.eks. begynne med å ligge på rygg og få noen til å holde hånden over nesen din og gå videre. Med tid og stunder trygler du nok om å få bli kvalt med pute. 7334711[/snapback] Holder en knapp på samme teori. Endret 23. november 2006 av brutti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå