hallrar Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg skal ta bilder av en rekke malerier og hadde håpet at dere kunne gi innspill på planen min. Fotograferingen skal skje innendørs i en gammel safe der bildene er lagret. Jeg vil bruke et Canon EOS 400S med stativ. Deretter plassere noen lyskastere som blir plassert på hver side i ca. 45 grader i forhold til kunstverkene. Jeg har tenkt å ikke bruke blitzen på kamera for å unngå refleks, men vil uansett bruke polaroid filter. Jeg hadde tenkt å anskaffe en fargemal som skal ligge i hjørnet av hvert bilde slik at det etterpå kan brukes til å legge inn White, grey og Black point for lys/fargekorrigering i Photoshop. Bildene skal fortrinnsvis brukes på web, men skal muligens også brukes i forbindelsen med en bok om samlingen. Høres dette ut som en god plan? Hallrar Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) >Hvorfor pola-filter? >Hvorfor 45°?? Som lyskilder bruker du halogen eller en konstantlyskilde. Trenger ikke være så veldig sterke, da du skal bruke stativ. Ikke bruk NEON-lamper eller Thyristorstyrt kilde. Soft ned 2 lyskilder (som bør ha lysåpning lik høyde som bildet) med f.eks hvit tynn celleplast og plasser dem 1 meter (eller mindre) fra maleriet, og ikke mer enn 20° i forhold til maleriet. Skjerm av for lyset, slik at kameraet ikke blir opplyst. Da slipper du reflekser. Ha det mørkt bak deg. Heng bildet/maleriet på nøytral matt hvit vegg (evt. heng opp ett laken). Bruk hvitbalanse-innstillingen i kamera og still den en gang mot en 18% gråskala. Bruk en så lang brennvidde som mulig (helst fastbrennvidde (70 > 105). Dess lenger unna dess bedre. Har jobbet med reproduksjon av tegninger og bilder i mange år. se evt på denne nettsiden: http://www.photoflexlightingschool.com/Equ...work/index.html Endret 7. november 2006 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Bruk en så lang brennvidde som mulig (dess lenger unna dess bedre) Men helst ikke max brennvidde på objektivet du bruker, de fleste objektiver er både mer skarpttegnende og tegner riktigere rundt midten, eller litt over midten av brennviddeområdet. Lenke til kommentar
hallrar Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Takk for råd. Jeg opplever dog at selv om jeg bruker Bowens dagslyslamper med difuser så får passpartouren (sp?) often en svak skygge oppe og nede. Noen råd mot dette? Mvh, Hallrar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå